شرکت های خودروساز اروپایی در معامله با ایران ترسی از ترامپ ندارند

    کد خبر :90380

فایننشال تایمز با اشاره به امضای قراردادهای خودرویی با ایران به رغم سیاست های خصمانه دولت آمریکا نوشت: شرکت های خودروسازی اروپا ترسی از وضعیت بین ایران و آمریکا ندارند.

به گزارش  بازتاب  به نقل از فایننشال تایمز، وقتی خریداران ایرانی قصد خرید خودرویی جدید را دارند، گزینه های معدودی برای انتخاب دارند. زمانی که ایران تحت تحریم غرب قرار داشت، شرکت رنو، تنها شرکت غربی فعال در ایران، تنها یک مدل خودرو در این کشور عرضه می کرد. برخی خودروهای مدل جدید به کشور وارد می شدند، اما آنها مشمول تعرفه گمرکی 100 درصدی بودند و این موجب افزایش قیمت و به صرفه نبودن خرید آنها می شد.

امیر، یک خریدار ایرانی که به تازگی یک خودروی ایرانی تیبا خریداری کرده می گوید: «خودروی بعدی من یک پژوی 2008 شاسی بلند خواهد بود که ظاهر زیبایی دارد… این خیلی خوب است که مدل های متنوع تر با شرایط قیمتی منعطف تری در بازار شاهد باشیم… این بدان معناست که من بالاخره می توانم یک خودروی تولید اروپا بخرم.»

بعد از لغو تحریم ها، شرکت های خودروسازی اروپایی تمایل خود نسبت به ورود به بازار 80 میلیون نفری ایران را اعلام کرده اند.

صنعت خودروسازی یکی از معدود بخش های غیرنفتی اقتصاد ایران است که شرکت های چند ملیتی بعد از لغو تحریم ها دارند به آن بر می گردند.

شرکت رنو در ماه جاری یک قرارداد 660 میلیون یورویی برای افزایش ظرفیت تولید خود از 200 هزار به 350 هزار دستگاه خودرو در ایران به امضا رسانده است. دو مدل جدید نیز قرار است توسط شرکت رنو در ایران عرضه شود. پژو که در سال 2012 به دلیل تحریم ها از ایران خارج شده بود نیز سال گذشته یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک 400 میلیون یورویی برای تولید 200 هزار دستگاه خودروی جدید در ایران به امضا رساند.

اولین خودروهای جدید پژو در ایران امسال در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. شرکت فولکس واگن هم بعد از 17 سال در حال بازگشت به ایران است.

احمد نعمت بخش، رئیس اتحادیه تولید کنندگان خودروی ایران گفت: «من معتقدم بخش خودرو اولین صنعتی بود که ثمرات برجام در آن شروع به رسیدن کرد…مردم از مدل های قدیمی نظیر پراید (شرکت کره ای کیا) یا پژو 405 ناراضی هستند. با انعقاد قراردادهای جدید جاده های ایران چهره متفاوتی خواهند یافت.»

سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی خارجی در ایران یک مزیت مهم برای حس روحانی است که به دنبال استفاده از توافق هسته ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ایران بوده تا از این طریق نرخ بالای بیکاری جوانان در کشور را مهار کند. مقابله با بیکاری از وعده های مهم انتخاباتی حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری اش بوده است.

بسیاری از تحریم ها علیه ایران بعد از اجرایی شدن توافق برجام برداشته شده اند. اما شرکت های غربی به دلیل تحریم های غیر هسته ای دولت آمریکا علیه ایران، همچنان از سرمایه گذاری در ایران واهمه دارند. بانک های بین المللی نیز از همکاری با ایران امتناع می کنند.

افزایش تنش ها بین تهران و دولت ترامپ، که تحریم های جدیدی علیه اشخاص و شرکت های ایرانی وضع کرده نیز موجب تشدید این وضعیت شده است.

اما ظاهرا شرکت های خودروسازی اروپا ترسی از این وضعیت ندارند.

تیری بولور، مسئول بخش رقابت شرکت رنو، ایران را یک شریک «استراتژیک» و «منحصر به فرد» برای ایران خواند.

وی افزود: «در بازار به سرعت در حال رشد ایران، ایجاد کارخانه ها، و مراکز مهندسی و فروش حیاتی است… قرارداد اخیر موجب تسریع در رشد حضور ما در این کشور خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید