استيو بنن چگونه قرباني شد؟

    کد خبر :87906

روزنامه فيگارو فرانسه در گزارشي به چرايي برکناري استيو بنن توسط ترامپ پرداخت.
به گزارش بازتاب، لور ماندويل، در روزنامه فيگارو (فرانسه)، نوشت:
رئيس جمهور که با جنجال شارلوتزويل موقعيتش تضعيف شده است، استراتژيست خود را که به داشتن ارتباط نفرت انگيز با گروه راست افراطي متهم بود، برکنار کرد. ترامپ روز شنبه به وي براي بازگشتش به رياست بريت بارت نيوز، سايت خبري طرفدار راست افراطي، تبريک گفت.
استيو بنن بحث برانگيز مدت هفت ماه در کاخ سفيد بود. اين ملي گراي عوامگرا با موهاي جوگندمي و چهره سرخ، منتقد تهاجمي نخبگان و جهاني سازي که مدعي حامي وعده هاي مبارزاتي دونالد ترامپ به راي دهندگان خود از طبقات فراموش شده مردم بود، پس از هفته ها کشمکش با جناح موسوم به ژنرال ها و داماد رئيس جمهور، جرد کوشنر، سرانجام روز جمعه از سوي رئيس جمهور عزل شد. سارا هاکبي سندرز، سخنگوي کاخ سفيد، اعلام کرد: «جان کلي، رئيس کارکنان کاخ سفيد، و استيو بنن موافقت کردند که امروز آخرين روز کاري استيو بنن باشد.»
بنن آخرين «قرباني» در جابجايي صاحب منصباني است که در طول هفت ماه گذشته صورت گرفته است. مايکل فلين، مشاور امنيت ملي، شان اسپايسر، سخنگوي رياست جمهوري، رانيس پريبس، رئيس دفتر رياست جمهوري، آنتوني اسکاراموچي، مدير ارتباطات کاخ سفيد نيز از جمله کساني هستند که ترامپ آن ها از کار برکنار کرده است.
روز شنبه دونالد ترامپ در صفحه توييتر خود به مشاور سابق خود براي بازگشتش به رياست بريتبارت نيوز، سايت خبري طرفدار راست افراطي تبريک گفت. «استيو بنن عنصري قوي و هوشمند در بريت بارت نيوز خواهد بود… شايد بهتر از هميشه . سايت فاکس نيوز به رقابت نياز دارد!»
استيو بنن پس از اعلام خروجش از کاخ سفيد در بلومبرگ نيوز با سبک خاص خود گفته بود: «من کاخ سفيد را ترک مي کنم و در مبارزه به طرفداري از ترامپ و مخالفت با مخالفانش در کنگره، در رسانه ها و در جهان تجارت شرکت مي کنم.» او در مصاحبه با نشريه ويکلي استاندارد افزود: «دوره رياست جمهوري ترامپ که براي آن مبارزه کرديم، به پايان رسيده است. ما هنوز جنبش بزرگي داريم و از اين رياست جمهوري ترامپ نيز چيزي به دست خواهيم آورد اما آن دوره رياست جمهوري قبلي ديگر تمام شده و از اکنون به بعد چيز ديگري خواهد بود.»
رئيس جمهور در توييتر خود از وي تشکر کرد. او خاطرنشان ساخت: «عالي بود! ممنون استيو.»
احتمالاً ماجراي شارلوتزويل نقش مهمي را در تسريع خروج بنن از کاخ سفيد ايفاء کرد.
دونالد ترامپ که به علت واکنش «غيراخلاقي اش» در حوادث شارلوتزويل مورد تمسخر قرار گرفت، زماني که حاميان برتري نژاد سفيد و برخي گروه هاي چپ افراطي را که روي در روي يکديگر قرار گرفته بودند، محکوم کرد، تحت فشار قرار گرفت تا استيو بنن را قرباني کند، کسي که دمکرات ها او را به حامي برتري نژاد سفيد متهم مي کنند (اتهامي که او کاملاً تکذيب مي کند و استدلال مي کند که مخالفت وي با مرزهاي باز باعث نمي شود که او نژاد پرستي شيطان صفت باشد) با وجود اين روز سه شنبه دونالد ترامپ با ابراز ترديد درباره سرنوشت وي خاطرنشان کرده بود: «استيو بنن اصلاً نژاد پرست نيست، رسانه ها بسيار بي انصاف هستند.»
خطري براي رئيس جمهور
در واقع حمله گسترده گروه ژنرال هايي که مسئول امنيت ملي هستند، در طول چند روز بنن را سرنگون ساخت. يک منبع نزديک به دستگاه اطلاعاتي امريکا مي گويد: «او بيش از حد غيرقابل کنترل و طرفدار نظريه توطئه است.» جيم ماتيس، وزير دفاع، مک ماستر، مشاور امنيت ملي، و رکس تيلرسون، وزير امور خارجه، از مواضع ضد ايراني و ضداسلامي نظام مند وي و نيز دغدغه ضدچيني وي ابراز نگراني مي کردند. حملات تبليغاتي بر ضد مک ماستر که از سوي بنن از طريق سايت ضد نخبگان بريتبارت نيوز انجام شده بود، رئيس جمهور را خشمگين کرد. بنن در مصاحبه اي با روزنامه پراسپکت، سياست رئيس جمهور را در قبال کره شمالي مورد تمسخر قرار داد و گفت با در نظر گرفتن اين که گزينه نظامي با خطر مرگ ميليون ها نفر در کره شمالي کاملاً غيرواقع گرايانه است، به نظر مي رسد همچون سيلي به رئيس جمهور باشد. به نظر مي رسد اين آخرين اقدام مهم واکنش شديد رئيس جمهور را برانگيخت.
اين برکناري براي رئيس جمهور که با بنن مردي را از دست داد که با تمايلات مردم گرايانه وي بسيار هم عقيده بود، خطر کوچکي نيست. اما ترامپ ظاهراً مي گويد که براي حفظ پايگاه خود نيازي به بنن ندارد. روزنامه ها درباره توانايي ژنرال کلي «در بازگرداندن انسجام به کاخ سفيد با توجه به ويژگي فرد شماره يک امريکا» مي پرسند آيا اکنون رئيس جمهور «طرفدار کلي» خواهد شد. به نظر مي رسد بسياري از ناظران به آن ترديد دارند. جنيفر روبين روزنامه نگار واشنگتن پست خاطرنشان مي کند: «سوال واقعي اين است که آيا بنن اکنون که کاخ سفيد را ترک کرده است، در حال جنگ با ترامپ است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید