کارآفرینی و ایجاد اشتغال نباید متکی به درآمد نفت باشد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما ۱۰۰ سال از پول مفت نفت استفاده کرده‌ایم و در این عرصه نتیجه چندانی نگرفته‌ایم در حالیکه کارآفرینی و ایجاد اشتغال نباید متکی به درآمد نفت باشد.

سورنا ستاری در آئین گشایش مرکز جامع سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افتتاح مرکز پزشکی بازساختی این دانشگاه بر لزوم توسعه پزشکی بازساختی و توجه جدی به علوم و فناوری سلولی تاکید کرد و گفت: هر چند این حوزه فناوری با تأخیر نسبت به دیگر حوزه‌های فناوری به طور گسترده توسعه یافته است اما سال گذشته، کشورمان در جایگاه 28 جهانی قرار داشت و امسال در رتبه 15 جهانی این حوزه فناوری قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه 42 مرکز علمی کشورمان در حوزه علوم و فناوری سلولهای بنیادی فعال هستند، افزود: بالغ بر 60 شرکت دانش‌بنیان در این عرصه فعال هستند که باید با ایجاد زمینه‌های لازم برای سرعت‌بخشیدن و گسترش به فعالیتها، شتاب این عرصه به رشد 10 درصدی در هر هفته برسد چرا که برای تحقق این امر و رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند سالانه هزار درصد رشد در عرصه سلولهای بنیادین هستیم.

وی با بیان اینکه هر روز حوزه‌های جدید در عرصه پزشکی بازساختی مطرح می‌شود، گفت: آینده این عرصه و مهندسی ژنتیک در کشور ما درخشان است؛ هر چند از نظر تجهیزات در عرصه ژنتیک و مهندسی ضعف داریم اما می‌توان با استفاده از ظرفیتهای علمی در این عرصه به رشد دو چندان دست یافت.

رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی بر ضرورت توسعه علم بر مبنای شرکتهای دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: ورود جدی‌تر شرکتهای دانش‌بنیان به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، می‌تواند روند ایجاد ثروت بر مبنای تولیدات و یافته‌های علمی را تحقق ببخشد.

ستاری با اشاره به ارائه بیش از 110 خدمت برای حمایت از توسعه شرکتهای دانش‌بنیان گفت: ایجاد پژوهشکده‌ها، رشد پژوهشهای علمی، تولید علم و توجه به زیر ساختهای علمی می‌بایست از طریق ایجاد ثروت در شرکتهای دانش‌بنیان دنبال شود؛ ما 100 سال از پول مفت نفت استفاده کرده‌ایم و در این عرصه نتیجه چندانی نگرفته‌ایم در حالیکه کارآفرینی و ایجاد اشتغال نباید متکی به درآمد نفت باشد.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط و تعامل بین بخشی و حوزه‌های مختلف علمی تاکید و عنوان کرد: باید با رفع محدودیتها و موانع زمینه ارتباطی جامع‌تر میان فعالان علوم و فناوریهای گوناگون و نیز دانشگاه با جامعه، هنر، مهندسی و پزشکی زمینه توسعه فناوریهای گوناگون و ایجاد ثروت فراهم شود.

ستاری با بیان اینکه علوم انسانی در این زمینه بسیار راهگشاست، افزود: سالهای اخیر روی علوم انسانی و رشد آن تمرکز خوبی داشته‌ایم؛ استفاده از ظرفیتهای علوم انسانی در ایجاد ثروت و تولید علم بسیار موثر است؛ علوم انسانی باید در کنار علوم پزشکی و پزشکی بازساختی قرار بگیرد تا به رشد مضاعف در این عرصه برسیم.

وی از فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز و حمایت از افتتاح دومین مرکز جامع سلولهای بنیادی کشور در این دانشگاه تقدیر کرد و گفت: مرکز سلولهای بنیادی در شیراز باید محل زایش و تولید علم باشد، زایش شرکتهای دانش‌بنیان و ایجاد بستر توسعه علمی باید در این مرکز کلید بخورد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از آمادگیهای لازم برای کمک به شرکتهای دانش‌بنیان و حرکت علمی کشور در شیراز خبر داد و گفت: شیراز از دیرباز مرکز علوم پزشکی و تولید علم بوده است؛ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درمان در شیراز را بر درمان در اروپا ترجیح داده‌اند لذا باید به این روند تداوم بخشیم و جایگاه شیراز را در تولید علم ارتقا دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید