اظهارات توحیدی درباره‌ی سلامت و سوژه‌های ناب

    کد خبر :78049

فرهاد توحیدی معتقد است که جشنواره‌ی فیلم سلامت یا هر جشنواره موضوعی دیگر به این دلیل برگزار می‌شود که برگزار کنندگان آن با ابزار سینما موضوع جشنواره را ترویج دهند یا اهداف سازمان متبوع و سفارش دهنده خود را از راه سینما تبلیغ کنند.

این فیلم‌نامه‌نویس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های هنرمندان، سلامت است با بیان این مطلب به ایسنا گفت: سلامت، موضوعی است که با حیات بشر سر و کار دارد و این جشنواره بستری را فراهم کرده که به شکلی جدی‌تر در این حوزه فعالیت شود.

وی ادامه داد: بین انبوه جشنواره‌های موضوعی کشور که بود و نبود آن‌ها چندان تفاوتی نمی‌کند، موضوعات چند جشنواره با حیات و ممات مردم ارتباط دارد که جشنواره سلامت یکی از آن‌ها است. جشنواره سلامت یا هر جشنواره موضوعی دیگر به این دلیل برگزار می‌شود که برگزار کنندگان آن با ابزار سینما موضوع جشنواره را ترویج دهند یا اهداف سازمان متبوع و سفارش دهنده خود را از راه سینما تبلیغ کنند.

فیلمنامه‌نویس«امکان مینا» یادآور شد: یکی از برنامه‌های انتخاباتی رئیس جمهور روحانی، این بود که به مسئله سلامت رسیدگی شود و بعد از موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر حوزه‌های اقتصادی و سیاسی حوزه سلامت هم پیگیری شد. طرح جشنواره فیلم سلامت این ویژگی را دارد که همه مردم دنیا را تحت پوشش  قرار دهد و به نظر می‌رسد در این دولت روی مسئله سلامت تاکید شده، زیرا یکی از سیاستگذاری‌هایی که در پیش گرفته‌اند این است که چگونه می‌شود هزینه‌های حوزه سلامت را کاهش داد.

توحیدی با بیان اینکه درون مایه جشنواره فیلم سلامت، سبک زندگی سالم است،گفت: این سوژه می‌تواند زمینه پیشگیری را در کشور فراهم کند. فیلم‌های سلامت محور تاثیرگذاری بیشتری دارد، این فیلم‌ها بدون شک در یاد مردم مانده است.

وی ادامه داد: مرحوم ایرج کریمی سالها در زمینه سلامت فعالیت کرد و فیلم‌های ماندگاری برجای گذاشت. همچنین تقریبا تمام فیلم‌های پوران درخشنده در زمینه موضوعات اجتماعی و اهمیت سلامت روحی و جسمی است. فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری در اذهان عمومی تاثیرگذار بود و سریال دکتر قریب همین کارگردان یکی از بی‌نظیرترین سریال های تلویزیونی در حوزه سلامت است، داریوش مهرجویی هم فیلم «آسمان محبوب» را با موضوع سلامت ساخت و با ساخت بسیاری فیلم  دیگر سینما اهمیتش را به حوزه سلامت نشان داد.

فیلمنامه نویس «پاداش سکوت» خاطرنشان کرد: می‌دانم اکثر مردم کشور به بیماری‌های روان‌تنی مبتلا هستند و بیماری مانند افسردگی تنها اگر به موارد حاد برسد قابل مشاهده است و این درحالی است که بسیاری از مردم از افسردگی رنج می‌برند اما به صورت جدی خبر ندارند که به آن مبتلا شده‌اند. به نظرم بهتر است جشنواره فیلم سلامت بر این موضوعات تمرکز جدی داشته باشد و برای درمان و پیشگیری از آن پیشنهادهایی بدهد.

توحیدی ادامه داد: به هر حال سلامت از جمله موضوعاتی است که می‌تواند سوژه‌های نابی برای فیلم های داستانی، سینمایی، ویدئویی و سریال‌های تلویزیونی به دست بدهد. در بسیاری از فیلم‌ها بیماری، درمان و انواع و اقسام بیماری‌های روان تنی مطرح می‌شود که این موضوعات گاهی بدون تحقیق و گاهی هم با تحقیق کامل مورد بررسی قرار می گیرد.هر سال مبلغ عظیمی از بودجه کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بسیاری از بیماری منشا زیست شناختی  و روان تنی دارند که این روزها شایع شده‌اند که اگر مردم اطلاعات درستی از این بیماری‌ها داشته باشند با پیشگیری و اجتناب می‌توانند از این نوع بیماری‌ها مبرا شوند و هزینههای حوزه سلامت را کاهش داد.

توحیدی همچنین گفت: سینما با برگزاری این جشنواره می‌تواند به حوزه سلامت خدمت کند و با جلب توجه در این زمینه و طرح موضوع، سینماگران را متوجه ظرایف و جزئیات این حوزه کند و پیام‌های لازم را به آنها بدهد. اگر قرار  باشد فیلم‌ها با موضوع سلامت باشد باید با تحقیق ساخته شود. سال گذشته در این جشنواره فیلم‌هایی دیدم که آنها را دانشجویان پزشکی ساخته بودند و چون نسبت به موضوع آشنایی دقیق داشتند طبعا فیلم‌ها صاحب پژوهش بودند و سازندگان آن از موضوع اطلاعات کافی داشتند.

وی ادامه داد:  خوشبختانه در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری بزرگی شده  و طرح بیمه سلامت در دولت یازدهم اجرایی شد و افرادی که بیمه نبودند را تحت پوشش خود برد. یکی از مشکلاتی که ما امروز با آن روبرو هستیم بیماری‌هایی است که خیلی محسوس دیده نمی‌شوند. مثل بیماری‌های قلبی و عروقی ، بیماری قند و بیماری‌های روان تنی که این بیماری‌ها امروز در کشور ما بسیار شایع شده  و مردم از آن رنج می‌برند و باید درباره اینها بیشتر بدانیم و به مردم هم آگاهی رسانی کنیم.

توحیدی با اشاره به حضورش در داوری  اولین دوره جشنواره‌ی سلامت نیز گفت:بعضی از فیلم‌های جشنواره حاوی توصیه‌های کاربردی و موثر است و دیدن آن‌ها بسیار موثر خواهد بود. به طور کلی توصیه در حوزه سلامت زمانی موثر خواهد شد که غیر مستقیم باشند، اولین وظیفه درام خلق عاطفه است، اگر فیلمی در حوزه عاطفی تاثیر گذار باشد و بیننده را همراه خود کند، در چنین شرایطی بیننده آماده پذیرش توصیه‌های غیر مستقیم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از جشنواره‌ها طرح‌های تشویقی دارند و به برندگان خود جایزه‌هایی می‌دهند. به عنوان مثال، بخشی از هزینه فیلم بعدی فیلمسازان را تامین می‌کنند که موضوع آن میتواند نزدیک به جشنواره فیلم سلامت باشد. بهتر است برای سالهای آتی، به این نوع حمایت‌ها البته به شکل هدفمند، توجه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید