کارشناسان سازمان ملل خواستار محکومیت نژادپرستی در آمریکا شدند

    کد خبر :89353

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه از مقام های آمریکا خواستند مباحث و جرایم نژادپرستی را به طور صریح و بدون قید و شرط محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، این کارشناسان در بیانیه ای هشدار دادند که کوتاهی در عمل به این مساله، می تواند به بروز وقایع خشونت بار بیشتری دامن بزند.
این بیانیه هشدارآمیز از سوی کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل صادر شد، اگرچه این کمیته از انتقاد مستقیم از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خودداری کرد.
کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل متحد در بیانیه خود از کوتاهی مقام های عالی رتبه سیاسی آمریکا در جلوگیری از برگزاری اعتراض های نژادپرستانه، ابراز ناخرسندی کرد و این مساله را باعث شدید مجادلات و وقایع نژادپرستانه در آمریکا برشمرد.
واکنش عجیب ترامپ به درگیری های اخیر در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا، موجی از محکومیت را به همراه داشت. نئونازی ها و سفیدپوستان نژادپرست عامل بروز ناآرامی های این شهر بودند و حال آنکه ترامپ همه طرف های درگیر را مسوول این بلوا دانست.
در جریان درگیری های شهر شارلوتزویل، یک سفیدپوست نژادپرست با خودروی خود به طرف جمعیتی از مخالفان گروه های نژادپرستی رانندگی کرد که بر اثر آن، یک زن کشته شد.
این در حالی است که ترامپ روز سه شنبه در جریان گردهمایی هواداران خود در آریزونا، بار دیگر از نحوه واکنش نشان دادن به حوادث شارلوتزویل دفاع کرد.
به گفته کارشناسان سازمان ملل، عاملان درگیری شهرشارلوتزویل باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و درصورت محکومیت، مجازات شوند.
این کارشناسان همچنین از مقام های آمریکایی خواستند ریشه های اصلی بروز این رفتارهای نژادپرستانه را شناسایی کنند و بررسی های دقیقی از پدیده تبعیض نژادپرستی به عمل آورند.
کارشناسان سازمان ملل گفتند که مقام های آمریکا باید اطمینان دهند که آزادی بیان و برگزاری تجمعات به عنوان حربه ای برای تضییع حقوق و آزادی دیگران مورد استفاده قرار نگیرد.
آمریکا در میان یکصد و 77 کشور امضا کننده معاهده سازمان ملل علیه تبعیض نژادی است. ناظران این معاهده هر چند سال یکبار، سوابق حقوق بشری کشورهای عضو و پایبندی شان به این پیمان را مورد بررسی قرار می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید