برنامه عربستان برای کاهش وابستگی به نفت با کمک صحرا

    کد خبر :74683

عربستان که در طی نیم قرن گذشته اقتصادش متکی به نفت بوده، اکنون در تلاش است تا با اتکا به یک منبع طبیعی دیگر یعنی صحرا، دوران وابستگی به نفت را پشت سر بگذارد.

به گزارش  بازتاب به نقل از بلومبرگ، عربستان که در طی نیم قرن گذشته اقتصادش متکی به نفت بوده، اکنون در تلاش است تا با اتکا به یک منبع طبیعی دیگر یعنی صحرا، دوران وابستگی به نفت را پشت سر بگذارد. عربستان در حال تبدیل هزاران کیلومتر مربع از صحراهای شنی خود به شهرهای جدید است تا با کاهش وابستگی خود به نفع، فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کرده و سرمایه گذاری را افزایش دهد.

تنها در طی یک ماه گذشته، بزرگترین صادر کننده نفت جهان 2 پروژه بزرگ توسعه ای را اعلام کرده که مساحت یکی بزرگتر از کشور بلژیک و مساحت دیگری تقریبا به اندازه شهر مسکو است. این پروژه ها در صدر طرح های عربستان برای ساخت مجموعه ای از شهرهای اقتصادی، مناطق ویژه حمل و نقل، صنعت و تامین مالی و شهر سرگرمی و یک منطقه مالی 10 میلیارد دلاری قرار دارند.

مونیکا مالک، اقتصاددان بانک تجاری پی جی اس سی ابوظبی در این باره گفت: «پیشرفت کلی پروژه های احداث شهرهای اقتصادی در عربستان حتی قبل از افت قیمت نفت بسیار کند بوده است…از زمان کاهش قیمت نفت این روند کندتر نیز شده و برخی از پروژه ها نیز متوقف گشته اند.»

زمانی که در آوریل سال گذشته طرح 84 صفحه ای «سعودی ویژن 2030» ارائه شد، قرار بود دولت عربستان پروژه های بلندپروازانه ای را در زمینه احداث شهرهای اقتصادی به اجرا بگذارد.

عربستان هفته گذشته طرح هایی را برای تبدیل 50 جزیره و 34 هزار کیلومتر مربع زمین های ساحلی در کنار دریای سرخ (به اندازه مساحت کشور بلژیک) به یک مقصد گردشگری جهانی را اعلام کرد. محل این پروژه که بین شهرهای املوج و الوهج واقع شده، قصد داردگردشگران متمول را از سراسر جهان جذب خود نماید. انتظار می رود ساخت این پروژه که هزینه آن از محل صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان تامین خواهد شد، در سال 2019 آغاز و فاز نخست آن تا سال 2022 تکمیل شود.

پروژه دیگری که ماه گذشته جزئیات آن اعلام شد، پروژه الفیصلیه است که در غرب شهر مکه واقع شده است. این شهر دارای واحدهای مسکنونی، مراکز تفریحی، فرودگاه و یک بندر خواهد بود. این پروژه در زمینی به مساحل 2450 کیلومتر مربع اجرا می شود که تقریبا به اندازه شهر مسکو است و انتظار می رود تا سال 2050 تکمیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید