سرگردانی رانندگان تهرانی در شهریار

    کد خبر :94810

طی روزهای گذشته بسیاری از رانندگان خودروهای گاز سوز و به ویژه رانندگان تاکسی نسبت به اقدام مرکز معاینه فنی شهرداری تهران اعتراض کرده‌اند.

اعتراض آنها در ارتباط با ارجاع رانندگان خودروهای گازسوز به تنها آزمایشگاه یا مرکز تست مخزن گاز خودروهای گاز سوز در قلعه حسن خان(شهریار) است.

این در حالی است که اخذ برچسب معاینه فنی خودروهای گاز سوز نیاز به تایید مرکز اشاره شده در شهریار دارد و این مرکز که زیر مجوعه سازمان ملی استاندارد است، بابت هر تست مبلغ 100 هزار تومان از رانندگان دریافت می‌کند.

در همین رابطه محمد رضا گویا مدیر روابط عمومی مرکز معاینه فنی شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه دریافت وجه اشاره شده ارتباطی با مرکز معاینه فنی ندارد، توضیحاتی در این باره داد.

گویا در پاسخ به این پرسش که چرا مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام به معاینه فنی خودروهای گاز سوز نمی کنند، اظهار کرد: مراکز معاینه فنی برای اینگونه خودروها با محدویت های روبرو هستند.

وی با بیان اینکه محدویت برای معاینه فنی خودروهای گاز سوز به هیچ عنوان به مراکز معاینه فنی شهرداری تهران ارتباطی ندارد، گفت: وزارت کشور بخشنامه‌ای دارد که مخازن خودروهای گاز سوز ابتدا باید چک و سپس اقدام به اخذ معاینه فنی کنند.

گویا با اشاره به اینکه تعدادی شرکت زیر صلاح و مورد تایید سازمان ملی استاندارد اقدام به بازبینی و چک مخازن گاز خودرودهای گاز سوز می کنند، افزود: فرایند بازبینی در این بخش توسط این شرکت ها انجام می گیرد.

گویا افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده برای رانندگان و محدویت‌های آنها برای بازبینی مخازن گاز خودرو‌ها قرار است از هفته آینده تمهیداتی برای بازبینی مخازن خودروهای گاز سوز در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران فراهم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور اواخر بهمن سال 95 با ابلاغ دستور العملی در این زمینه اعلام کرد: حسب گزارش‌های واصله، غالب وسایل نقلیه گازسوز به دلیل انقضای بازرسی و آزمون‌های مرتبط با مخازن «سی.ان.جی» خود، فاقد برچسب تاییدیه ایمنی استاندارد آزمون‌های مذکور هستند و غیراستاندارد بودن این مخازن در صورت وقوع حادثه موجب صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر نظیر انفجار در معابر و یا جایگاه‌های سوخت و به خطر افتادن سلامت شهروندان خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل دادستان کل، وزارت کشور و تابعین اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌های ویژه، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها ( مراکز معاینه فنی ) بخشداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی و تابعین به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلفند ضمن اجرای تکالیف قانونی خود و تهیه سامانه مورد لزوم جهت ارتباط با سازمان ملی استاندارد،گزارش اقدامات خود را در خصوص بازرسی سراسری ادواری سیستم سوخت‌رسانی و مخازن «سی.ان.جی» خودروهای مختلف هر سه ماه یک بار به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند.

همچنین شوراهای اسلامی شهرها، شهرداری‌ها و مراکز معاینه فنی مکلفند زمینه حضور بازرسان استاندارد را در مراکز معاینه فنی خودرو فراهم و بدون انجام بازرسی سیستم سوخت‌رسانی و مخازن «سی.ان.جی» و صدور تاییدیه از صدور گواهی و برچسب معاینه فنی خودداری کنند.

دادستان کل کشور پلیس راهور را مکلف کرده به محض رویت خودروهای گازسوز فاقد برچسب استاندارد مخازن «سی.ان.جی»، برابر مقررات با رانندگان خاطی برخورد کند.

همچنین استانداری‌های سراسر کشور مکلفند ضمن شناسایی کارگاه‌های غیر مجاز تبدیل خودروهای بنزین سوز به گازسوز از فعالیت این کارگاه ها جلوگیری کنند.

منتظری همچنین سازمان ملی استاندارد را مکلف به اعمال وظایف حاکمیتی و قانونی خود در این زمینه و ارسال گزارش های دریافتی هر سه ماه یکبار از مراجع ذیربط به دادستانی کل کشور کرد.

دادستان کل کشور صدور این دستورالعمل را در اجرای ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر نظارت و پیگیری حقوق عامه اعلام و دادستان‌های مراکز استان ها را موظف کرد در اجرای این دستورالعمل بر انجام وظایف دستگاه‌های ذیربط نظارت و برابر مقررات قانونی اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید