اتصال ۴ قاری مشهدی به سلسله قراء جهان اسلام

    کد خبر :87680

با اجرای طرح اقراء در مشهد مقدس ۴ نفر از اساتید به نام این شهر به سلسله قراء جهان اسلام پیوستند. اقراء هم اکنون در اصفهان در حال اجراست.

به گزارش  خبرنگاران پویا، در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء با حضور شیوخ صاحب اجازات که به موجب آن، سند قرائت در کشورمان به سلسله اساتید معتبر قرائت قرآن در جهان اسلام متصل شد، پنجمین دوره تخصصی اقرا با حضور «شیخ محمد فهمی عصفور» از کشور مصر، درحال برگزاری است.

اقراء به ختم یک دوره کامل قرآن در نزد یکی از اساتید صاحب اجازه قرائت گفته می‌شود. سلسله قراء صاحب اجازه به زنجیره‌ای از قاریان گفته می‌شود که ابتدای آن در صدر اسلام است.

سنت اقراء یکی از سنت هایی است که از صدر اسلام تاکنون رواج داشته است. در این روش، قاری قرآن نحوه تلفظ و ادای دقیق کلمات قرآن را از استاد و شیخ قرائت فرا می‌گیرد و الفاظ قرآن با دقت و امانت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و منتقل می‌شود.
شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به منظور برقراری حلقه اتصال مقوله قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران به اسناد معتبر شیوخ صاحب اجازات، نسبت این موضوع اقدام نمود.

بخش اول پنجمین دوره اقراء در ایران که از 14 مردادماه در مشهد مقدس آغاز شده بود، یکشنبه 29 مرداد با اجرای مراسم اختتامیه پایان یافت. در این دوره، سیدمرتضی سادات فاطمی، سیدجواد سادات فاطمی، هاشم روغنی و مهدی حسنی، پس از تلاوت و تحویل یک دوره کل قرآن نزد استاد مصری، اجازه قرائت به روایت حفص از عاصم را دریافت کردند. اعطای این اجازه نامه طی مراسمی با حضور تعدادی از اساتید و قاریان ممتاز مشهد مقدس برگزار شد.
لازم به ذکر است بخش دوم دوره اقراء، در اصفهان و با حضور آقایان محمدرضا ستوده‌نیا و غلامرضا شاه‌میوه از اساتید این استان دنبال می‌شود.
برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء از تابستان سال 95 در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید