آخرین آمار قربانیان عفونت های بیمارستانی

    کد خبر :93973

فیض آبادی در مورد آمار قربانیان عفونت های بیمارستانی گفت: آماری که مراجع رسمی ما و سایر کشورهای دنیا گزارش کرده اند نشان می دهد عفونت بیمارستانی می تواند تا 15درصد برسد. یعنی حداکثر 15 درصد بیمارانی که بستری می شوند دچار عفونت بیمارستانی شوند که این میزان البته می تواند متغیر باشد و 4، 5 و 7 درصد بسته به نوع بیمارستان باشد.ِ

محمد مهدی فیض آبادی در افتتاحیه هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران اظهار داشت: این کنگره در سال های اخیر روند بسیار خوبی را از نظر تعامل بین رشته ای داشته بنابراین استقبال خیلی خوبی طی سال های گذشته و امسال از محورهای کنگره حاصل شده است.

وی با بیان اینکه علاقه مندی و رقابت برای شرکت در مباحث علمی در این کنگره بسیار زیاده بوده است، گفت: تلاش می کنیم از طریق برگزاری چنین کنگره هایی علاوه بر ارائه دستاوردهای علمی نوین، راههای کاهش هزینه های مالی و جانی را که که عمدتا ناشی از عدم حضور میکروب شناسان متخصص در مراکز تشخیصی و درمانی است مورد بررسی قرار دهیم

رئیس هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران با تأکید بر اینکه راه کاهش هزینه های مالی، کاهش مدت اقامت در بیمارستان و تلفات جانی استفاده از توانمندی های نوین در حوزه میکروب شناسی است، ادامه داد: در کشور خوشبختانه به حد وفور میکروب شناس داریم ولی غیبت آنها در حوزه های تشخیصی و درمانی چشمگیر است لذا باید اجازه داده شود تا این افراد شرایط حضور برای فعالیت را داشته باشند.

فیض آبادی گفت: سیاست گذاری ها در امر درمان متاسفانه به صورتی نبوده که در بخش های تشخیصی بیمارستان ها از وجود متخصصین مربوطه جهت مبارزه با بیماری ها و انواع عفونت ها اعم از بیمارستانی و غیربیمارستانی بهره مند شود.

وی گفت: میکروب شناس کسی است که میکروب را می شناسد، گسترش جمعیت آن را می داند و می تواند با توجه به این دانش و شناخت مبارزه و مقابله و پیشگیری و کنترل میکروب را انجام دهد و تغییراتی در ساخت و ارتقاء واکسن انجام دهد تا بتوانیم جلوی بیماری هایی که ممکن است تبدیل به اپیدمی شود را بگیریم.

رئیس انجمن علمی میکروب شناسی ایران افزود: در بیمارستان ها میکروب هایی داریم که به دلیل جراحی، مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی( به دلیل تومور و عمل پیوند) می تواند وارد بدن بیماران شود و عفونت ایجاد کند. که اکثر موارد باکتری ناشی از این عفونت ها نسبت به داروها و آنتی بیوتیک ها مقاوم اند.

فیض آبادی گفت: اگر بتوانیم سریع و به درستی عفونت را تشخیص دهیم و از طریق آزمایشگاه به اطباء و بخش بالین اطلاع لازم را ارائه دهیم آنها با اطمینان بیشتر می توانند درمان را آغاز کنند که هزینه های تحمیلی به بخش بهداشتی و درمان نیز از این طریق کاعش می یابد. این دست از میکروب ها در بیمارستان ها متأسفانه قربانیان زیادی را در بین جوامع مختلف چه داخل و چه خارج می گیرند و دامنه تبعات آن روز به روز در حال افزایش است.

وی در مورد آمار قربانیان عفونت های بیمارستانی گفت: آماری که مراجع رسمی ما و سایر کشورهای دنیا گزارش کرده اند نشان می دهد عفونت بیمارستانی می تواند تا 15درصد برسد. یعنی حداکثر 15 درصد بیمارانی که بستری می شوند دچار عفونت بیمارستانی شوند که این میزان البته می تواند متغیر باشد و 4، 5 و 7 درصد بسته به نوع بیمارستان باشد.ِدر افتتاحیه کنگره نکوداشت مرحوم استاد علیرضا امیری قراگزلو برگزار شد همچنین از 3 نفر از اساتید کشور در حوزه میکروب شناسی پایه و کاربردی و ساخت واکسن تقدیر شد.

هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران با حضور اساتید داخلی و خارجی و صاحب نظران این حوزه، از امروز ۷ شهریور آغاز و تا ۹ شهریور ماه در سالن ابن سینا در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید