ربات نرم ساخته می‌شود

    کد خبر :88678

محققان موفق به تولید سیستمهای رباتیکی نرمی با استفاده از چاپ سه‌بعدی شده‌اند که راه را برای تولید ماهیچه‌های رباتیکی فراهم می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه‌های امریکا، ژاپن و کره جنوبی با حمایت بنیاد ملی علوم امریکا پروژه بزرگی را به پیش می‌برند که در آن سیستمهای متنوع رباتیکی نرم (انعطاف‌پذیر) تولید می‌شود.

این دستاورد با استفاده از تازه‌ترین نوآوریهای صورت گرفته در عرصه چاپ سه‌بعدی ارائه شده است.

اکنون محققان امیدوار هستند که از نتایج این دستاورد به عنوان گام جدی برای تولید ماهیچه‌های رباتیکی در آینده‌ای نه چندان دور استفاده کنند.

اگر چه فناوری رباتها چندان جدید نبوده و به دهه‌‌ها قبل باز می‌گردد اما انعطاف‌پذیر نبودن آنها همواره به عنوان یک چالش بزرگ بر سر راه توسعه کاربردی‌ آنها مطرح بوده است.

اما در سالهای اخیر گشایشهای جدیدی در این عرصه صورت گرفته و تلاشهایی برای تولید ساختار‌های رباتیکی انعطاف‌پذیر انجام شده است.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که رباتها به مراتب بهتر از قبل جنبه کاربردی داشته باشند.

برای آنکه ایده رباتهای نرم محقق شود به ماهیچه‌‌های رباتیکی نیاز است و این همان دستاوردی به حساب می‌آید که در پروژه اخیر حاصل شده است؛ استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی کار را برای محققانی که این ایده را دنبال می‌کنند بسیار ساده کرده است.‌

آنها از مدتها پیش به دنبال مواد مخصوصی بود‌ه‌اند که همچون ماهیچه‌‌های واقعی، استحکام و قدرت کشسانی بالایی داشته باشند و در عین حال بتوان‌ آنها را به طور الکترونیکی کنترل کرد.

محققان اکنون از موادی موسوم به «کامپوزیتهای پلیمری ـ فلزی یونی» برای این منظور استفاده می‌کنند؛ موفقیت در این پروژه می‌تواند به تحقق رؤیای اندامهای مصنوعی رباتیکی نرم منجر شود.

فناوری چاپ سه‌بعدی از حوزه‌های دارای اهمیت بالا است که در کشورمان نیز ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی فعالیتهایی از جمله برگزاری گردهمایی، تدوین سند ملی حوزه چاپ سه بعدی را انجام داده، تا شاهد پیشرفت بیشتر و ارتقاء در آن باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید