پایان “سخاب” در بازار سرمایه

    کد خبر :89115

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای تمام بانک ها و موسسات مجاز کشور را مکلف کرد تا از معامله ثانویه اوراق بهادار در بورس خودداری کنند.

به گزارش تسنیم؛ بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای تمام بانک ها و موسسات مجاز کشور را مکلف کرد تا از معامله ثانویه اوراق بهادار در بورس خودداری کنند.

بر این اساس طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان بورس واوراق بهادار در اجرای مفاد ماده 26 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای مالی کشور، بند الف و تبصره ذیل بند «ب» ماده 10 قانون برنامه ششم توسعه و بند های «الف» و«ب» ماده 36قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، مقرر گردیده است کلیه معاملات ثانویه اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار اسلامی (صکوک) از قبیل اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی صرفا در بازارهای متشکل اوراق بهادر تحت نظارت سازمان بورس و با رعایت مقررات این بازارها صورت پذیرد .

شایان ذکر است طبق این اطلاعیه ، بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به انجام معاملات ثانویه هیچ یک از انواع اوراق مالی اسلامی در خارج از بازارهای فوق نمی باشند.

به باور کارشناسان انتشار اسناد خزانه اسلامی بانکی بدلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کرده و دادوستد “سخاب” در بازاری غیرمتشکل و خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا با سود بیش از 35 درصد انجام شود که این موضوع ریسک‌های خاص خود را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید