آغاز تبلیغات انتخاباتی در ایالت کاتالونیا و نگرانی‌ استقلال طلبان از شکست

    کد خبر :166988

ایالت کاتالونیااسپانیا درحالی از نیمه شب گذشته رسما وارد دوره تبلیغات انتخاباتی شده که نتیجه تقریبا تمامی نظرسنجی ها حکایت از آرای مساوی دو قطب استقلال طلب و قانونگرا در انتخابات روز 21 دسامبر(30 آذر) دارند.

نتایج نظرسنجی که مرکز پژوهش های جامعه شناسی اسپانیا در خصوص میزان محبویت احزاب کاتالان انجام داده حکایت از پیروزی حزب شهروندان از منظر تعداد رای اکتسابی با 22.5 درصد آرا دارد اما این مهم از منظر کرسی پارلمانی نتیجه ای برابر با حزب چپ جمهوری خواه خواهد داشت که بر اساس این نظر سنجی 20.8 درصد آرا را کسب خواهد کرد و از منظر رای در جایگاه دوم خواهد ایستاد.
بر این اساس لیست ‘همه با هم برای کاتالونیا’ که «کارلوس پوجدمونت» رئیس معزول ایالت را به عنوان سر لیست دارد با 16.9 درصد آرا در جایگاه سوم ایستاده است.
سوسیالیست های کاتالونیا با 16 درصد آرا در جایگاه چهارم این نظرسنجی ایستاده و دو حزب ‘کاتالونیا ان کومون’ (با 8.6 درصد) و کوپ (با 6.7 درصد) در جایگاه های پنجم و ششم قرار دارند.
جایگاه آخر نیروهای سیاسی ایالت کاتالونیا هم به حزب مردمی با 5.8 درصد آرا اختصاص یافته است
برگزاری انتخابات 21 دسامبر ایالت کاتالونیا هم اکنون مراحل مقدماتی و آماده سازی خود را تجربه می نماید و در این راستا 7 هزار و 500 نفر از شهروندان این ایالت نامه های رسمی برای نظارت بر صندوق های رای را دریافت نموده اند.
شهرداری ها و مدارس نیز به نوبه خود در حال آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات مذکور هستند و هیچ مساله غیر عادی در این میان به چشم نمی خورد.
با این وجود حزب چپ جمهوری خواه ایالت کاتالونیا نگران این است که دولت مرکزی اسپانیا در این انتخابات دخالت غیر قانونی نماید و به عبارتی تقلبی در این میان رخ دهد.
این نگرانی های حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا، از سوی دیگر جریان های سیاسی این ایالت، حتی استقلال طلبان، تایید نشده است اما جمهوری خواهان همچنان اصرار بر احتمال وقوع تقلب در انتخابات آتی از سوی دولت دارند و حتی خواستار نظارت اتحادیه اروپا بر انتخابات شده اند.
به نظر می رسد این مهم یک راهبرد از سوی حزب مذکور است تا در صورت شکست در انتخابات به آن متوسل شود.
تبلیغات انتخاباتی همچنین در حالی‌ آغاز شدند که روز سه شنبه ، حکم تعقیب و بازداشت اروپایی کارلس پوجدمونت از سوی دیوان عالی قضایی اسپانیا لغو گردید .
بر این اساس، قاضی رسیدگی کننده اعلام نموده است این حکم فقط محدود به اسپانیا می باشد و حکم جلب اروپایی پوجدمونت از سوی خود اسپانیا کان لم یکن تلقی می شود.
ظاهرا قاضی اعلام کرده است دلیل این تصمیم در اضافه شدن برخی موارد دیگر به اتهامات رئیس سابق ایالت کاتالونیا و چهار همکار وی می باشد که در حکم جلب اروپایی اولیه به آنها اشاره نشده است. به این ترتیب بررسی درخواست استرداد پوجدمونت و همکارانش در دستگاه قضایی بلژیک متوقف می شود .
بنابر این گزارش، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
این همه پرسی که روز یکشنبه 9 مهر ماه برگزار شد از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
به گزارش ایرنا،در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید