مشکلات اسکلتی، پوستی و شنوایی در صدر آسیب‌های شغلی

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشکلات اسکلتی، پوستی و شنوایی را مهمترین آسیب‌های شغلی در ایران اعلام کرد و گفت: دو هزار بازرس وزارت بهداشت و 300 شرکت خصوصی بر بهداشت صدها هزار محیط‌ کاری نظارت می‌کنند.

خسرو صادق نیت روز یکشنبه در حاشیه همایش ایمنی و سلامت محیط کار در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات اسکلتی- عضلانی به خاطر حمل و نقل نادرست بار سنگین، بیماری‌های پوستی به علت مواجهه با نور زیاد و کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا در صدر آسیب‌های شغلی در ایران است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آمار موارد مرگ و مصدومان حوادث کار در ایران و اینکه آیا آمار 1800 نفری قربانیان این حوادث را که از سوی کارشناسان اعلام شده، تایید می‌کند یا نه گفت: این آمار را تایید نمی‌کنم و کمتر از این میزان است اما رقم دقیق آن را مسئولان وزارت کار باید اعلام کنند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای رسیدگی به بهداشت اماکن شغلی در سه سال گذشته چند کار انجام داده است،نخست افزایش تعداد بازرسان در سال 93بود و اکنون دو هزار بازرس بهداشت محیط و 200 بازرس طب کار در این زمینه فعالیت می‌کنند و هزار پزشک عمومی نیز در زمینه طب کار در کشور فعالیت دارند.
وی افزود: اقدام دوم وزارت بهداشت تجهیز بازرسان به ابزارهای پیشرفته بازرسی سیار است که در سال 94 انجام شد و تجهیز بیشتر بازرسان به این ابزارها ادامه دارد.
به گفته وی، اقدام سوم نیز توجه به ساماندهی اطلاعات است و به همین منظور سامانه جدید اطلاعات مراکز شغلی در وزارت بهداشت ایجاد شده و بانک اطلاعاتی مراکز شغلی در حال تکمیل است.
صادق نیت گفت: همزمان سامانه الکترونیک بازرسی بهداشت محیط نیز ایجاد شده و در حال تقویت است و با استفاده از آن دیگر بازرسی کاغذی و دستی نداریم و اطلاعات بازرسی‌ها در سامانه الکترونیک ثبت می‌شود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر بازرس‌های وزارت بهداشت 300 شرکت خصوصی بازرسی نیز ایجاد شده‌اند که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، این شرکت‌ها درجه بندی شده‌اند و هر کدام بر اساس رتبه و تجهیزاتی که دارند می‌توانند، اقدامات نظارتی انجام دهند و شرکت‌های سطح بالا خودشان تجهیزات پیشرفته آزمایش و بازرسی را در اختیار دارند.
صادق نیت افزود: البته این تعداد شرکت برای بازرسی بر همه امکان شغلی کافی نیست و باید افزایش یابند و وزارت بهداشت از ایجاد شرکتهای جدید که توانایی این کار را داشته باشند، استقبال می‌کند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: علاوه بر آن آموزشگاه‌هایی برای آموزش شاغلان درباره اصول ایمنی و بهداشت کار زیر نظر وزارت بهداشت در کشور ایجاد شده‌اند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بهداشت بر ایمنی کار در ساختمان پلاسکو گفت: در زمانی که یک ساختمان ساخته می‌شود، نظارت بر بهداشت کارگران آن به عهده وزارت بهداشت است اما زمانی که یک ساختمان بنا شد و مجوز گرفت، نظارت بر ایمنی کار در آن به عهده وزارت کار و دستگاه های شهری است.

**تقسیم کار وزارت بهداشت وزارت کار
صادق نیت افزود: در زمینه بهداشت و ایمنی کار بین وزارت بهداشت و وزارت کار تقسیم کار صورت گرفته است به عنوان مثال اگر یک دستگاه برش خوب کار نکند و خطر قطع دست برای کارگر داشته باشد نظارت و جلوگیری از فعالیت آن به عهده وزارت کار است اما اگر همین دستگاه صدای زیادی داشته باشد و موجب کاهش شنوایی کارگر شود، رسیدگی به آن به عهده وزارت بهداشت است.
وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس وظایف قانونی خود نظارت‌های خود را بر اماکن شغلی انجام می‌دهد، اگر فعالیت کارگران در یک محیط شغلی از نظر مواجهه با عوامل خطرناک مثل نور و صدا بیش از حد استاندارد باشد به آن واحد تذکر داده می‌شود و اگر از حد تذکر بالاتر باشد، تعطیل و به مراکز قضایی معرفی می‌شود.
صادق نیت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مراکزی که سال 95به همین علت تعطیل شدند، گفت: آمار آن در حال جمع آوری است و به زودی منتشر می‌شود.
بر اساس آمارهای موجود بیش از دو میلیون و 500 کارگاه و کارخانه در کشور فعالیت می‌کنند.
پیش از سخنان صادق نیت، علیرضا محجوب، نماینده مجلس در سخنانی گفت: کاهش حوادث شغلی و پیشگیری از این حوادث به مراتب ارزان‌تر از درمان کارگران مصدوم است و بنده به عنوان نماینده مجلس اعلام می‌کنم که مجلس برای تصویب هر قانونی که به کاهش حوادث شغلی کمک کند، استقبال می کند.
وی افزود: هزینه پیشگیری از حوادث شغلی به 10درصد هزینه‌های درمانی هم نمی‌رسد اما در این زمینه توجه کافی در کشور صورت نگرفته و ما حتی با فقر اطلاعاتی زیادی در زمینه پیشگیری از حوادث شغلی در کشور مواجه هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید