مشکلات بانکی در پسابرجام دردسرساز شد

    کد خبر :87383

تنها عامل عدم تحقق صادرات روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعبی گاز به عراق در تابستان امسال که هم برای ایران از لحاظ فروش گاز و هم برای عراق از لحاظ اطمینان از تأمین پایدار سوخت بخش تولید برق حائز اهمیت بود، مشکلات بانکی دو کشور است.

به گزارش تسنیم، صادرات گاز ایران به عراق پس از سالها تأخیر نسبت به زمان های از قبل پیش بینی شده، از شامگاه سی و یکم خردادماه سال جاری با حجمی حدود 7 میلیون مترمکعب در روز آغاز شد.

«امیرحسین زمانی نیا» معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در آن زمان گفت: صادرات با حجم حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شده و سرانجام به 35 میلیون مترمکعب می رسد.

پیش بینی می شد همانطور که معاون وزیر نفت عنوان کرده، رفته رفته حجم صادرات گاز ایران به عراق در روزهای بعدی با افزایش همراه باشد و در روزهای گرم تابتسان امسال به 30 تا 35 میلیون مترمکعب در روز برسد، اما این مهم محقق نشد.

طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، مردادماه امسال روزانه 42 میلیون مترمکعب گاز صادر شده و این رقم در تیرماه 39 میلیون مترمکعب در روز بوده است. با توجه به قراردادهای حدود 2 میلیون مترمکعبی تهاتر گاز و برق با کشورهای شمالی ایران و صادرات حدود 30 میلیون مترمکعبی گاز به ترکیه، می توان نتیجه گرفت که در ماه جاری صادرات گاز ایران به عراق حدود 10 میلیون مترمکعب در روز بوده است.

حجم صادرات گاز تابعی از چهار عامل مقدار تولید، میزان مصرف داخلی، میزان تقاضای خارجی و روابط سیاسی و تجاری است. با توجه به اینکه ایران آمادگی کاملی برای صادرات گاز به عراق با احجام مورد نظر (35 میلیون مترمکعب در روزهای گرم سال) را به دلیل بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی داشت، عامل مقدار تولید نمی تواند دلیل عدم افزایش صادرات گاز به عراق و رسیدن به مقدار از پیش مشخص شده باشد. از سوی دیگر میزان مصرف داخلی گاز در روزهای گرم تابستان به حدود نیمی از نیاز مصرفی در روزهای سرد سال می رسد، پس نیاز مصرف داخلی نیز عامل آن نبوده است.

میزان تقاضای عراق برای گاز ایران نیز با توجه به هدف گذاری این کشور برای دریافت گاز از ایران و مصرف این گاز در بخش تولید برق، تقاضایی قابل توجه و همچنین روبه افزایش است. از اینرو می بایست عامل عدم تحقق برنامه صادرات 35 میلیون مترمکعب گاز در روز را در عامل روابط سیاسی و تجاری دو کشور جست و جو کرد.

روابط سیاسی ایران و عراق، روابطی نزدیک و دوستانه است به طوری که دو کشور در بسیاری از مناسبات سیاسی همراه و همدل هستند. اما روابط تجاری ایران و عراق نیازمند ترمیم است.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: “دریافت پول گاز از سوی عراق با مشکلاتی همراه است؛ بانک‎های ایرانی و عراقی به راحتی به هم وصل نمی شوند، بیشتر بانک‎های عراقی در کنترل آمریکایی هاست که سبب ایجاد برخی مشکلات شده است.”

این موضوع نشان می دهد تنها عامل عدم تحقق صادرات روزانه 30 تا 35 میلیون مترمکعبی گاز به عراق در تابستان امسال که هم برای ایران از لحاظ فروش گاز و هم برای عراق از لحاظ کاهش مصرف سوخت های مایع در نیروگاهها و مصرف گاز به جای و اطمینان از تأمین پایدار سوخت بخش تولید برق حائز اهمیت بود، مشکلات بانکی دو کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید