لاریجانی: مجلس با افزایش یارانه مخالف است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۱۰

رئیس مجلس با اشاره به اینکه شعارهای گفته شده درباره افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست گفت: مجلس با این روش‌ها مخالف است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 12 اردیبهشت ) در مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: این نمایشگاه در سال‌های گذشته با توجه به وضعیت متفاوت هر سال برگزار شد و این مهم علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های استانی است؛ لذا این رویداد فرهنگی نشانگر تعلق خاطر ایرانیان به تعقل، تفکر و ترقی علمی است.

وی با اشاره به برخی نکات پیام رئیس جمهور ایتالیا که در مراسم افتتاحیه قرائت شد، اظهار کرد: ایران و ایتالیا کشورهای با عظمت و تاریخی هستند و این سابقه تاریخی موجب شده برخی از خصوصیات ایرانیان در سنن کشور ایتالیا مشاهده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این رویداد فرهنگی یک ویژگی در نهان تفکر ایرانی است که نشان‌دهنده علاقه به علوم و داشتن تعامل فرهنگی با سایر کشورها است، افزود: خوشبختانه در تفکر اسلامی نیز توجه به علم بسیار زیاد است و این امر در قرآن کریم و در سایر کتب حدیثی دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ در بسیاری از کتاب‌ها عقلانیت، علم و دانش سرآمد همه موضوعات است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در کتاب‌های اهل حدیث هم توجه به علم و عقل مشهود است، ادامه داد: در کتاب اصول کافی نیز می‌توان توجه به علم و عقل را به عنوان یکی از موضوعات مهم مشاهده کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه 3 مقوله تفکر، کتاب و زبان همیشه در هم تنیده هستند، تصریح کرد: فیلسوفان معتقدند تفکر بدون زبان ممکن نیست لذا کسانی که از قدرت زبانی برخوردارند از قدرت تفکر نیز برخوردار هستند؛ از این رو ایرانیان با توجه به قدمت زبانی، تفکر نیز در آنها ریشه‌دار است به طوری که بعد از آمدن اسلام به ایران عرصه تفکر گسترش یافت.

وی با بیان اینکه توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانان عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است، گفت: کتب زیادی از متفکران ایرانی وجود دارد که نشان‌دهنده گرایش به مسائل علمی است که در واقع نشانگر این است که تأملات عقلانی در عرصه اسلامی امری ریشه‌دار و در ذات اندیشه و تفکر اسلامی قرار دارد.

رئیس مجلس افزود: می‌توان اذعان کرد تولید فکر در عرصه اسلام آنقدر عمیق بوده که در قرون وسطی و در زمانی که در غرب شاهد تاریکی علم بودیم این جریان در حال پیشرفت بود تا جایی که آثار ابن سینا به عنوان کتاب‌های مرجع در مراکز علمی اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عبارتی یک نهضت و جریان ابن سینایی در اروپا رواج یافت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تعامل فکری بین ایران و غرب در مقایسه با سایر کشورهای بیشتر است، اظهار داشت: این مهم نشانگر علاقه به تعامل فرهنگی و فکری در بین ایرانیان است؛ کشورهایی که تاریخ خودشان را به خوبی بشناسند و از این بستر استفاده کنند آن وقت جهش علمی‌شان عمیق‌تر خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به حوزه علم بیشتر شد، افزود: بر این اساس در برخی عرصه‌ها شاهد پیشرفت و جهش‌های علمی ارزشمندی بوده‌ایم که ریشه این امر به آزادی فکر و اندیشه در بین متفکران باز می گردد؛ ما هیچ‌گاه از آزادی فکر و اندیشه ضرر نکرده‌ایم بلکه بالندگی تفکر اسلامی را شاهد بوده‌ایم لذا آنجایی که جلوی آزادی گرفته شد در بالندگی نیز دچار ضرر شدیم.

وی با بیان اینکه برخلاف حرف‌هایی که برخی سیاستمداران وامانده منطقه در خصوص اینکه ایران به دنبال هلال شیعی می‌زنند، گفت: سطح جمهوری اسلامی ایران بالاتر از این است که به دنبال هلال شیعی باشد، ایران به دنبال هلال شیعی نیست، متأسفم از اینکه یکی از شاهان منطقه مکرراً این مهم را مطرح می‌کند این در حالی است که ما به همه مسلمانان ارج می‌نهیم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه ایران به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز و نوع‌دوستی است، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که ما با تروریست‌ها و افراطی‌ها مخالف هستیم زیرا آنها دست به اسلحه برده‌اند و ما نیز بر این اساس جلوی آنها ایستاده‌ایم؛ البته ستیز فکری و مقابله با این افراد از گذشته مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه منطق ایران نه دیوارکشی و نه جدا کردن خود با عناوینی مانند هلال شیعی است، تصریح کرد: ما به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورها هستیم و بنا نداریم در تفکر اسلامی دیوار بکشیم؛ برخی از کشورها گرایش به ملیت را به معنای گرایش به دیوارکشی می‌دانند در حالی که این مهم اشتباه است.

نماینده مردم قم در مجلس  با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ گفت: امروزه بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شده‌اند از این رو اگر نیاز باشد می‌توان با تعامل صندوق توسعه ملی کمک‌هایی را با فعالان این حوزه داشته باشیم.

رئیس مجلس  بابیان اینکه امروزه برخی از ناشران کتاب که در حوزه صادرات فعال هستند با مشکلات متعددی مواجه‌اند، گفت: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و توصیه می‌کنیم صندوق تشویق صادرات فرهنگی به منظور پشتیبانی از صادرکنندگانی فرهنگی تشکیل شود.

لاریجانی  با اشاره به اینکه مخالف یارانه دادن به حوزه نشر نیستیم اما باید توجه داشت که کلید این مسئله همواره دست دولت بوده و متأسفانه پرداخت یارانه یک روز انجام شده و یک روز انجام نشده است، ادامه داد: باید بدانیم اگر از ظرفیت یارانه برای تحرک موتور تولید استفاده کنیم بیشتر به نفع‌مان خواهد بود.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به شعارهایی که درباره افزایش یارانه‌ها داده می‌شود، گفت: شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست زیرا منابع آن وجود ندارد؛ البته باید بدانیم که این مسئله از شئونات دولت نبوده و از شئونات مجلس تلقی می‌شود و مجلس شورای اسلامی نیز با این روش‌ها مخالف است؛ البته اکنون هم منابعی وجود ندارد زیرا اگر هم منابعی تأمین شود باید به چرخه تولید اختصاص یابد.

لاریجانی  با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب پدیده مهم و فرخنده‌ای است، خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاه همواره با استقبال رو به رشد مردم و مخاطبان همراه بوده است از این رو امیدواریم نمایشگاه امسال برای ملت آورده‌های فرهنگی همراه داشته باشد.

براساس این گزارش در آیین افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  از تمبر یادبود سی سالگی این نمایشگاه رونمایی  و در ادامه جوایز ناشران برگزیده سال 95 نیز اهدا شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید