مراسم تحلیف شورای پنجم تهران:

نجفی با کسب 21 رای رسما شهردار تهران شد/ محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۲۹
    کد خبر :88825

مراسم تحلیف شورای شهر پنجم تهران با حضور فرماندار، استاندار و نماینده وزیر کشور صبح امروز برگزار شد.

مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از ساعت 8:30 با حضور استاندار ، فرماندار و جمعی از مدیران شهری آغاز شد.

در این مراسم مهدی چمران، سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت، فرمانداران ری، شمیرانات و ورامین، احمدی معاون وزیر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله پروانه مافی، سید فرید موسوی ، طیبه سیاوشی ، رحیمی، فاطمه سعیدی و فاطمه ذوالقدر حضور دارند.

در ابتدای این مراسم پس تلاوت قران کریم، ویدئویی از مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و گزارشی از عملکرد شورای چهارم پخش شد.

قرائت سوگندنامه اعضای شورای شهر پنجم

نخستین جلسه هر دوره شورا تحت ریاست مسن‌ترین و جوان‌ترین عضو شورا تشکیل می‌شود که در شورای پنجم نیز مرتضی الویری متولد 1327 مسن‌ترین و بشیر نظری متولد 1362 و بهاره آروین متولد 1361 جوان‌ترین افراد شورا هستند که امروز در جایگاه قرار گرفتند و الویری متن سوگند را قرائت کرد و اعضا سوگند یاد کردند: «من در برابر کلام الله مجید، به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظائف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادامی که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم.»

فرماندار تهران: شورای چهارم 675 مصوبه داشت

عیسی فرهادی فرماندار تهران در این مراسم با بیان اینکه امروز عزیزان زیادی در جمع ما حضور دارند ، گفت: فرماندار ویژه ری، تجریش و سردار رحیمی فرمانده تهران و همچنین احمدی نماینده وزیر کشور و هاشمی استاندار در این مسیر حضور دارند که از آنها تقدیر می‌کنیم.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند انتخابات شورای شهر گفت: 4000 شعبه با 91 هزار نیرو در این مدت فعال بودند که در پی آن 3000 نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که شاهد افزایش 53 درصدی در این حوزه بودیم.

فرماندار تهران با بیان اینکه 3 میلیون و 700 هزار رای به صندوق ریخته شد که رشد 33.8 درصدی داشته است، گفت: در هر دقیقه 240 هزار رای به صندوق‌ها ریخته شد.

فرهادی در ادامه در تشریح عملکرد اعضای شورای چهارم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شورای چهارم این بود که سلایق سیاسی متعددی در شورا بودند، اما این سلایق متفاوت تاثیری بر مصوبات نداشت، گفت: در دوره چهارم 675 مصوبه به تصویب رسید که از این میان تعداد 132 مصوبه توسط فرمانداری برگشت داده شد.

وی با بیان اینکه از 132 مصوبه برگردانده شده 94 مصوبه را شورای شهر با الحاق به نظر فرمانداری اصلاح کرد، گفت: 38 مصوبه به هیات حل اختلاف ارجاع داده شد که در این میان نظر فرمانداری در 19 مصوبه تایید شد.

فرماندار تهران افزود: از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم اما طبق قانون باید جلسه رسمی شورا در محل شورای شهر تهران برگزار شود و مجبور به برگزاری این مراسم در صحن شدیم که از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم.

شورای پنجم تهران با حضور 21 نماینده از امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که پیش از این براساس آرای اعضا ترکیب هیات رییسه شورای شهر پنجم مشخص شده بود و طی آن محسن هاشمی و سید ابراهیم امینی به عنوان رییس و نایب رییس، «بهاره آروین» و «زهرا نژادبهرام» نیز به عنوان منشی های هیات رییسه و علی اعطا به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شدند.

نمایندگان مردم تهران در پنجمین دوره شورای شهر عبارتند از:

محسن‌هاشمی، مرتضی‌الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدراعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی، الهام فخاری، محمد علیخانی و بشیر نظری.

باید چهار مفهوم اساسی سوگندنامه را در طول دوره محقق کنیم

رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر رعایت و حفظ امانت، رعایت قانون، عدالت و انصاف و رعایت صرف و صلاح و پیشرفت امور شهرو شهرداری گفت: باید این چهار مفهوم موجود در سوگندنامه را مورد توجه جدی قرار دهیم و در طول دوره این مفاهیم را محقق کنیم.

مرتضی الویری رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در صحبت‌هایی پیش از ادای سوگند آیین تحلیف اعضای شورا گفت: خاطره‌ای دارم از حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مجلس دوره سوم ایشان برای مراسم تحلیف تشریف آورده بودند. قبل از این مراسم صحبت‌های مفصلی کردند و فرمودند که در مراسم تحلیف و سوگند تنها ادای همین چند جمله نیست.

وی افزود: ایشان فرمودند باید با تمام وجود به جملاتی که تکرار می‌کنیم بیندیشیم و در هنگام ادای سوگند نیز جملات را به گونه‌ای می‌خواندند که احساس می‌شد بر روی جمله جمله مراسم تحلیف تفکر می‌کنم.

رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چهار مفهوم اساسی در متن سوگندنامه آیین‌نامه تحلیف اشاره کرد و افزود: ما به این چهار مورد که رعایت و حفظ امانت، رعایت قانون، عدالت و انصاف و رعایت صرف و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری متعهد می‌شویم. امیدوارم این چهار مورد را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

الویری خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز به کار قانونی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم و تا به امروز بیش از 30 جلسه و ده‌ها جلسه کمیسیون برای پیگیری کارهایی که باید انجام می‌شد برگزار کردیم لذا کارها شسته و رفته شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد

انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش برگزار شد.

صبح امروز در مراسم تحلیف شورای شهر پنجم انتخابات هیئت رئیسه دائمی توسط هیئت رئیسه سنی و موقت برگزار شد.

بر این اساس، محسن هاشمی با 20 رای و یک رای سفید به عنوان رئیس شورای شهر، امینی با 21 رای به عنوان نایب رئیس و نژادبهرام با 21 رای منشی اول و بهاره آروین با 19 رای به عنوان منشی دوم انتخاب شدند.

در این مراسم احمد مسجد جامعی گفت: همواره در انتخابات هیئت رئیسه، سخنگو نیز انتخاب می‌شد، از آنجایی که کار سخنگو بسیار سخت است لازم است که سخنگو نیز در جلسه امروز انتخاب شود.

بعد از این اظهارات مسجد جامعی، علی اعطا با ١٩ رای بعنوان سخنگو انتخاب شد.

رای گیری برای تمدید جلسه شورا برای انتخاب شهردار انجام و مقرر شد بعد از تنفس یک ربع، انتخابات شهردار انجام شود.

بعد از پایان رای گیری، اعضای هیات رئیسه جدید شورای شهر پنجم تهران، ری و تجرش در جایگاه خود مستقر شدند.

رییس شورای شهر پنجم پایتخت: امانتدار رای یکایک شهروندان هستیم

به نوشته اعتدال ،رییس شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش با تشریح اولویت‌های شورای پنجم، گفت: درست است که اعضای شورای فعلی عمدتا براساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب شدند، اما امانتدار آرای یکایک شهروندان تهران با هر سلیقه و دیدگاهی هستیم و آنچه که معیار ما خواهد بود، حدود قانون و اخلاق خواهد بود.

محسن هاشمی صبح امروز در اولین سخنرانی خود به عنوان رییس شورای شهر تهران ، ری و تجریش با بیان اینکه بسیار مفتخریم تا در نخستین جلسه رسمی دوره پنجم شورای شهر تهران توفیق خدمت به مردم شریف تهران، ری و تجریش را داشته باشیم، گفت: به دلایلی می‌توان شوراها را از بالاترین نمادهای مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی دانست و نخست آنکه که شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل کمترین دخالت و نقش‌آفرینی حاکمیت در انتخاب و تشکیل آنها، به نوعی مردم‌نهادترین بخش تقنینی در نظام محسوب می‌شوند و دوم آنکه با حضور بی‌سابقه و افتخارآفرین مردم تهران در این دوره از انتخابات که نصاب رای را به سه برابر دوره‌های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی بودن شورای شهر تهران را دوچندان کرد.

وی اضافه کرد: شوراهای اسلامی یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی طی دو دهه نخست انقلاب بود که سرانجام با پیگیری دولت سازندگی در سال هفتم این دولت لایحه تشکیل شوراهای اسلامی به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید و پس از فراهم شدن مقدمات آن در سال 77 نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا توسط دولت اصلاحات برگزار شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در آستانه آغاز به کار شورای شهر پنجم باید نکات ضروری را عنوان کنم، گفت: حضور حداکثری کاندیداها در مرحله ثبت‌نام و تایید صلاحیت حداکثری توسط هیات‌های اجرایی و حمایت هیات نظارت موجب شد تا مشروعیت مردمی این دوره از شورا افزایش بیشتری بگیرد. همچنین حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات شورای پنجم و سه برابر شدن نصاب رای، هم پشتوانه و هم امانت بزرگی برای این شورا محسوب می‌شود که باید به درستی از آن در جهت تحقق اهداف و ایفای مسوولیت‌ها و تعهدات شورا بهره‌برداری شود.

هاشمی‌ با بیان اینکه حمایت ارکان نظام از این فرآیند و حق‌الناس‌دانستن رای مردم بدون تردید بسترساز تحقق این حماسه بوده است، گفت: وزارت کشور و هیات‌های اجرایی، مجلس و هیات‌های نظارت و در راس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجب تحقق این حماسه بزرگ شدند که شورای پنجم قدرشناس این اعتماد نظام به مردم است و از زحمات عملکرد شورای شهر در چهار دوره گذشته به رغم فراز و نشیب‌ها و نقاط ضعف و قدرت قدردانی می‌کنم، چراکه همانگونه که عملکرد این شورا نیز خالی از نقاط کاستی و ضعف نخواهد بود، به ویژه از شورای چهارم که سلف بلاواسطه این شورا است تشکر می‌کنم.

وی همچنین با تشکر از قالیباف گفت: بدون تردید کارنامه عملکرد وی نیز همانند هر مسوول دیگری توام با نقاط ضعف و قدرت است که باید منصفانه ارزیابی شود و رای بالا و معنادار شهروندان تهران به لیست امید که براساس اعتماد افکار عمومی به بزرگان اصلاحات بود، حکایت از تمایل به تحول‌خواهی در مدیریت تهران است اما این به مفهوم نادیده انگاشتن نقاط قوت و دستاوردهای مدیریت شهری تا به حال نیست بلکه باید به ارتقا و تکامل آن و برطرف کردن نقاط منفی و ضعف متمرکز شود.

رییس شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدا و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ، اضافه کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی که یکی از خدوم‌ترین شخصیت‌ها برای شهروندان تهرانی به شمار می‌رفت و با تصدی سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس و 5 دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان و همچنین با مسوولیت‌های مختلف در ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت همچنان به موضوعات تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام توجه می‌کرد، به عنوان مثال فعال‌سازی متروی تهران به عنوان یادگار ایشان در اوج دفاع مقدس امروز منشاء خدمت به مردم تهران بوه است.

هاشمی‌ در ادامه با بیان اینکه به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی با تدبیر مسوولان با برداشتن محدودیت‌ها به مردم خدمت خواهیم کرد، گفت: مهم‌ترین اصل مورد توافق در شورای پنجم حفظ انسجام میان اعضا و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ گذشته در بروز اختلاف در شورا است و شورای پنجم برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر و برآورده ساختن انتظار شهروندان دست یاری به سوی نخبگان، کارشناسان، دلسوزان و… دراز می‌کند و درهای شورا به روی نظارت کارشناسی، پیشنهادات و انتقادات گشوده است.

وی تاکید کرد: درست است که اعضای شورای فعلی عمدتا براساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب شدند، اما امانتدار آرای یکایک شهروندان تهران با هر سلیقه و دیدگاهی هستیم و آنچه که معیار ما خواهد بود، حدود قانون و اخلاق خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران افزود: بهبود شرایط زیست شهری، شفاف‌سازی در مدیریت، هوشمندسازی، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی، تحقق وظایف معطل مانده بخصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا از جمله اقداماتی خواهد بود که در شورای شهر بعدی آن را پیگیری خواهیم کرد.

محسن هاشمی در هنگامی که از پدر بزرگوارش سخن می‌گفت، اشک می‌ریخت.

مجید فراهانی در این جلسه متذکر شد که براساس آیین‌نامه اداره جلسه با استقرار هیات رییسه برعهده رییس شورا خواهد بود اما مجری برنامه اتمام جلسه را اعلام کرده و محسن هاشمی گفت که من به عنوان رییس شورا باید اعلام کنم.

انتخاب «نجفی» به عنوان شهردار تهران

محمدعلی نجفی با کسب 21 رای به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

اعضای شورای شهر پنجم امروز پس از پایان مراسم تحلیف و برگزاری انتخابات هیات رئیسه، در اولین دستور اولین جلسه شورای شهر پنجم، محمدعلی نجفی را با 21 رای به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.

شورای شهر پنجم تهران، نجفی را برای صدور حکم به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور معرفی می‌کند.

همچنین اعضای شورای شهر امروز برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل با مترو به حرم مطهر می‌روند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید