موزه دفاع‌مقدس در خانه “دایی جان ناپلئون”؟!

    کد خبر :88387

با انتشار عکس‌هایی از قرار گرفتن ماکت یک هواپیمای جنگی در خانه‌ تاریخی «اتحادیه» در طول چند روز گذشته، این بحث مطرح شد که با وجود همه‌ وعده‌ها مبنی بر ایجاد موزه «مشاهیر» در این بنای تاریخی، آیا قرار است این خانه به «موزه‌ دفاع مقدس» تبدیل شود؟ صحبتی که البته رئیس سازمان زیباسازی آن را رد می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، در نامه‌ای عمومی با اشاره به ایجاد این تغییرات در خانه اتحادیه نوشت: «در سریال دایی جان ناپلئون، دایی جان برادری داشت که سرگرد ارتش بود و او را عموجان سرهنگ خطاب می‌کردند. گویا شهردار تهران در پروژه بازسازی خانه اتحادیه (لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون) این شخصیت را بیش از خودِ دایی جان مورد توجه قرار داده و  کوشیده است تا روحیه نظامی خود را در کالبد این عمارت قاجاری بدمد.

خانه اتحادیه  قرار است موزه مشاهیر فرهنگی، اجتماعی و انقلابی شهر تهران شود و سردیس مشاهیر در این بنا گنجانده شود. اما شنیده می‌شود به خواسته شهردار تهران، ماکت‌هایی نیز از ادوات نظامی مانند هواپیما، توپ و تانک ساخته شده و در محوطه خانه باغ تاریخی اتحادیه گنجانده شده که سنخیتی با هویت تاریخی و فرهنگی بنا و همچنین کاربری خانه اتحادیه ندارد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که شهرداری تهران در دوره مدیریت آقای قالیباف، باغ موزه دفاع مقدس را با هزینه بسیار بالا ایجاد کرده است.»

بخشی که به صورت موقت قرار است در خانه اتحادیه تبدیل به موزه دفاع مقدس شود

در بخش دیگر این نامه در توضیح پیگیری‌ها و مرمت و احیای این خانه نیز نوشته شده؛ «خانه دائی جان ناپلئون در مهر ۱۳۹۴ با تلاش اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان میراث فرهنگی و در راستای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، توسط سازمان زیباسازی خریداری شد. متاسفانه پس از رای شورای شهر به خرید و مرمت خانه اتحادیه، مسوولان سازمان زیباسازی، خبرنگاران و کنشگرانی را که باعث و بانی معرفی و نجات این خانه بودند، بطور کامل نادیده گرفتند و نه تنها آنان را در فرایند تصمیم‌گیری برای احیای خانه مشارکت ندادند، بلکه از ارایه هرگونه اطلاعاتی در این باره به  آنان خودداری کردند.

این خانه زیر نظر گروه‌های متخصصِ مرمتی و صاحب‌نظران و افراد کاردان در حوزه مرمت، معماری و طراحی، در دست مرمت است و  به جرات می‌توان گفت این اثر تاریخی یکی از بهترین و بزرگترین سایت‌های مرمتی پایتخت است که به بهترین نحو احیا و مرمت می‌شود.»

خانه اتحادیه قبل از مرمت

قرار نیست همه خانه به موزه دفاع مقدس اختصاص یابد

عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واکنش به این نامه به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

او با ردِ تبدیل همه‌ی فضای تاریخی خانه اتحادیه به موزه «دفاع مقدس» گفت: فضای تاریخی خانه اتحادیه قرار است در چند فاز به بخش‌های مختلف تبدیل شود؛ اما این خانه در مهمترین بخش تبدیل به موزه مشاهیر می‌شود.

بخش اصلی خانه اتحادیه به هفت قسمت علم، فرهنگ و هنر، انقلاب، ورزش، کودک و نوجوان و دفاع مقدس تبدیل می‌شود. طبقه زیر همکف موزه‌ی دفاع مقدس قرار می‌گیردوی با بیان اینکه خانه اتحادیه در دو بخش تاریخی و جدید رونمائی می‌شود، ادامه داد: بخش اصلی یعنی قسمت تاریخی خانه با سه هزار متر به هفت بخش مانند علم، فرهنگ و هنر، انقلاب، ورزش، کودک و نوجوان و دفاع مقدس تبدیل می‌شود و در بخش جدید نیز با توجه به اینکه نیاز به تکنولوژی‌های جدید است و هیچ شیء یا اثری نباید در فضای سطح خانه باغ قرار ‌گیرد، در طبقه زیر همکف موزه‌ی دفاع مقدس ایجاد می‌شود و مکان فعلی آن موقت است.

او با تاکید بر این‌که بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاریِ خانه اتحادیه این تقسیم‌بندی انجام شده و سردیس‌های مجسمه‌های مشاهیر نیز در بخش‌های مختلف این بنای تاریخی به کمک اَسِمبِل قرار می‌گیرند، افزود:‌ هیچ کدام از آثار در بخش‌های مختلف موزه رویِ نما و بطور دائم کار نمی‌شوند و همیشه امکان تغییر و جابجایی آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس پروژه‌هایی مانند «سریال شهرزاد»، «روز واقعه» و «در چشم‌باد» طراح صحنه‌ و دکور خانه‌ باغ اتحادیه بوده، اظهار کرد: در حال حاضر ماکت‌هایی که به عنوان بخش موزه دفاع مقدس قرار گرفته‌اند به صورت موقت هستند و پس از اینکه فاز دو خانه به به پایان رسید، این ماکت‌ها به بخش اصلی در طبقه زیرهمکف منتقل می‌شوند .

به گفته‌ او، بخشی از خانه که امروز (سه‌شنبه) به عنوان بخش دفاع مقدس رونمائی می‌شود، پس از پایان مرمت کامل خانه به «کودک و نوجوان» تغییر کاربری می‌دهد.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر این‌که برنامه بازدید امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد از خانه باغ اتحادیه، بازدید از پایان فاز اول آن یعنی نگهداری، استحکام بخشی و مرمت بخش‌های اصلی است که تا ۹۵ درصد آن انجام شده، بیان کرد: فاز بعدی موزه نیز تا یک‌ سال آینده  به طور کامل تکمیل و موزه مشاهیر رونمائی می‌شود.

خانه اتحادیه قبل از مرمت

دائی‌ جان ناپلئون کجای کاربری جدید خانه اتحادیه قرار می‌گیرد؟

به گزارش ایسنا، باغ اتحادیه معروف به خانه «دائی جان ناپلئون»، یا خانه میرزا علی اصغرخان اتابک (امین السلطان) صدراعظم سه پادشاه قاجاری ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه که پس از فوت وی در سال ۱۲۹۵ شمسی توسط حاج رحیم اتحادیه از وارثان امین‌السلطان خریداری و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، بین فرزندانش تقسیم شد، بعد از سال‌ها بی‌توجهی حالا قرار است به یکی از مکان‌های پر رفت و امد خیابان لاله‌زار تهران تبدیل شود.

این خانه در دهه ۵۰ لوکیشن سریال معروف «دایی جان ناپلئون»، ساخته ناصر تقوایی بود و به همین نام نیز معروف شد. سال ۱۳۸۴ با گزارش یکی از روزنامه‌ها، این خانه از دل تاریخ بیرون آمد و از پیشنهاد اولیه برای ثبت سردر آن، کل حدود ۹هزار متر باقی مانده خانه امین السطان و تنها باقی‌مانده باغ لاله زار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بازدید احمد مسجد جامعی از خانه اتحادیه قبل از مرمت
برخی از وسایل باقی مانده از سریال دائی جان ناپلئون در خانه اتحادیه
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید