رئیس سازمان دامپزشکی: 2 قانون کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها تصویب شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از تصویب 2 قانون برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها خبر داد و گفت: دامپزشکان نسخه پیچ از این سازمان کد دریافت می کنند.«مهدی خلج» امروز (شنبه) در همایش روز جهانی دامپزشکی2017 که در دانشکده دامپزشکی برگزار شد، افزود: براساس یکی از این قوانین، مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی و دارو ببه صورت داخلی و خارجی جدا می شوند.
وی اضافه کرد: در قانون دوم، دامپزشکان نسخه پیچ کد دارویی دریافت می کنند و دارو در سامانه ثبت می شود. بلافاصله برای پرورش دهندگان، پرونده دارویی تشکیل و دوره مصرف دارو توسط دامپزشک و پرورش دهندگان مشخص می شود تا باقیمانده دارویی تعیین تکلیف شود.
به گفته وی، برخی فعالان اقتصادی گرچه نمی توانند مانع اجرای مقررات ضوابط بهداشتی شوند اما مقداری مشکل ایجاد می کنند.
وی بر اهمیت صادرات غیرنفتی در بخش دام و فرآورده های خام دامی و نهاده ها تاکید کرد و گفت: امیدوارم امسال به یک اقتصاد پایدار و تجارت بین المللی با رعایت الزامات برسیم.
وی بر محدودیت و تاخیر در مصرف آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت میکروبی و همچنین لزوم خرید آنتی بیوتیک ها از مراکز مجاز تاکید کرد.
خلج، نقص در آموزش فارغ التحصیلان، تجمع افراد جویای کار، مشکل در محتوای دروس دامپزشکی و ضعف اطلاع رسانی درباره باقیمانده دارویی را از مسائلی دانست که باید با کمک سازمان نظام دامپزشکی و مراکز آموزشی برطرف شود.
وی افزود: تا سال ٢٠٥٠ به دلیل فزونی جمعیت جهانی، باید ٧٠ درصد به حجم تولیدات پروتئینی با منشا حیوانی افزوده شود.البته ٢٠ تا ٢٥ درصد تولیدات در اثر بیماری های عفونی دام از بین می رود. همچنین ٦٠ درصد عوامل بیماریزای انسانی منشا حیوانی دارد.
به گفته وی، سرویس های دامپزشکی جهان و دیگری قانون ملی مکلف شده اند با تشکیل ساختار تشکیلاتی منسجم و قدرتمند امنیت غذایی را در نظر گیرند اما نیمی از کشورهای جهان هنوز در اجرای این موازین دچار مشکلند که خوشبختانه ایران وضعیت خوبی دارد.
وی درباره اقدام های سازمان دامپزشکی کشور گفت: بخشی از فعالیت ها مانند توزیع داروهای تولید داخل، ترخیص داروهای وارداتی، توسعه آزمایشگاه های همکار، درجه بندی شرکت های فعال در تولید و واردات، استفاده از توان مسوولان فنی و بهداشتی در کارخانه ها و در نهایت صادرات دارو، واکسن و مواد بیولوژیک براساس پروانه تولید را برای بهبود فضای کسب و کار با شرط ارتقای کیفیت به استان ها واگذار کردیم.
خلج ادامه داد: در ورود مواد اولیه و دستورالعمل های ثبت تغییراتی اعمال کردیم تا تفاوت ثبت با ورود یک دارو به فهرست مجاز روشن باشد. همچنین با دانشگاه تهران درباره تشکیل مرکز تحقیقات دارویی به مراحل نهایی رسانده ایم.
رییس جامعه دامپزشکان ایران نیز امروز گفت: ایران در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها سهم بسیار بالایی دارد که این امر ممکن است خطرها و مشکلاتی را برای سلامت مردم ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید