نوبخت: قرار نیست معاون اقتصادی با یک صندلی در پاستور بنشیند /اقتصاد امر دستوری نیست، دنبال فرمانده نگردید

    کد خبر :93200

نوبخت با اعلام این که به عنوان یک مسوول در تیم اقتصادی دولت از تشکیل معاونت اقتصادی و ورود معاون آن به تیم اقتصادی دولت ابراز نگرانی نکرده، بلکه خرسند هستم به توضیحاتی در رابطه با تشکیل این معاونت پرداخت.

محمد باقر نوبخت – سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه – در حاشیه همایش سالانه بانکداری اسلامی در رابطه با این که هدف دولت از تشکیل معاونت اقتصادی چه بوده و آیا قرار است تشکیلات جداگانه‌ای داشته باشد توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش بازتاب، وی گفت: به هر حال ستاد اقتصادی دولت با ریاست رئیس جمهوری و سه مسوول اصلی این ستاد یعنی سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به همراه مشاورین رئیس جمهوری و همچنین معاون اول ایشان که فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی هستند همواره تشکیل جلسه می‌دهند که در این جلسات همواره آقای نهاوندیان حضور داشته و به ما کمک کردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در این جلسه هر یک از دستگاه‌ها پیشنهادی برای اجرا داشته باشند مطرح کرده و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌شود تا دچار کمترین نقصی باشد و درگیر انتقادات کمتری شود.

نوبخت با اشاره به این که آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری هستند، ادامه داد: این در حالی است که ایشان همیشه از اعضای ستاد اقتصادی دولت بوده و از این پس در جایگاه معاونت اقتصادی حضور خواهند داشت و همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی گفت: نباید ما به دنبال فرمانده بگردیم، چرا که اقتصاد دستوری نیست و منطق خاص خود را دارد و نمی‌توان به صورت مطلق عمل کرد، بلکه همواره باید نظارت مورد بررسی قرار گرفته و در رابطه با آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این که آیا قرار است معاونت اقتصادی تشکیلات جداگانه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: به هرحال قرار نیست که معاون اقتصادی صندلی خود را برداشته و در میدان پاستور بنشیند پس نیازمند یک ساختار و سازمان جداگانه خواهد بود. این در حالی است که من به عنوان مسوول راهبردی و رصد توسعه و نظارت بر امور توسعه‌ای کشور و مسائل مربوط به بودجه ریزی از پیوستن معاونت اقتصادی هیچ جای نگرانی نداشته، بلکه خرسند نیز هستم.

توقع داریم بانک‌ها سالانه ۱۹۰ هزار میلیارد تسهیلات دهند

نوبخت در این همایش به اهمیت تامین مالی برای رشد اقتصادی هشت درصدی پیش بینی شده برای هر سال اشاره کرد و گفت: باید تا یک سوم از این رشد یعنی حدود ۲.۵ درصد از طریق بهره‌وری و سرمایه‌ گذاری در این حوزه ایجاد شود در عین حال که ۵.۵ درصد دیگر از محل سرمایه‌ گذاری‌های جدید خواهد بود. این در حالی است که برای این رشد سالانه حدود ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌ گذاری انجام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با نحوه تامین مالی منابع ۷۷۰ هزار میلیاردی توضیح داد که تا ۹۹ هزار میلیارد آن را دولت باید بتواند از طریق اختصاص اعتبار به طرح‌های عمرانی جبران کند، اما بخش عمده‌ای از آن را ما از نظام بانکی توقع داریم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم تا بتوان حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۲۵ درصد از کل مبلغ مورد نیاز برای تامین مالی سرمایه‌ گذاری سالانه را بانک‌ها برعهده بگیرند.
منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید