روحانی و اصلاح‌طلبان درحال فاصله گرفتن از هم /میرسلیم قبل از انتخابات به دولت روحانی پیوسته بود /روحانی به سپاه خواهد پیوست

    کد خبر :94003

یک چهره اصولگرا می گوید: روحانی از اول محافظه کار و راست مدرن بود و از راست سنتی فاصله گرفت اما امروز راست سنتی دارد به روحانی می پیوندد. معتقدم روحانی در چهار سال آینده به بازار و سپاه خواهد پیوست.

فضای سیاسی کشور در حال گذار است و آرایش جریانات و گروه ها هر روز تغییر می کند، اگر در اردیبهشت 96 اصلاح طلبان حامیان تمام قد روحانی بودند اما بعد از اعلام اعضای کابینه رویکرد منتقدانه به خود گرفتند؛ در عوض اصولگرایان به شدت منتقد، رویه سکوت و بعضا تأیید ضمنی را از خود نشان دادند.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه می گوید: روحانی اصلاح طلبان را کنار گذاشت و در حال تعریف یک فراساختار است که بین جریان های سیاسی، اقتصادی و نظامی اتحادی ایجاد کند.

مشروح این گفتگو با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

در تحلیل های سیاسی این طور بیان می شود که روحانی و اصلاح طلبان به مرور در حال فاصله گرفتن از یکدیگر هستند، شما این دیدگاه را قبول دارید؟

اینکه در حال فاصله گرفتن از هم هستند امری واضح است. معتقدم اصلاح طلبی و اصولگرایی مُرد و یک جریان دیگری در حال شکل گیری است؛ این مسئله را روحانی می داند. الان روحانی رو به آینده است، اصلاح طلبان رو به گذشته هستند. واقعا ببنیم دولت روحانی چه طوری بسته شد.

شما می گویید روحانی رو به جلو است اما اصلاح طلبان عقب گرد دارند پس چرا و به چه علت با این وضعیت اصلاح طلبان می خواهند از روحانی فاصله بگیرند؟

راهی ندارند چون روحانی آنها را کنار انداخت.

یعنی خود آقای روحانی اصلاح طلبان را کنار زد؟

بله، اکنون هم این مسئله معلوم است. اتفاقا موضع روحانی از اول دولت یازدهم و نه دولت دوازدهم بر همین اساس بود و اصلاح طلبان را کنار گذاشت.

اما در انتخابات آقای روحانی گفتمان اصلاح طلبی و فرا اصلاح طلبی را در دستور کار خود قرار داد اما الان مدل رفتاری‌اش به سمت محافظه کاری شده است.

روحانی از اول محافظه کار و راست مدرن بود و از راست سنتی فاصله گرفت اما امروز راست سنتی دارد به روحانی می پیوندد. معتقدم روحانی در چهار سال آینده به بازار و سپاه خواهد پیوست. در واقع روحانی اگر می خواهد در جامعه موفق باشد باید جریان سیاسی، اقتصادی و نظامی با هم یکی شوند.

در واقع شما می فرمایید آقای روحانی امروز به سمتی می رود که جریان سیاسی، اقتصادی و نظامی را با هم یکی کند؟

دقیقا همین طور است. روحانی می خواهد بین جریان های سیاسی، اقتصادی و نظامی اتحادی ایجاد کند. یعنی هر کدام اینها سرجای شان باشند اما به صورت تیمی با هم کار کنند. ما مشاهده می کنیم وزیر دفاع را از ارتشی ها گذاشت. دولت روحانی، دولت بسط است نه قبض. یعنی سپاه سرجایش است در سطح کلان نظامی ارتش هم اضافه شد.

در حوزه جریان های سیاسی نیز هدف پیوند خوردن با جریان های سیاسی تئوریک است نه افراد اصولگرا یا اصلاح طلب هارت و پورتی. در واقع روحانی مشغول تعریف یک فراساختار است تا ساختارها درون آن جمع شوند. معتقدم روحانی می خواهد دولت خود را بسط دهد و به همین خاطر خیلی ها به روحانی خواهند پیوست، حتی باورنکردنی است برخی افرادی که می پیوندند. ما در تجلیل از قالیباف دیدیم همه با هم آمدند. حتی محسن هاشمی هم سنگ تمام گذاشت. سید حسن خمینی هم کنار آقای قالیباف ایستاد و تعریف و تمجید کرد. در واقع مقابل اصلاح طلبانی که شروع به فحاشی کرده بودند جلوی آنها ایستادند. این نشان می دهد که آینده بر همین اساس جلو می رود.

یعنی شما می گویید اگر اصلاح طلبان از آقای روحانی فاصله بگیرند، آنها ضرر می کنند نه آقای روحانی؟

بله مثل اصولگرایان. امروز شاهدیم بازار به سمت روحانی گرایش نشان می دهد. اصلا برخورد آقای میرسلیم و حرف هایش بعد از انتخابات چنین مبنایی داشت. معتقدم آقای میرسلیم حتی قبل از انتخابات هم به دولت روحانی پیوسته بود. به نظرم نقشی که ایفا کرد همان نقش آقای ولایتی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود چون دقیقا به روحانی کمک کرد و بعد از انتخابات نیز شدیدا به آقایان رئیسی و قالیباف و کسانی که آقای رئیسی را آوردند، پرید.

یعنی معلوم بود که با هم هستند. البته بر این باورم که روحانی یک نوع ارتباط اشرافی برقرار می کند مثل حاکم بسته ای که راه نمی دهد. در مقابل یک قشری نخبه و متخصص در حال شکل گیری است که جلوی این مسئله می ایستد و دنبال آینده است. این جریان جدید شامل آخوندها و دانشگاهی های می شود که مسئولیتی در حاکمیت ندارند اما به صحنه می آید در حالیکه نه اصولگرایان بر سرکار، راه شان می دهند و نه اصلاح طلبان. آثار این مسئله در انتخابات مجلس آینده خود را نشان خواهد داد و قشر جدید نخبه ای می آید که مخالف اشرافی گری در صحنه سیاسی کشور است. به خاطر افتضاحی که احمدی نژاد کرد و وضع کشور را به شدت به هم زد، عده ای سروصدا و انتقاد کردند و به مجلس راه یافتند بعد گفتند انقلاب حق ماست.

الان مجلس فعلی مجلس رانتی است اصلا معلوم نیست چه کسی موافق و چه کسی مخالف است. هنگام بررسی صلاحیت وزرا شاهد بودیم موافق، مخالف حرف می زد و مخالف، موافق. اینها همه خودنمایی بود ولاغیر. این نشان می دهد مجلس دهم بدون هویت و بدون چارچوب است. معتقدم در مقابل این مجلس پوپولیستی و عوام زده، مجلس آِینده نخبگانی خواهد بود. امیدوارم این اتفاق بیفتد چون در غیر این صورت حتما جامعه دچار بحران می شود. قشر پایینی که الان به شدت در فشار اقتصادی است با قشر متوسطی است که به مجلس راه پیدا نمی کند حتما متحد می شود و بحران های بسیار عظیم برای جمهوری اسلامی به وجود می آید. الان بهترین راه برای اصلاح سیاسی این است که قشر نخبه سرکار آید. قشر نخبه ای که نه در جریان اصولگرا و نه در جریان اصلاح طلب است، فقط می خواهد برای آینده کشورش کار کند، سفر خارجی هم نمی خواهد برود، فرار از میدان نمی خواهد انجام دهد. امروز شاهدیم بسیاری از کسانی که به خارج رفتند در حال بازگشت به کشورند. در واقع اینها رفتند خارج کشور را دیدند و تصمیم به برگشت دارند و می خواهند حکومت را بالا بکشند. اگر این قشر را به حاکمیت راه ندهند حتما به بحرانی های بسیار بنیادین می انجامد. این قشر بسیار به دین، اخلاقیات و کشورشان بسیار متعهد هستند. ما باید هرچه زودتر از مجلس ضداخلاقی پوپولیستی باید رد شویم چون باقی ماندن در چنین وضعیتی خیلی خطرناک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید