بیش از هشت هزار عنوان کتاب داوری شد

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۳

سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس گفت: هشت هزار و 600 عنوان کتاب طی 16دوره گذشته داوری شدند.

سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: انتخاب بهترین کتاب سال دفاع ‌مقدس از سوی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌ مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مورد حمایت قرار گرفته و این دوره برخلاف دوره های گذشته سخنگو دارد.
محسن شاه رضایی، با بیان اینکه برخی از دوره های قبل این جایزه دوسالانه و یا حتی سه سالانه بوده، ‌ادامه داد: دو دوره این جایزه هم به صورت مجزا برگزار شد، در سال 75 موضوع جایزه، کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس و در سال 88 ربع قرن کتاب دفاع مقدس بود.
وی با بیان اینکه هشت هزار و 600 عنوان کتاب در دوره های گذشته داوری شده، ادامه داد: به جز دو دوره یاد شده، قالب بقیه دوره ها، داستان، خاطره و زندگی نامه بوده است.
سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس با بیان اینکه در دو دوره ای که مجزا برگزار شد، یکهزار و 200 عنوان داوری شد، اضافه کرد: در دوره هفدهم نیز طبق برآوردها بالغ بر دو هزار و 500 جلد کتاب به دبیرخانه خواهد رسید.

** مهلت ارسال آثار تا 15 خرداد
شاه رضایی با بیان اینکه فراخوان این جایزه از طریق ناشران دفاع مقدس نظیر روایت فتح و حوزه هنری اطلاع رسانی شده، گفت: مهلت ارسال آثار 15 خرداد سال جاری است.
به گفته وی، داستان، زندگی نامه داستانی، خاطره، شعر و نثر ادبی، مستند، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، پژوهش ادبی، پژوهش نظامی، سیاسی، حقوقی،‌امنیتی، کودک و نوجوان ،‌تاریخ شفاهی و ناشران و خادمان نشر 12 عنوانی هستند که آثار در آنها داوری خواهند شد.

** اختتامیه نیمه دوم سال
سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس با بیان اینکه مراسم اختتامیه این جایزه نیمه دوم سال خواهد بود، افزود: شعار این دوره جایزه پاسداشت ثروت ملی (ارزش ها و آرمان های دفاع مقدس) است، دلیل این انتخاب هم این است که رهبر معظم انقلاب بارها از آثار دفاع مقدس به عنوان گنج یاد کرده اند.
وی توضیح داد: ‌ایشان اخیرا عنوان ثروت ملی را برای این آثار بکار بردند از این رو امیدواریم این ثروت ملی با شناخت بیشتر و بهتر استخراج و از نظر فرهنگی غنی و غنی تر شوند.
شاه رضایی با بیان اینکه شواری سیاستگذاری متشکل از دبیران و صاحب نظران دوره های قبلی و کارشناسان حوزه فرهنگی و ادبیات پایداری هستند، ادامه داد: این شورا همه امور از جمله فراخوان، ‌کمیته های داوری و نشست های تخصصی را رصد می کنند.
به گفته وی، ‌در این دوره به نوقلمان نیز توجه ویژه شده تا نویسندگان تازه کار در مناطق دور دست و کمتر برخوردار نیز به میدان آیند.

** بخش بین الملل در این دوره اضافه شد
شاه رضایی با بیان اینکه در این دوره بخش بین الملل هم اضافه شده، اضافه کرد: شهدای مدافع حرم، جنگ یمن و موضوعات کشورهای اسلامی از جمله محورهایی است که می توان در جایزه شرکت داد.
وی از رونمایی قریب الوقوع سایت این جایزه نیز خبر داد و گفت: قرار است دبیرخانه دائمی نیز تشکیل شود زیرا در دوره های قبل جایزه دارای دبیرخانه موقت بود.
سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس گفت: دبیرخانه جایزه در نمایشگاه بین المللی کتاب سه نشست تخصصی با موضوعات بایدها و نبایدهای ادبیات دفاع مقدس، معرفی هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس و مخاطب شناسی ادبیات دفاع مقدس برگزار می کند.
به گفته وی، این نشست ها در روزهای 16 و 20 اردیبهشت در محل سرای اهل قلم کمیته علمی و فرهنگی برگزار می شود.
شاه رضایی با بیان اینکه آثار باید متعلق به سالهای 93 و 94 باشد بدون اشاره به نوع جایزه، از جوایز نفیسی که به همین منظور در نظر گرفته شده خبر داد.
سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس از امادگی دبیرخانه برای حضور ناشران خصوصی در این جایزه که با سرمایه شخصی وارد این فضا شده اند نیز خبر داد.
بر اساس این گزارش ، در این مراسم همچنین از پوستر هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس رونمایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید