نیازی به واردات زیتون نداریم

    کد خبر :88426

رئیس شورای ملی زیتون گفت: نیازی به واردات میوه زیتون نداریم و تقریبا در این زمینه خودکفا هستیم و فقط باید در زمینه واردات روغن زیتون ساماندهی صورت گیرد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که قیمت زیتون با آغاز فصل برداشت (٢٠ تا ٢٥ شهریورماه) کاهش می‌یابد، اظهار کرد: عده‌ای با مطرح کردن بحث کمبود زیتون به دنبال واردات آن هستند، در حالی که پارسال، سال آور زیتون نبود و این روزها نیز در آستانه فصل برداشت این محصول قرار داریم.

وی ادامه داد: البته هنوز ذخایر ما به اتمام نرسیده است اما معمولاً در این فصل قیمت زیتون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد گران می‌شود. امسال هم ۱۵ درصد افزایش نرخ را در این زمینه شاهد بودیم و زمانی که فصل برداشت زیتون آغاز می‌شود، قیمت این محصول نیز خود به خود کاهش می‌یابد.

عباسی با تاکید بر این‌که عده‌ای با مطرح کردن مباحثی از جمله کمبود زیتون و افزایش چشم‌گیر قیمت آن به دنبال واردات این محصول هستند، افزود: منافع عده‌ای در واردات است و برای این منظور از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. در حالی که واردات، درمان دردها و دغدغه‌های موجود نیست و تنها راهی که پیش روی ما است و منطقی به نظر می‌رسد، سامان دادن به تولیدات داخل است.

رئیس شورای ملی زیتون با بیان این‌که مدیریت مناسب باغات زیتون تا حدود زیادی مشکلات‌مان را حل می‌کند، تصریح کرد: در بحث روغن زیتون تا حدودی کمبود داریم که باید از طریق واردات رفع شود اما در زمینه میوه زیتون تقریباً به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات نیست. علاوه بر این با برندسازی، قاچاق روغن زیتون تا حد قابل قبولی کاهش می‌یابد. وضعیت تولید نیز نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد ولی هنوز نمی‌توان در این زمینه آمار دقیقی ارائه داد.

عباسی همچنین با اشاره به این‌که دمای بالا، فعالیت و رشد مگس زیتون را کند می‌کند، یادآور شد: امسال خوشبختانه مگس میوه زیتون نیز خسارت زیادی به باغات وارد نکرده است و از این نظر شرایط خوبی داشتیم. البته سازمان جهادکشاورزی نیز اقدامات مناسبی را در جهت مقابله با این آفت انجام داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید