موزه را مقاوم‌سازی می‌کنیم، تخریبی در کار نیست

    کد خبر :10403

مدیر روابط عمومی موسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان گفت: برای مقاوم‌سازی و بازسازی فضاهای داخلی ساختمان «دفینه» با «کمال کمونه»، معمار اصلی در زمان ساخت این بنا صحبت و از نظرات او استفاده کردیم.

 بنای تاریخی «دفینه» در خیابان ولی عصر (عج) بلوار میرداماد تهران، یکی از بناهای تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان و از شاهکارهای معماری برگرفته از مکتب «فرانک لوید رایت» است که از چند ماه گذشته خبرهایی مبنی بر تخریب فضای داخلی آن منتشر می‌شود.

این در حالی است که محمدعلی تاجیک، مدیر روابط عمومی موسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان معتقد است، هیچ تخریبی در این فضا انجام نمی‌شود و فقط عملیات مقاوم سازی و بازسازی موزه در دست انجام است.

وی توضیح داد: در چند سال گذشته و بعد از این‌که تغییر مدیریت در این بخش از بنیاد مستضعفان رخ داد، بررسی‌ها نشان دادند ستون‌های اصلی ساختمان «دفینه» کمانه کرده و در حال ریزش است، بنابراین طرح مقاوم‌سازی ساختمان و بازسازی برای ایجاد چند واحد موزه‌ای و استاندارد کردن خزانه‌ی موزه‌های بنیاد مستضعفان تهیه شد.

او افزود:‌ در آن زمان با آقای «کمال کمونه»، معمار اصلی ساختِ این ساختمان نیز مشورت و قرار شد معماری بنای دفینه حفظ شود و مقاوم‌سازی و بازسازی در داخل بنا انجام شود، تا امروز نیز این پروژه با سرعت خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان این‌که این طرح توسط شرکت ملی ساختمان در حال اجرائی شدن است، افزود: بنیاد مستضعفان نیز سرمایه گذار این پروژه است و شهرداری منطقه ۳ نیز با ما همکاری خوبی دارد، اما جالب است که تا امروز هیچ‌گاه میراث فرهنگی در این زمینه حضور نداشته است.

تاجیک همچنین درباره‌ی انتشار خبرهایی مبنی بر حضور کارشناسان و یگان میراث فرهنگی در مقابل این بنای تاریخی و جلوگیری از ورود آن‌ها به این ساختمان گفت: براساس صحبت‌هایی که با نماینده شرکت ملی ساختمان داشته‌ام، روز گذشته (جمعه) هیچ‌کس از میراث فرهنگی برای دیدن بنا نرفته است.

مدیر روابط عمومی موسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا در زمان آغاز کار مقاوم‌سازی ساختمان، از میراث فرهنگی نظرخواهی نشده یا به آنها اطلاع نداده‌اند؟ بیان کرد: چه چیزی را باید اطلاع می‌دادیم؟ اگر قصدمان تخریب بود، باید به آن‌ها خبر می‌دادیم.

او بار دیگر در پاسخ به این صحبت که پس از انتشار عکس‌ها و خبرهای منتشر شده در طول روز گذشته و امروز، اغلب معماران و دوستداران میراث فرهنگی معتقدند متولیان این بنای تاریخی در حال تخریب فضای داخلی موزه هستند، گفت: فضای داخلی با توجه به سستی بنا بطور کامل تخریب‌شده و ساختار معماری که آن اثر آقای «کمونه» است باقیست، حتی در داخل فضا برای ایجاد مجموعه موزه‌ای چند متر پایین‌تر رفته‌ایم. می‌توانید بازدید کنید.

تاجیک در ادامه بار دیگر به بازسازی این ساختمان اشاره کرد و افزود: ‌پروژه که تمام شود، اشیاء به خزانه بازگردانده می‌شود و یک مجتمع موزه‌ای در این مکان خواهیم داشت.

 این در حالیست که علاوه بر تاکید معاون میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر راه ندادن نیروی یگان حفاظت استان تهران به این ساختمان، محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز عصر روز جمعه ۱۵ اردیبهشت به خبرنگار ایسنا گفت، «ساعتی پیش به صورتی شخصی از این ساختمان تاریخی دیدن کرده و منتظر نتیجه گزارش از یگان حفاظت استان تهران است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید