افت آرام کیفیت و کمیت آب تهران

    کد خبر :87753

آب تهران که حدود دو دهه قبل نسبت به آب شرب بسیاری از شهرهای کشور به آبی باکیفیت، بی طعم، بی بو و سبک معروف بود؛ اکنون آبی سنگین، پر از املاح و گاهی بودار شده است.

به گزارش  تسنیم، کیفیت آب شرب لوله کشی شده همواره به عنوان یکی از خطوط قرمز در مجموعه وزارت نیرو مطرح است به طوری که روزانه ده‌ها آزمایشگاه با نمونه گیری از آب شرب کلانشهرهایی چون تهران، نسبت به کنترل پارامترهای استاندارد آب شرب و همچنین مدیریت تزریق آبی عاری از هر گونه آلودگی به شبکه توزیع آب اقدام می کنند.

در خصوص پایتخت می توان گفت با شرایطی مواجه هستیم که جمعیت ساکن در شهر تهران و حاشیه های آن به صورت خارج از چهارچوب ها و مدیریت نشده روبه افزایش است، این در حالی است که منابع آبی تأمین آب شرب ثابت بوده و در برخی اوقات با کاهش هم مواجه می شود. با اقدامات دقیقی که در بخش رصد کیفی آب تهران صورت می گیرد می توان گفت از نظر آلودگی های میکروبی و بیماری زا، آبی قابل اطمینان در شبکه تزریق می شود اما کیفیت آب بخش ها و پارامترهای متعددی دارد که هر چه میزان تقاضا بیشتر باشد و منابع آبی محدودتر، امکان افت کیفی آب بیشتر وجود دارد. در عین حال افت کمی آب نیز یکی از دغدغه های جاری و آتی کلانشهر تهران است.

«حمید چیت چیان» وزیر نیروی دولت یازدهم پیش از این چند بار نسبت به ضرورت مدیریت جمعیتی در تهران و جلوگیری از افزایش جمعیت در این شهر با منابع آبی محدود هشدار داده بود؛ هشدارهایی که به ظاهر از سوی دیگر مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

گزارش های میدانی خبرگزاری تسنیم از مناطق مختلف کلانشهر تهران و مجموع اظهارات مردمی در خصوص کیفیت و کمیت آب این کلانشهر، گویای نکات جالبی در هر منطقه است. در این گزارش برخی مناطق شهری تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و در هر منطقه، جمعیتی بین 5 تا 10 نفر مورد سوال قرار گرفته اند. موارد طرح شده از سوی مردم در خصوص کیفیت و کمیت آب تهران به صورت خلاصه بدین شرح است.

منطقه 18 تهران : نارضایتی نسبی از کیفیت آب – افت فشار آب در میانه روز – افت کیفیت آب شرب پس از حذف آبرسانی خصوصی در این منطقه و اتصال به آبرسانی سراسری – آب سالم اما پراملاح – کولرها در تابستان رسوب می بندد

منطقه 19 تهران – نارضایتی نسبی از کیفیت آب – نارضایتی نسبی از کمیت آب – افت فشار در برخی ساعات شبانه روز – املاح زیاد آب

منطقه 14 تهران : نارضایتی نسبی از کیفیت آب – افت فشار آب گاهی در ساعات اولیه شب – افزایش املاح آب در سالهای اخیر نسبت به یک و دو دهه قبل – گاهی آب بو می دهد

منطقه 10 تهران : نارضایتی نسبی از کیفیت آب – افت فشار آب در ساعاتی از روز در طبقات سوم به بالای مجتمع های مسکونی – آب گاهی بو می دهد – املاح آب زیاد است

منطقه 7 تهران : نارضایتی نسبی از کمیت آب – افت فشار در ساعاتی از روز به خصوص در تابستان

منطقه 6 تهران : رضایت نسبی از کیفیت و کمیت آب

منطقه 4 تهران : رضایت نسبی از کیفیت و کمیت آب

جمع بندی این گزارش میدانی از 6 منطقه از مجموع 22 منطقه شهری تهران و پرسش و پاسخ از 50 نفر از شهروندان تهرانی در این مناطق نکاتی را نشان می دهد.

1. در دو منطقه تهران به اینکه “آب گاهی بو می دهد” اشاره شده است که می تواند نشان از بروز مشکلی در منابع تأمین و یا مجاری توزیع آب باشد.

2. گلایه از املاح بالای آب در بیشتر گفته های مردم که با مثال هایی از جمله “رسوب بستن کتری ها و سماورها” و “رسوب بستن کولرها” دیده می شود که نشان می دهد آب تهران نسبت به سالهای قبل رو به سنگین تر شدن است.

3. افت فشار آب در بیشتر گفته های مردم یکی از انتقادات اصلی است که به بحث کمیت آب برمی گردد و نشان می دهد که باید مسئولان نسبت به ایجاد توازن بین جمعیت و منابع محدود آبی تهران چاره اندیشی و برنامه ریزی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید