سفر به ترکیه نسبت به مسافرت داخلی، اقتصادی‌تر شده است

    کد خبر :93740

هادی حق‌شناس گفت: شاه بیت اقتصاد برای رونق اقتصادی، قیمت‌های واقعی است نه نر‌خ‌های دستوری و غیرواقعی.

هادی حق‌شناس، کارشناس ارشد اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تلاش بانک مرکزی برای یکسان‌سازی و واقعی‌سازی نرخ ارز، اظهار داشت: نرخ ارز بر اساس یک قاعده علمی‌تعیین می‌شود. این قاعده علمی مابه‌التفاوت تورم داخلی‌ به تورم کشورهایی است که از آن کشورها کالا وارد می‌کنیم.

افزود: در طول ۴ سال گذشته به طور میانگین تورم ما بیش از تورم وارداتی بوده‌است. بنا بر این این نکته که نرخ ارز در سال ۹۶ باید بیش از سال ۹۲ باشد قطعی‌است اما دولت دلایل مختلفی برای آن دارد از جمله آن، حفظ دستاورد تورم یک رقمی است زیرا علاقمند است تا نرخ ارز را کنترل کند اما واقعیت مطلب این است که اگر نرخ ارز واقعی نباشد در واقع ما به تولیدکننده خارجی یارانه پرداخت می‌کنیم و اگر نرخ‌ها واقعی باشد این یارانه به داخل کشور یا تولیدکننده داخلی تعلق خواهد گرفت.

حق شناس افزود: از سوی دیگر ارز متعلق به دولت است یعنی عرضه کننده عمده ارز در بازار ایران دولت و بانک مرکزی هستند و اگر دولت بخواهد می‌تواند بر نرخ ارز اثرگذار باشد. همچنان که دولت نهم و دهم ۶ سال قیمت ارز را ثابت نگه داشت و پس از اوج‌گیری تحریم‌ها که با محدودیت عرضه ارز مواجه شدند قیمت ارز به یکباره بیش ۳ برابر شد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت‌ها باید چنان نظارت و هدایتی در بازارها داشته باشند که نه حباب قیمتی در بازار ایجاد شود و نه سرکوب قیمتی شکل بگیرد. اگر چنین شود آن گاه بخش واقعی اقتصاد رونق خواهد گرفت. در غیر این صورت اگر قیمت ارز واقعی نباشد واردات و قاچاق کالا توجیه پیدا می‌کند و مصارف ارزی، بی‌رویه میشود.

حق شناس‌تصریح کرد: دولت عنوان می‌کند که در روز ۸۷ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. این موضوع به دلیل واقعی‌ نبودن نرخ بنزین است. اگر قیمت ارز نیز واقعی نباشد مسافرت تفریحی به کشورهای همسایه مانند ترکیه هم هر ساله افزایش پیدا می‌کند زیرا به دلیل پایین بودن قیمت ارز، سفرهای خارجی نسبت به سفرهای داخلی توجیه اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند.

وی در خاتمه گفت: شاه بیت اقتصاد برای رونق اقتصادی، قیمت‌های واقعی است نه نر‌خ‌های دستوری و غیرواقعی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید