دانشمندان یک قدم دیگر به کاشت اندام های جایگزین بدن نزدیک شدند

دانشمندان با کشف یک پروتئین مهم در سلول‌های بنیادی، قدم مهمی به سوی کاشت اندام‌های جایگزین بدن انسان برداشتند.

دانشمندان با کشف پروتئینی به نام Meox1 در سلول‌های بنیادی، به کاشت اندام‌های قابل پیوند به بدن انسان نزدیک‌تر شدند. به گفته‌ی محققان، این کشف جدید می‌تواند، انقلابی در زمینه‌ی پزشکی باشد. به این ترتیب، دیگر نیاز به پیوند عضو نیست و کشف جدید، پتانسیل نجات جان هزاران نفر در سال را دارد.

محققان دانشگاه موناش در استرالیا با مطالعه‌ی ماهی موسوم به گورخر ماهی موفق به انجام این کشف شدند. گورخر ماهی گونه‌ای ماهی کوچک است که در جنوب شرق آسیا یافت می‌شود. این نوع ماهی اغلب به جهت شباهت‌های زیست‌شناختی بسیارش به انسان، به عنوان مدل آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گورخر ماهی هم مانند انسان، علاوه بر ماهیچه، خون و استخوان و دندان، دارای دو چشم، دهان و یک مغز است.

علاوه بر این، گورخر ماهی و انسان، اندام‌های مشابه زیادی از جمله کلیه و قلب دارند و ۷۰ درصد ژن‌های انسان در گورخر ماهی‌ها یافت می‌شود. اکنون دانشمندان موفق به کشف ارتباطی بین سلول‌های بنیادی و پروتئین Meox1 شده‌اند. پیتر کوری، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:

قبل شروع این مطالعات از وجود و عملکرد این سلول‌های بنیادی خاص اطلاعی نداشتیم. اکنون با دانستن این موضوع، قادر به هماهنگ کردن، کنترل و فعال کردن این سلول‌ها برای احیای بافت‌های آسیب‌دیده (بدن) خواهیم بود.

دانشمندان مدت‌ها است که مشغول مطالعه شرایط رشد اندام‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی هستند، اما نحوه‌ی تولید بافت‌های زنده توسط سلول‌های بنیادی تاکنون موضوعی حل نشده بوده است. محققان در این مطالعه شواهدی از کلون سلولی را در گورخر ماهی کشف کردند. به این ترتیب، دانشمندان می‌توانند، با تعداد کمی از سلول‌های بنیادی، اندام‌های کاملی را رشد دهند.

اندام‌های قابل پیوند به بدن انسان

در واقع، با تنها چند سلول بنیادی خاص، می‌توان اکثر بافت‌های لازم بدن را رشد داد و پروتئین Meox1 به رشد بافت‌های بدن کمک می‌کند. واضح است که دانشمندان تا کاشت قلب و کبد در آزمایشگاه فاصله زیادی دارند، اما با این کشف جدید، درک بهتری از سازوکار مولکولی بدن و نحوه تولید بسیاری از بافت‌های بدن به دست آورده‌اند.

محققان می‌گویند که رشد بافت‌های بدن به وسیله‌ی سلول‌های بنیادی، یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های زیست‌شناسی است. به گفته‌ی محققان، با افزایش دانسته‌ها در مورد این سازوکارهای سلولی می‌توان به مقابله برای آسیب‌های ناشی از بیمارهایی همچون سرطان هم کمک کرد.

اکنون دانشمندان پیشرفت‌های زیادی در این زمینه به دست آورده‌اند. سال گذشته بود که محققان آمریکایی موفق به بازسازی بافت‌های قلب انسان البته با استفاده از سلول یک عضو اهدایی شدند و حالا هم یک قدم دیگر به کاشت اندام‌های جایگزین بدن نزدیک شده‌اند.