کارشناس روس: همکاری روسیه، ایران و ترکیه در سوریه تجربه موفقی است

    کد خبر :166254

کارشناس روس معتقد است، همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه در عرصه سوریه باید الگویی برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای قرار بگیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ریانووستی، “لئونید ساوین” مدیرکل بنیاد نظارت و پیش‌بینی توسعه فضاهای فرهنگی روسیه، در حاشیه کنفرانس بین المللی «امنیت، ثبات و همکاری در منطقه دریای سیاه» که در آنکارا در حال برگزاری است، تاکید کرد که همکاری‌های سه جانبه بین روسیه، ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل اوضاع در سوریه را باید تجربه بسیار خوبی برای حل مشکلات منطقه‌ای دانسته و از این تجربه استفاده کرد.

رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تاریخ 22 نوامبر در پایان نشست سه‌جانبه خود در بندر سوچی بیانیه‌ای را امضاء کردند که در آن خواستار ادامه اجرای طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بر اساس توافقات حاصله در آستانه شده و ادامه همکاری‌ها برای سرکوب کامل تروریست‌ها و گفت‌وگوهای گسترده بین نیروهای سوری برای حل و فصل مسائل را مورد تاکید قرار دادند.

این تحلیلگر روس در گفت‌وگو با خبرنگار «نووستی» گفت: «ما شاهد هستیم که آمریکا در قبال مناقشات منطقه‌ای برخوردی دوگانه داشته و از عاملین خویش برای اجرای عملیات مختلف نفوذی در سایر کشورها استفاده می‌کند و با این اقدام مناقشات و اختلافات سیاسی مصنوعی را بوجود آورده و از این جریانات در جهت منافع ژئوپلیتیکی خود بهره می‌برد. دقیقا با توجه به این واقعیت، کار مشترک روسیه، ایران و ترکیه برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه، یک تجربه بسیار خوب است که باید الگویی برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای و افزایش مشارکت بین این سه کشور قرار بگیرد.»

به عقیده سارین، بدین ترتیب کشورهای منطقه دریای سیاه نیز می‌توانند ساختار موثری برای تامین امنیت خود بوجود آورده و لازم نیست در مسیر منافع آمریکا یا سایر کشورهای غربی حرکت کنند.

وی افزود: «در این راستا باید به تمامیت ارضی کشورها و منافع همه طرفین احترام گذاشته شود و درک مشترکی از سرنوشت کشورها در حوزه بزرگ نفوذ اورآسیا داشت و تهدیدات مشترک به خوبی شناخته شود و دقیقا این اصول مسائلی هستند که روسیه همواره در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای خود بر اساس آنها اقدام می‌کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید