تولیدکننده‌ها هم خواستار توقف گرانی روغن شدند+ سند

    کد خبر :92606

در حالی که قیمت روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف به فروش می‌رسد و قیمت جهانی روغن کاهش‌یافته، مشخص نیست که انجمن صنفی مربوطه با چه استدلالی درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت داده است؛ این امر صدای تولیدکنندگان را نیز درآورده است.

به گزارش تسنیم، باوجود تغییر و کاهش ضریب خرید دانه برای خنثی کردن عوارض 200 تومانی واردات روغن خام و همچنین کاهش قیمت جهانی روغن خام، بخشی از فعالان بخش، تلاش زیادی برای افزایش قیمت روغن خام انجام می‌دهند.

تخیف های موجود در بازار مصرف اما نشان می دهد که این افزایش قیمت با توجه به کاهش نرخ جهانی و از طرفی تخفیف های 20 تا 30 درصدی که در فروشگاه های زنجیره ای برای فروش این محصولات در نظر گرفته می شود، نشان از غیر واقعی بودن درخواست افزایش قیمت است.

بنابراین گزارش این درخواست انجمن صنفی روغن برای افزایش قیمت‌ها، صدای اعتراض برخی تولید کنندگان روغن نباتی را در آورده و یکی از تولید کنندگان خواهان توقف این افزایش قیمت شده است.

بنابراین گزارش، در ماه های اخیر به دلیل اخذ عوارض از واردات روغن خام تلاش و در خواست هایی از سازمان حمایت برای افزایش قیمت روغن نباتی ساخته شده صورت پذیرفته است درحالی که وزارت جهاد کشاورزى براساس قانون انتزاع متولى این بخش است و بارها از اتخاذ سیاستى جهت خنثى سازى تاثیر آن بر بهاى تمام شده روغن ساخته شده خبر داده و مکررا اعلام کرده که با تغییر کاهشی در ضرایب خرید دانه ، عملا جمع هزینه های پرداختی برای واردات روغن تغییری نکرده و نیازى به افزایش قیمت روغن نباتی نیست.

با وجود نظر شفاف وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط، موضوع افزایش قیمت روغن ظاهرا همچنان در دستور کار سازمان حمایت قرار دارد و این سازمان در پاسخ به نظرات وزارت جهاد، تقاضاى صنعت درخصوص افرایش قیمت را دلیل اصلى بررسى خود اعلام نموده است، اما آنچه در بازار خرده فروشی شاهد هستیم عرضه روغن با قیمتی نزدیک به 30٪‏ کمتر از قیمت مصرف کننده فعلی است.

این وضعیت در بازار به وضوح قابل رویت است و نشان از مناسب بودن درصد سود فعلی تولید کننده دارد که امکان تخفیف‌های موجود در بازار را فراهم می آورد.

گزارش هاى رسیده حاکی آن است ، موضوع افزایش قیمت درخواست اکثریت فعالان آن صنعت نیست و برخی مخالفت خود را به انجمن مذکور ارسال نموده اند،حال با اعلام رسمى برخى از شرکت‌ها در مخالفت با افزایش قیمت ، مشخص نیست اصرار نهادهاى دولتى در افزایش قیمت روغن نباتى منافع چه کسانى را تامین می‌نماید ، صنعتى که در آن رسما با افزایش قیمت مخالفت شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید