از آغاز به کار وزیر جوان تا چالش امنیت کارت‌های بانکی

    کد خبر :89880

آغاز به کار محمدجواد آذری جهرمی به عنوان جوان‌ترین عضو دولت دوازدهم در نقش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم‌ترین خبر در حوزه ICT در هفته‌ی گذشته بود. همچنین واکنش دوباره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تشکیل اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی و چالشی که در خصوص امنیت کارت‌های بانکی مطرح شد نیز از دیگر اخبار مهم به شمار می‌رفت.

به گزارش ایسنا، شاید مهم‌ترین خبر هفته‌ی گذشته، رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. بدین ترتیب محمدجواد آذری جهرمی با ۱۵۲ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۹ رای باطله از نمایندگان مجلس دهم، به عنوان جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم و در مسند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه‌ی حسن روحانی شناخته شد.

وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، روز بعد از کسب آرای اعتماد نمایندگان مجلس با حضور در وزارت ارتباطات، برنامه‌ها و تغییر و تحولات مدنظر خود را با برگزاری سه نشست و دو انتصاب آغاز کرد. جهرمی در دیدار با مدیران عامل و هیات مدیره شرکت های مخابرات و همراه اول با اشاره به اینکه روستاییان در حوزه ارتباطات مطالبات بسیاری دارند، گفت: در این حوزه اعتقادی به تصدی گری دولتی نداریم و باید توسعه ارتباطات در روستاها را به اپراتورهای خصوصی واگذار کنیم.

وزیر ICT تصریح کرد: در این برنامه که برای هر روستا به صورت مجزا طراحی می‌شود، باید در ۱۸ ماه آینده ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در حوزه ارتباطات توسعه داده شود. وی با تاکید بر اینکه هدف ما در وزارت ارتباطات با فعالیت های شرکت مخابرات در یک راستاست، خاطر نشان کرد: در حقیقت موفقیت شرکت مخابرات و اپراتورهای دیگر موفقیت وزارت ارتباطات و بالعکس موفقیت وزارت ارتباطات در فعالیت های خود موفقیت شرکت های فعال در این حوزه است.

او همچنین در اولین اظهارات خود پس از انتصاب به وزارت، با اشاره به مشکلات موجود در زمینه حل مشکل سرعت اینترنت گفت: بحث سرعت و پهنای باند اینترنت موبایل دو بحثی است که مطرح است و به این بستگی دارد که طراحی سلولی شبکه های موبایل به چه شکل باشد از جمله اینکه شرکت های موبایل موانعی دارند که دکل‌ها و سایت‌های‌شان را در جایی راه اندازی کنند که پوشش مناسبی داشته باشد.

جهرمی با بیان اینکه معضل جدی اینترنت‌های خانگی «سیم مسی» است که امروز زیر دو مگابایت سرعت را منتقل می‌کنند، گفت: این سیم‌ها به خوبی نمی‌توانند سرعت را منتقل کنند و راهکار آن اجرای پروژه FTTB یا FTTH است که شرکت های FCT مجوز گرفته اند و فکر می‌کنم ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده در سطح هر شهر کلان کشور پروژه فیبر نوری مان اجرا شده باشد و برای VDSL هم تلاش می‌کنیم که شرکت‌ها را افزایش دهیم تا در زمانی کوتاه‌تر از هجده ماه این ظرفیت ها را پیاده سازی کنند تا بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم.

چالش کسب‌وکارهای نوپا و اتحادیه‌ی آنها

باقر بحری -رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- تاکید کرد: تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی همچون سایر تشکل‌های موازی باعث می‌شود فعالان این حوزه با مشکلات بیشتری در حوزه قوانین و مقررات روبرو باشند. عضویت فعالان تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کفایت می‌کند و نیازی به دریافت مجوز جدید از یک نهاد دولتی و تشکل دیگر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات رخ داده، ضروری است که مقامات مسوول در اسرع وقت به این موضوع ورود پیدا کرده و با تدبیر جلوی فعالیت‌های غیر قانونی این افراد را بگیرند. در غیر این صورت، ورود مراجع ذی‌صلاح به موضوع اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اجتناب‌ناپذیر است.

جعفر محمدی – قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای – هم با بیان این که تجارت الکترونیک در کشور یک حوزه جوان و دارای مسائل خاص خود است، گفت: کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا آن قدر نوآور و خلاق هستند که یک مدل ثابت و واحد را نمی‌پذیرد و قانون گذار همیشه یک قدم عقب‌تر از فعالان حوزه تجارت الکترونیک است. با توجه به سیاست‌های کلی دولت رویکرد مجوز زدایی و تسهیل فضای کسب و کارهای اینترنتی در پیش گرفته شده است، اما در عمل این اقدامات با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی با بیان این که یکی از اصلی‌ترین مشکلات بر سر راه توسعه تجارت الکترونیکی در کشور بحث عدم مجوزدهی است، تاکید کرد: یکسری سازمان‌ها علی رغم این که در صحبت‌های خود از تسهیل تجارت الکترونیک صحبت می‌کنند اما در عمل کار چندانی انجام نمی‌دهند. ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای عزم راسخی برای حمایت از این کسب و کارهای اینترنتی داریم. ما معتقد به طراحی چارچوبی برای اینگونه تجارت‌های الکترونیکی هستیم.

اما امیرحسین دوایی – معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به چالش کسب‌وکارهای نوپا اظهار کرد: کسب‌وکارهای نوپا چالش‌های بسیاری دارند، اما خلاقیت و توانمندی آنها از چالش‌ها فراتر است و تاکنون مانعی برای حرکت وسیع حوزه استارتاپی و نوآوری نبوده است. این چالش‌ها عمدتا درباره تامین مالی است و شرکت‌هایی که از یک حد بزرگ‌تر می‌شوند، به این چالش برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه ICT خوشبختانه در اثر زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم شده و فرهنگ‌سازی‌های موجود، بازار بزرگی ایجاد شده که خود می‌تواند نقش تامین‌گر مالی را ایفا کند. به همین دلیل است که در حال حاضر تقریبا هیچ کدام از شرکت‌ها متکی به دولت نیستند و همه از بازار به آنها تزریق می‌شود.

کاهش استفاده از فیلرشکن

ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- با اشاره به آمار سه درصدی استفاده از فیلترشکن در ترافیک اینترنت کشور، اظهار کرد: نگاه دولت کنونی به لیست سیاه فضای مجازی، کوچک نگه داشتن آن است و همچنین فضای مجازی برای گروه‌های سنی و شخصیت‌های متفاوت باید سطح‌بندی شود.

وی با اشاره به وجود دو نگاه وایت لیست (لیست سفید) و بلک لیست (لیست سیاه) در فضای مجازی، توضیح داد: برخی ممکن است به امکانات و فعالیت‌ها نگاه وایت لیستی داشته باشد. یعنی همه فضا بسته باشد و تنها یک لیست خاص مورد استفاده قرار گیرد، مانند کره شمالی.

وی ادامه داد: اما برخی ممکن است نگاه بلک لیستی داشته باشند، یعنی فضای مجازی تنها برای بخشی که نامناسب است، بسته می‌شود که نگاه جمهوری اسلامی هم همین است. البته بستگی دارد ما این لیست‌ها را چه طور ببینیم. فعلا در کشور ما، دولت‌هایی که می‌آیند نگاه‌شان به بلک لیست متفاوت است. در دولت کنونی نگاه‌شان به بلک لیست این است که اندازه‌اش حتی‌الامکان کوچک باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سالم‌سازی قائل به سطح‌بندی هستیم. اشتباه است که اینترنت ما برای یک کودک شش ساله و یک دانشمند و خبرنگار یکی باشد. همچنین ما فیلتر را تنها راه حل نمی‌دانیم، البته فیلتر باید وجود داشته باشد کما این که هیچ کشوری نیست که فیلتر نداشته باشد، اما لیست سیاه و سفید و سایز آنها مدنظر است.

نحوه آگاهی از سیم‌کارت‌های به نام

طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آنهاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.

سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد. تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند.

چالش امنیت کارت‌های بانکی و تجارت الکترونیک

اکنون و با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی با فناوری‌های نوین تراشه‌ای برای جلوگیری از کپی شدن اطلاعات کاربران بیشتر از گذشته احساس می‌شود .کارت‌های رایج برای انجام خدمات بانکی در کشور مغناطیسی و دارای یک نوار مشکی رنگ برروی خود هستند که اطلاعات حساب بانکی فرد را در خود دارد؛ این نوار به گفته کارشناسان قابل کپی شدن و در نتیجه هک شدن است.

آیدین آرنگ – کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک- معضلات این بانکداری را بیشتر متوجه نحوه مدیریت خدمات رسانی کارتخوان‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از معضلات حوزه بانکداری الکترونیکی در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان است که کارمزدی بابت ارائه این خدمات از پذیرنده‌ها دریافت نمی‌شود و طبق قانون بانک‌های متصل به حساب پایانه فروش مجبور به پرداخت کارمزد به شرکتهای ارائه دهنده سرویس هستند که این مساله در نهایت باعث ناتوانی در مدیریت و تجهیز امکانات بانکداری الکترونیکی است.

حسین زینی‌وند – کارشناس حوزه تجارت الکترونیکی- بزرگترین آسیب‌شناسی در حوزه تجارت الکترونیکی در کشور را ضعف مهارتی و عدم استفاده درست تجاری از این فرصت به وجود آمده دانست و گفت: ایران کشوری با بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال است که بیش از ۳۰ میلیون نفر از آنها از طریق موبایل کاربر اینترنت هستند اما مهارت و تخصص لازم را برای بهره‌برداری تجاری از این فضا ندارند.

وی با ضروری توصیف کردن ارتباط صنعت و فضای اینترنتی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از شرکتها تولیدکننده کالا و خدمات ارزنده ای هستند اما کارکنان آنها مهارت‌های لازم برای معرفی و بازاریابی محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی جهت دسترسی به بازارهای جدید و توسعه فروش در اختیار ندارند. این یک آسیب بزرگ است که با توجه به عدم استفاده درست، هزینه‌های پنهانی را به صنعت و تجارت کشور وارد می‌کند.

ناصرعلی سعادت -رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- از برگزاری نمایشگاه الکام‌گیمز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: نمایشگاه الکام‌گیمز از 19 تا 25 شهریور امسال در محل باغ کتاب تهران برگزار می شود. در این نمایشگاه بیش از 3000 گیمر طی شش روز باهم رقابت می‌کنند.

سعادت با بیان این که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به همه اصناف حوزه خود توجه یکسانی دارد، گفت: سازمان نصر در حال زمینه سازی برای جلب توجهات به حوزه الکام‌گیمز است و همان طور که از حوزه الکام‌استارز در نمایشگاه الکامپ حمایت کرد، قصد دارد تا از الکام گیمز نیز حمایت کند. پیش بینی ما این است که الکام گیمز همانند الکام‌استارز در سال‌های آینده رشد خوبی را داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید