جنجال قدیمی سرباز کرد؛

دومین مناقشه روحانی و مخالفان در مورد «بهشت اجباری»/ روحانی از شعار های انتخاباتی اش دفاع می کند

    کد خبر :94523

روحانی گفته است: «نماز خواندن باید به قصد قربت باشد نه از ترس شلاق. اینکه ما در ماه رمضان کسی را در اتاقی ببریم و صبح تا غروب چیزی را برای خوردن و آشامیدن ندهیم و بگوییم ماه رمضان است، درست نیست. ما باید دین را ابلاغ کنیم و مردم خودشان راه زندگی را انتخاب کنند».

راه بهشت و جهنم را باید به خود مردم سپرد. این را حسن روحانی رئیس جمهور در اولین گفت وگوی زنده تلویزیونی اش در دولت دوازدهم گفت. آن هم در شرایطی که نه یک گروه موسیقی را در پشت بام دستگیر کرده اند و نه خبری از تشدید گشت ارشاد است. او سه شنبه شب مقابل دوربین صدا و سیما نشست و با ریتمی ملایم با مردم صحبت کرد؛ گفت وگویی نه چندان جنجالی.

به نوشه نامه نیوز ،در این میان اما یک نکته جالب بود. روحانی برای دومین بار تاکید کرد که نمی توان کسی را به زور به بهشت فرستاد. او با بیان اینکه در دوران رقابت‌های انتخاباتی اخیر به معلمان ما تهمت زدند که در مدارس ترویج بی‌دینی می‌کنند، گفت: «این تهمتی است که من در همان دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز نسبت به آن اعتراض کردم؛ چراکه معلمین ما تعصب دینی دارند و از اقشار فرهنگی جامعه هستند و از طرفی دولت هم وظیفه خود می‌داند که همه دستگاه‌ها را در این زمینه یاری کند. البته معتقدیم که انتخاب راه بهشت و جهنم به خود مردم سپرده شده است همانطور که در قرآن نیز همین مضمون آمده است که «اما شاکراً و اما کفوراً». ما هیچ‌کس را نمی‌توانیم مجبور کنیم که دیندار باشد و همانطور که باز هم در قرآن تاکید شده است دین را تبلیغ کنیم و مبلغ، مبشر و نذیر باشیم و آمر به معروف و ناهی از منکر شویم. نه اینکه به کسی بگوییم نماز نخوانی شلاق می‌خوری». روحانی افزود: «نماز خواندن باید به قصد قربت باشد نه از ترس شلاق. اینکه ما در ماه رمضان کسی را در اتاقی ببریم و صبح تا غروب چیزی را برای خوردن و آشامیدن ندهیم و بگوییم ماه رمضان است، درست نیست. ما باید دین را ابلاغ کنیم و مردم خودشان راه زندگی را انتخاب کنند».

این اظهارات روحانی مصداق روشن توجه به موضوعاتی همچون حریم خصوصی و حقوق شهروندی است و توجه دوباره او به این مباحث را باید فال نیک گرفت. خصوصا اینکه این بار منتظر اتفاق یا ارائه طرحی که با این رویکرد در تناقض باشد؛ نمانده و دست پیش گرفته است. روحانی که در سال 92 برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری روی آزادی ها اجتماعی و حقوق شهروندی خیلی مانور داده بود، یک سال بعد در خرداد 93 نیز به محدودیت هایی اجتماعی ایجاد شده که نمونه آن دستگیری چند نوجوان روی پشت بام منزلشان بود؛ واکنش نشان داد و گفته بود: «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد. نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر(ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر(ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد».

روحانی تاکید کرده بود: «این‌ همه و هر روز در زندگی مردم دخالت نکنیم. اجازه دهیم مردم راحت باشند و خودشان تصمیم بگیرند». این حرف های روحانی البته بدون پاسخ نماند و شخصیت هایی همچون آیت الله جنتی، آیت الله مکارم شیرازی، سردار احمدی مقدم و رسانه های مخالف دولت همچون کیهان تند و صریح از او انتقاد کردند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی آن زمان گفته بود : «درهای جهنم را به روی مردم باز نکنید.این‌که برخی مسوولان [حسن روحانی] گفته بودند با زور شلاق نمی‌توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می‌گوییم، اما می‌گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.»آیت‌الله جنتی، از منتقدان همیشگی دولت روحانی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز، تلویحا از این سخنان انتقاد کرده و گفته بود:«عده‌ای بر خلاف نظرات رهبری کار می‌کنند. این افراد دل‌شان با آمریکا است و معتقدند اگر می‌خواهیم تحریم برداشته شده و مشکلات اقتصادی حل شود، باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم.» وی با بیان این که این نظر «اشتباه» است افزوده بود: «برخی مسوولان با این اقدامات ما و رهبری را “آزار” می‌دهند.ثروت اشرافی و زندگی اشرافی مانعی برای مبارزه با فساد و اقتصاد مقاومتی است.» چه کسانی در پی بردن مردم با شلاق به بهشت هستند؟ بعد از این سخنان روزنامه «کیهان» با انتشار گزارشی نسبت به این سخنان واکنش نشان داده بود.

این روزنامه با انتقاد از روحانی نوشته بود: «البته رییس جمهور در سخنان قابل تامل خود اشاره نکرد که چه کسانی در پی بردن مردم به بهشت با شلاق هستند و اساسا طرح چنین مباحث حاشیه سازی از سوی رییس قوه مجریه کشور، آن هم در همایش بیمه سلامت چه ضرورتی دارد؟» بعد از آیات مکارم شیرازی و جنتی و سید احمد خاتمی، حداد عادل نیز به انتقاد از این سخنان روحانی پرداخته بود. رئیس سابق مجلس با کنایه به دولت گفته بود:«من از دولت و مسوولان درخواست می کنم حرف هایی نزنند که آنهایی که می خواهند روسری ها را بردارند و آستین ها را بالاتر بدهند این گونه فکر کنند که خیالی نیست.» سردار احمدی مقدم اما در قامت حامی سخنان رئیس جمهور به میدان آمد و گفته بود:«رییس جمهوری درست گفت که ما به زور نمی توانیم کسی را مومن کنیم. ما باید از قانون دفاع کنیم. نیروی انتظامی نمی تواند به ماموران خود بگوید که شما قاضی باشید و مشخص کنید چه چیزی بی حجابی است. باید معیارهای مشخص قانونی قابل تشخیص را با ماموران ابلاغ کنیم.»این سخنان باعث شده بود تا سخنگوی دولت در قامت دفاع از رئیس جمهور به صحنه آمده و گفته است:« نظر رییس جمهوری بسیار شفاف و روشن است، پیامبر اکرم(ص) که بشیر و نذیر است کسی را به ضرب شمشیر به سمت بهشت نبرده است بلکه با ارایه منطق افراد به اسلام گرویدند و اساسا پیامبر از راه قلوب اسلام را گسترش داد.»

وی این را هم گفت که بعید می داند مخاطب صحبت های احمد خاتمی خطیب موقت تهران حسن روحانی بوده باشد. اکنون اما سه سال گذشته است و روحانی در روزهای ابتدایی دولت دوم خود، بدون هیچ مقدمه ای در یک برنامه تلویزیونی همان بحث را باز کرده است. نمی توان انتظار داشت که فضای سیاسی و اجتماعی کشور آنقدر تغییر یافته باشد که حرف ها و مواضع روحانی در این زمینه مانند بار قبلی با واکنش های مشابه مواجه نشود. واکنش ها قطعا از راه خواهد رسید و فعلا حجت الاسلام سعیدی نماینده رهبری در سپاه پاسداران باب آن را باز کرد. او گفته: «آقایان می گویند، مردم را نباید به زور به بهشت برد، اما باید در پاسخ به این افراد گفت که باید زمینه رفتن مردم را به بهشت مهیا کنیم نه اینکه جهنم را با یکسری کارها برای آنها فراهم کنیم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید