چه زمانی ترس در فرزندان غیر عادی است

    کد خبر :82219

کارشناس تربیت کودک و نوجوان با اراهکارای واکنش والدین به ترس کودکان پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس برنامه پرسمان تربیت کودک و نوجوان رادیو معارف، در رابطه با موضوع «راهکارهای کنترل ترس فرزندان» گفت: ترس یک واکنش احساسی به تهدید، خطر و احساس خطر است.

وی با بیان اینکه ترس از ساز و کارهای بقا است گفت: ‌یعنی فرد می‌ترسد که امنیتش راحفظ کند چرا که معمولا در پاسخ به یک محرک منفی ترس محقق می شود.

این کارشناس حوزه تربیت با اشاره به انواع ترس گفت: ترس سه نوع است؛ ترس طبییعی، ترس غیرعادی که به عنوان یک مرض می‌توان آن را مطرح کرد و ترسی که کودک یاد گرقته از اطرافیان نسبت به این محرک خارجی باید واکنش داشته باشد.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به دوره‌های ترس در فرزندان گفت: در هردوره‌ای از زندگی فرزندانمان مواردی باعث ترس فرزندان می‌شود

وی با بیان اینکه در دوره قبل از یک سالگی یعنی 6 تا 8 ماهگی ترس فرزندان از غریبه است گفت: این فرد لزوما فرد غریبه نیست و حتی اگر کودک مثلا دو هفته از خویشان خود مادر بزرگ خود را نیز ندیده باشد ممکن است احساس غریبگی کند و بترسد

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به دومین مرحله گفت:‌ این مرحله از یک تا دو سالگی است که ترس کودکان در این دوره مواردی از این دست است که صدای بلند می‌ترسند؛ مثلا وقتی فردی با صدای بلند صحبت کند یا فریاد بزند باعث ایجاد ترس در کودک می‌شود یا از صدای رعد برق و مواردی از این دست صداهای ناهنجار برای آنها ترس ایجاد می کند

وی با اشاره به مورد دیگری که باعث ایجاد ترس در کوکان می‌شود گفت: هیجانات مثبت و منفی از دیگر موارد ایجاد ترس در کودکان این سن می‌باشد؛ هیجان مثبت مثلا شخصی فرزند را مدتی است ندیده است وقتی با کودک مواجه می‌شود از خوشحالی با صدای بلند او را در آغوش می‌گیرد که این باعث ایجاد ترس در کودک می‌شود و مثال هیجان منفی اینکه کودک به سراغ موردی خطرناک مثلا چاقو یا لیوان آب داغ می‌رود مادر کودک با فریاد می‌خواهد مانع کودک شود که خود این باعث ایجاد ترس در کودک می‌شود.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان با اشاره به سومین مرحله از ترس کودکان گفت: این مرحله در بین 2 تا 5 سالگی است که ترس از حیوانات، تنهایی و تاریکی در کودکان شکل می‌گیرد اما این به معنای آن نیست که ترسهای قبلی از بین رفته باشد و ممکن است در هر مرحله ترسهای قبلی همچنان در کودک وجود داشته باشد.

وی دوره چهارم ترس کودکان را در بین سن 5 تا 7 دانست و افزود:‌ در این مرحله فرزند ممکن است از مدرسه یا محیطهای آموزشی ترس داشته باشد و ترس دیگر کودکان در این سن مربوط به موارد ماورایی همچون شیطان است.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه ترس از موجودات ماورایی تخیلی را نیز در این دوره شاهد هستیم گفت: ترس از هیولا و مواردی از این قبیل در کودکان شکل می‌گیرد و در این دوره اگر شخصی از اطرافیان بمیرد ترس از مرگ نیز در کودکان به وجود می‌آید.

وی دوره ششم ترس مربوط به فرزندان 7 تا 12 است گفت:‌ در این دوره فرزندان از رویدادهای طبیعی همچون سیل، زمین لرزه می‌ترسد و به بقیه ترسها اضافه می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون ترس دیگر این دوره را مربوط به ترسهای اجتماعی دانست که در این دوره شکل می گیرد. ترسهای اجتماعی همچون ترس از اشتباه کردن، ترس از پزشک و داروها و درمانهای آن است.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین باید دقت داشته باشند که ترس یک رخداد طبیعی است گفت: والدین نباید از ترس کودکان بترسند وقتی واکنش‌هایی این یک نشانه خوبی است که بتوانیم آنها را حمایت کنیم و در برخی مسائل آنها را توجبه کنیم.

وی افزود: فرزندانی که در آنها ترس وجود ندارد ممکن است کارهای خطرناک انجام دهند و لذا در معرض خطرات قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه باید در مقابل ترس فرزندان واکنش به گونه‌ای عکس‌العمل نشان بدهیم که تبدیل به وحشت نشود گفت: رفتار ما در مقابل ترس فرزندان باید به شیوه‌ای باشد که ترس فرزندان برای یک دوره گذر باشد یعنی مثلا اگر چیزی را نمی شناسد بشناسد و دنیای او را بزرگتر کنیم مثلا اگر از طوفان و سیل و این موارد می‌ترسد با آنها او را آشنا کنیم که سریع از آن عبور کند و دیگر در مقابل آن صدا یا رویداد واکنش منفی نشان ندهد.

وی افزود: اگر از سن 14 الی 15 سال گذشت و هنوز این ترس باقی ماند طبیعی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید