«بازماندگانِ دلواپسان» در مجلس با چند رأی به مقابله با دولت روحانی برخواستند؟ /بازی‌سازی پارلمانی با آرائی کم‌جان

    کد خبر :87323

روحانی در مجلس دهم با بازماندگانی ضعیف از دلواپسان روبروست که خطری جدی برای او نیستند اما همان اقلیت کم حال در تلاش هستند که با همین رای کم تعداد برای روحانی خط و نشان بکشد.

دومین کابینه روحانی تنها با یک اوت شده رای اعتماد نمایندگان را بدست آورد، یک خوش شانسی برای شیخ دیپلمات که با دردسر کمتری نسبت به دولت اولش کار را آغاز کند.

او سال 92 درحالی همان روز تحلیف لیست کابینه را به مجلسی ها تقدیم کرد که امید زیادی داشت در شرایط بحرانی کشور در آن سال بتواند سریعتر رای اعتماد وزرایش را بگیرد و کار را آغاز کند. روحانی اما در همان گام اول با مانعی به نام «دلواپسان» روبرو شد. دلواپسانی که با اوت کردن سه وزیر برای روحانی خط و نشان کشیدند.

 

100 رای که دولت روحانی را به چالش می کشید

رابطه مجلس نهمی ها و دولت یازدهم بعد از آن هم بر مدار آرامش پیش نرفت. دلواپسان مجلس با داشتن 100 رای بازی ساز و تاثیر گذار بارها و بارها روحانی و دولتمردانش را به چالش کشیدند، از به مجلس کشاندن وزرا و دادن کارت زردهای پیاپی تا بازی‌سازی این 100 رای در برخی طرح ها و لوایح. روحانی و دولتمردانش اما مجبور به مدارا بودند تا عمر آن مجلس به پایان برسد و چشم امید داشتند به مجلسی بعدی که همراه تر باشد و همسوتر.

مجلس دهم به کمک روحانی آمد

مجلس دهم همان مجلس ایده آلی بود که دولتی ها انتظارش را می کشیدند، اصولگرایان حتی ژنرال هایشان از صحنه خارج شده بودند و نیروهایی با برند اعتدال پا به صحنه گذاشته بودند. مجلسی که یک سوی آن فراکسیون ولایی یا همان اصولگرایان ایستاده بودند و سوی دیگرش فراکسیون امیدی ها یا همان اصلاح طلبان. در میانه هم مستقلینی بودند که هرچند بنا به شرایط آب و هوایی صحن و لابی تغییر موضع می دادند اما برآیند کلی پارلمان دهم طی یک و نیم اخیر رویه ای آرام بین دو قوه را حکایت کرده است.

بزنگاه حساس

اما کابینه دوازدهم و رای اعتمادی که باید از مجلس دهم گرفته می شد بزنگاه حساس بین دو قوه بود. هرچند روحانی اینبار با خیالی آرامتر لیست وزرای پیشنهادی را به علی لاریجانی تقدیم کرد اما زمزمه های پشت پرده آنقدر ضدونقیض بود که حتی خوشبینانه ترین افراد را هم دچار تردید و دلهره کند. رایزنی ها تا لحظه آخر اما بازی را به نفع وزرای پیشنهادی روحانی برگرداند و افرادی چون رحمانی فضلی یا ربیعی یا حتی بطحایی و جهرمی که لب مرز رای آوردن و نیاوردن بودند توانستند با رای مناسبی به پاستور دوازدهم راه یابند.

دلواپسان با چند رای به مقابله با روحانی برخواستند؟

اما مروری بر آرای انداخته شده در گلدان حکایات جالبی را روایت می کند. اگر از ارای موافق عبور کرده و به سطح ارای مخالف برسیم نوسان جالبی از آرا را مشاهده خواهیم کرد. به جز وزرای دفاع و بهداشت که کمترین میزان مخالف را داشتند و بیطرف و جهرمی که رای منفی بالای 100 را برای خود ثبت کردند، در اکثر موارد نوسانی بین 20 تا 30 رای مخالف در سبد هر وزیر پیشنهادی مشاهده می شود. آماری که ریزتر شدن در آن شاید بتواند ما را به پشت پرده این آرای ثابت و بازماندگان دلواپس مجلس قبل برساند.

فراکسیون ولایی مجلس که اصولگرایان را زیر سقف خود جمع کرده است شاید در خوشبینانه ترین حالت اعضایش را به صد نفر برساند، در این میان می شود طیفی از اصولگرایان سنتی، نواصولگرایان، وزرای احمدی نژاد و …را مشاهده کرد. اگر اصولگرایان سنتی حاضر در این فراکسیون را در طیفی اعتدالی در نظر بگیریم که کمتر در قامت یک دلواپس رای خود را بین مثبت و منفی شدن جابجا می کنند نمی توان از آرای نواصولگرایان حاضر در مجلس عبور کرد. نواصولگرایانی که در بین آنها پایداری ها و منتقدان دلواپس دولت هم یافت می شوند. گرچه تعداد آنها در این مجلس اندک است اما شاید ردپای همان 20 تا 30 رای اعتماد منفی را بتوان در همین طیف سیاسی مجلس جستجو کرد. افرادی که قدرت بازی سازی و جریان سازی در صحن مجلس را ندارند اما بنایی هم ندارند که رای شان را به نفع دولت خرج و هزینه کنند.
روحانی در مجلس دهم با بازماندگانی ضعیف از دلواپسان روبروست که خطری جدی برای او نیستند اما همان اقلیت کم حال در تلاش هستند که با همین رای کم تعداد برای روحانی خط و نشان بکشد.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید