با صدور گزارشی مطرح شد؛

شفاف‌سازی وزارت کشور در مورد اخبار مربوط به مترو

    کد خبر :88550

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد، بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ ۱۶۷۵۸ میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است.

به گزارش  برنا، مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور طی گزارشی در این باره اعلام کرده است:

مطابق ماده ۳ قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه، دستگاه اجرایی احداث کننده و بهره بردار از این سامانه ها، شهرداریهای ذی ربط است. بر اساس ماده ۵ همین قانون به دولت اجازه داده می شود حداکثر تا سقف پنجاه درصد از هزینه های مربوطه را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد نماید. لذا ۵۰ درصد به عنوان سقف مقدار کمک دولت به شهرداریها تعریف شده و میزان عملی آن متناسب با امکانات و منابع کشور و اولویت های بخش های مختلف کشور در نظر گرفته می شود و کاملاً در اختیار دولت است و اجباری درمورد آن قید نشده است.

بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ ۱۶۷۵۸ میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است. کل مبلغ پرداختی شهرداری تهران برابر با ۴۵۳۵۲ میلیارد ریال بوده است. لذا علی رغم اینکه دولت مکلف به پرداخت سهمی معادل شهرداری نمی باشد، ۳۰% از کل مبالغ را از این محل پرداخت نموده است.

در خصوص خط ۸ متروی تهران ( تهران – فرودگاه امام (ره) – شهر جدید پرند) که دارای ردیف پرداختی جداگانه می باشد دولت مبلغ ۲۴۴۳میلیارد ریال و شهرداری مبلغ ۹۱۹ میلیارد ریال پرداخت نموده است. لذا سهم کمک دولت در این طرح نیز بیش از میزان مکلف خود کمک بوده است.

از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال و از محل فاینانس مبلغ ۹۶۵ میلیون دلار با تضمین بازپرداخت ۵۰ درصد توسط دولت به متروی تهران کمک شده است.

در حال حاضر اجرای پروژه تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی به ارزش مبلغ ۶۳۰ میلیون یورو از طریق وزارت کشور و بودجه دولتی در دست انجام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید