«ربیعی» و ادامه ماراتن فقرزدایی در دولت دوازدهم

    کد خبر :86876

«علی ربیعی» امروز توانست با اخذ 191 رای موافق از نمایندگان ملت برای بار دوم بر صندلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکیه بزند و برای چهار سال دیگر سکان هدایت امور رفاهی و اشتغال دولت را در طبقه دهم ساختمان وزارتخانه به دست بگیرد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی که در سال 1392 با کسب 163 رای موافق از سوی نمایندگان مجلس به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزیده شده بود، چهار هدف راهبردی مهم «تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، و ارتقای کیفیت زندگی معلولان، بیماران خاص و گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی»، «توسعه نظام تأمین اجتماعی و افزایش رفاه اجتماعی، برقراری نظام چندلایه تأمین اجتماعی شامل مساعدت‌های اجتماعی، بیمه پایه اجتماعی و درمانی، بیمه های مکمل، بازنشستگی و درمانی» ، «افزایش ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی به آحاد مردم» و « بهبود وضعیت رفاهی مردم، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید خانوار جامعه کار» را برای پیشبرد برنامه‌هایش در حوزه رفاهی انتخاب کرد.

ربیعی در چهار سال گذشته چه کرد؟

طراحی و استقرار «نظام جامع تأمین اجتماعی چند لایه» در جهت پوشش کامل جمعیت کشور، گسترش پوشش بیمه ‌اجتماعی به اقشار مختلف جامعه مانند خویش‌فرمایان، شاغلان پاره‌وقت و فصلی، زنان خانه دار و … ، اصلاح نظام بیمه سلامت کشور در چارچوب احکام قانون برنامه پنجم توسعه، اصلاح و تقویت نظام بیمه بیکاری در جهت حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به بیکاران، اصلاح قانون بیمه بیکاری به منظور رفع کاستی ها و تنظیم منابع و مصارف آن، توسعه و تقویت «نظام حمایتی و توانمندسازی»، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، شش برنامه ارائه شده وی در حوزه های مختلف رفاه اجتماعی برای اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه و نیل به اهداف تعیین شده بود.

او توانست در چهار سال گذشته به برخی برنامه‌ها و اهداف خود جامه عمل بپوشاند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به استقرار بیمه همگانی سلامت و برخورداری 11 میلیون ایرانی فاقد بیمه از پوشش‌های حمایتی، رشد بیش از 80 درصدی میانگین افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و رشد حقوق بازنشستگان کشوری، تلاش برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان، تدوین اطلس اجتماعی، برگزاری جلسات شورای عالی رفاه و برنامه ریزی برای کاهش آمار کودکان کار و خیابان و بازماندگی از تحصیل، ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و پنجره واحد خدمات رفاه اجتماعی، طراحی نظام تأمین اجتماعی چند لایه و تصویب اسناد سیاستی آن، تدوین برنامه های عملیاتی برای ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه بازنشستگی، حمایت از توسعه کسب و کار پایدار تعداد 500 نفر از اقشار آسیب پذیر تحت پوشش بهزیستی در سال‌های 1394 و 1395 از طریق اعطای تسهیلات بانکی در راستای توانمندسازی اقتصادی و خروج از چرخه حمایت مستقیم دولت، اجرای بیمه کارگران ساختمانی، حمایت از بیماران خاص و اجرای طرح کارا کارت اشاره کرد.

پیش‌بردن طرح تحول سلامت علی‌رغم تمام حواشی و مشکلات

علی ربیعی وزیر رفاه کابینه یازدهم در دوره گذشته همزمان با جلو بردن برنامه‌های خود به وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت که اصلی‌ترین برنامه دولت بود کمک کرد. هرچند وی در این مسیر گاهی گرفتار حواشی شد و اختلاف نظرهایی با وزیر بهداشت در خصوص بدهی‌ها، اعتبارات و تعرفه‌های بیمه‌ای، ادغام و تجمیع بیمه‌ها پیدا کرد اما تلاش خود را به کار بست تا طرح تحول سلامت ادامه پیدا کند. بدین ترتیب با کمک وزارت بهداشت ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند و امروز صاحب دفترچه بیمه هستند.

ربیعی مهمترین برنامه خود در حوزه رفع فقر برای دولت دوازدهم را کاهش انواع فقر اعلام کرده و قول داده تمام توانش برای ادامه یافتن طرح تحول سلامت را بکار گیرد و هر روز بهتر از دیروز پیش برود .

ادامه تلاش ربیعی برای افزایش رفاه

ماراتن فقرزدایی در دولت دوازدهم

به گزارش ایسنا، دکتر حسن روحانی برای بار دوم تصمیم گرفت از علی ربیعی در کابینه خود استفاده کند، نمایندگان مجلس نیز امروز به وی رای اعتماد دادند و او راه خود را در چهار سال آتی ادامه خواهد داد.

وزیر رفاه دولت دوازدهم که برنامه‌های 9 گانه خود را برای پیشبرد امور رفاهی، تعاون و اشتغال تا سال 1400 ارائه کرده معتقد است، در دولت دوازدهم باید به جایی برسیم که فقر مطلق ریشه‌کن شود. وی سه برنامه اساسی برای افزایش رفاهیات مردم دارد که برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تأکید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی از این جمله است.

علی ربیعی پیش از این در گفت‌وگویی با ایسنا به بیان اولویت‌هایش پرداخته و در این باره گفته است: دکتر روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش گفتمان مسائل رفاهی را مدنظر داشته و اولویت اصلی دولت خود را بر حمایت اجتماعی از گروه‌های آسیب پذیر معطوف کرده است. در دولت دوازدهم باید به جایی برسیم که فقر مطلق ریشه‌کن شود.

ربیعی فقر مطلق و بیکاری را مهمترین مسائلی می‌داند که در حوزه سیاست اجتماعی کشور در صدر قرار دارند و ریشه کنی فقر مطلق و مقابله با بیکاری شعار و رویکرد مورد حمایت رئیس جمهور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم همچنین آسیب‌های اجتماعی را نیز از اولویت‌های سیاست اجتماعی می‌داند و در این میان تمرکز بر سیاست‌های مناسب برای مقابله با فقر و توسعه اشتغال را زمینه‌های خوبی برای کنترل نرخ افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها اعلام می‌کند.

ربیعی که تاکید می‌کند سهمیه بندی عادلانه برای برخورداری ایرانیان از درآمد و ثروت، کاهش فقر و همچنین کاهش نابرابری از بحث های مهم در دولت تدبیر و امید است، زندگی با کرامت برای اقشار کم درآمد را جزو استراتژی های این دولت می‌داند.

وزیر کابینه دوازدهم قرار دادن ۲۰۰ هزار زن باردار و ۱۷۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه تحت پوشش تغذیه، توزیع غذای گرم در مهدهای کودک و تحت پوشش قراردادن کودکان بازمانده از تحصیل را از جمله فعالیت‌های دولت برای رفع نابرابری و کاهش فقر می‌خواند و خود را در قبال ایجاد رفاه برای مردم مسئول می‌داند.

وی ادامه سیاست ارتقای حقوق بازنشستگان و کارگران، کاهش فقر و افزایش درآمد، تدوین برنامه‌هایی برای اصلاحات پارامتریک، اصلاحات سیستمی و اصلاحات ساختاری در صندوق‌های بازنشستگی به منظور حرکت برای پایدارسازی آنها را نیز نیازمند اجماع ملی اعلام کرده است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت دوازدهم برنامه مدونی برای سامان دادن به بنگاهداری و اصلاح وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها و صندوق‌ها در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

ربیعی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که در دولت دوازدهم بگوییم فقر مطلق دیگر وجود نخواهد داشت، می گوید: سیاست مبارزه با فقر در دولت دوازدهم یک سیاست اصلی خواهد بود. مبارزه با فقر مسکن، فقر آموزش، فقر تغذیه، فقر درآمدی و فقر ایمنی از جهت‌گیری‌هایی است که در دولت آینده دنبال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید