در بودجه های عمومی توجهی به فرهنگ نمی‌شود

    کد خبر :92001

علی نصیریان گفت: درست است که ما مفاخر تاریخی و باستانی زیادی در ایران داریم اما هنرهای زنده مثل تئاتر چیز دیگری هستند.

مراسم تکریم از خدمات سیدرضا صالحی‌امیری و معارفه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: من به تازگی با آقای صالحی امیری آشنا شده بودم که این تغییر و تحول رخ داد. اقدامات آقای صالحی امیری نشانگر توجه جدی ایشان به فرهنگ، هنر و هنرمندان بود. ایشان در ایام عید نوروز به دیدن من و برخی از هنرمندان دیگر آمدند که اقدامی بسیار شایسته و نشان‌دهنده محبت ایشان است.

وی افزود: آقای صالحی امیری کمک شایانی به اتمام ساخت خانه تئاتر کردند. ایشان به طور کلی به فرهنگ، هنر و هنرمندان ایران دلبستگی داشتند و از این لحاظ متأسفم که دوره وزارت ایشان به پایان رسید و از سوی دیگر امیدوارم سید بزرگواری که تشریف می‌آورند حتی بهتر از ایشان بتوانند به فرهنگ ایران کمک کنند.

نصیریان ادامه داد: درست است که ما مفاخر تاریخی و باستانی زیادی در ایران داریم اما هنرهای زنده مثل تئاتر چیز دیگری هستند. موسیقی، فیلم و عکس تکثیرپذیر است اما تئاتر این‌گونه نیست. تئاتر ابعاد انسانی بزرگی دارد؛ تئاتر هنر انسان به انسان است؛ تئاتر، روح و روان انسان را روی صحنه جراحی می‌کند و تماشاگر شاهد این اتفاقات انسانی است؛ اتفاقاتی که شکسپیرها و مولیرها مطرح کردند و امروز هم با وجود تغییر شیوه‌ها هنوز مفاخر بزرگی در این زمینه داریم.

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ، وزارت کم‌اهمیتی نیست؛ در صورتی که ما فکر می‌کنیم فقط نفت و صنعت مهم است؛ در بودجه های عمومی توجهی به فرهنگ نمی‌شود. در حالی که جامعه امروز ما توسعه فرهنگی پیدا کرده است؛ هم‌اکنون 118 تئاتر در تهران روی صحنه است؛ تعداد زیادی از محیط‌های هنری و دانشکده‌های هنر ما فعال هستند و خیل عظیمی از جوانان علاقه‌مند در آنها مشغول به کار می‌باشند که ایجاد این وضعیت نتیجه کار امثال آقای صالحی امیری است.

این بازیگر پیشکسوت تأکید کرد: درست است که نیمی از تئاتر، تفنن و سرگرمی است؛ اما نیم دیگر آن اندیشه و تفکر است. از این رو مدیریت فرهنگی بسیار دشوار است. ما پشتیبان و ادامه‌دهنده راه خدمت‌کنندگان جامعه فرهنگی هستیم. داستان زندگی امام حسین(ع) و شرح ماجرای کربلا زمانی به دل می‌نشیند که با هنرهای نمایشی و تجسمی آمیخته می‌شود.

وی بیان کرد: خواهش من این است که فعالیت‌های گسترده هنری فقط محدود به تهران نباشد؛ در شهرهای دورافتاده استعدادهای درخشانی در زمینه هنر وجود دارد؛ این گوهرها را دریابید تا رشد کنند و خودشان را ارائه دهند. آقای قالیباف کارهای مهمی در زمینه گسترش فرهنگ و هنر انجام داد؛ فرهنگسراهایی که ایشان در تهران ساخت باعث گسترش هنر تئاتر شد و هم‌چنین ساخت خانه هنرمندان توسط ایشان کمک شایانی به جامعه هنری ایران کرد.

نصیریان خاطرنشان کرد: من از آقای صالحی امیری به خاطر حمایت از فرهنگ و هنر سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که همه ما برای خدمت به جامعه هنری توفیق پیدا کنیم و برای وزیر جدید آقای صالحی آرزوی توفیق دارم و ایشان هر امری که داشته باشند ما در خدمتشان هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید