«تنگه هرمز» روایتگر واقعیات زندگی مردمان جزایر جنوبی ایران است

کارگردان مستند «تنگه هرمز» این اثر را روایتگر واقعیاتی از زندگی مردمان جزایر جنوبی ایران دانست و تاکید کرد لازم است امکانات بیشتری در اختیار مردم این منطقه قرار گیرد.

 شهرام حیدریان مستندساز درباره ساخت فیلم «تنگه هرمز» گفت: این مستند به بررسی اهمیت آبراه هرمز از لحاظ تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و پتانسیل‌های موجود در این منطقه از جمله تاثیر مثبت اکوتوریسم را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: متاسفانه اهالی جزایر ایرانی خلیج فارس سال هاست که از حقوق واقعی خودشان دور نگه داشته شده اند و این ظلمی است که سیاستمداران از آن آگاه هستند و یکی از راه‌هایی که می تواند کمی شرایط را بهتر کند، ارائه امکانات به منطقه برای تبدیل شدن آن به اکوتوریسم است.

این مستندساز با بیان اینکه برطرف کردن موانع برای رشد اکوتوریسم تنها راه دور کردن اهالی جزایر از قاچاق است، تصریح کرد: مسئولان اگر می خواهند برای مردم کاری کنند باید به آنها این اجازه را بدهند که راه سرمایه گذاری در زمینه اکوتوریسم متعلق به خودشان باشد.

سهم اندک ساحل نشینان در مشاغل

حیدریان ادامه داد: در ساخت این مستند تمام تلاشم این بود که بتوانم در این فیلم حقیقت را بگویم؛ اینکه سهم مردم جنوب و ساحل نشینان از آورده های این مملکت کمترین حد است و باید امکانات موجود در اختیار خود آنها قرار بگیرد نه اینکه از اقصی نقاط ایران برای سرمایه گذاری به منطقه سرازیر شوند و اهالی فقط برای کارگری در نظر گرفته شوند.

به گفته کارگردان «تنگه هرمز»، از قرن ۱۴ میلادی تاکنون این تنگه دستخوش حوادث و رویدادهای مختلفی بوده و به مرور زمان برخی کشورها به این فکر افتاده اند که با استفاده مناسب از موقعیت اکوتوریسم این منطقه بهره‌برداری دیگری از آن داشته باشند. برای مثال امارات در منطقه دوبی تعداد زیادی جزیره مصنوعی ساخته، در حالیکه ایران کلی جزیره طبیعی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به جزیره قشم اشاره کرد. در اصل آنها از صادارات نفت فاصله گرفته و روی جذب توریست سرمایه گذاری می‌کنند.

وی یادآور شد: متولیان جزایر نفتی باید سهم ویژه ای برای اهالی بومی جزایر در نظر بگیرند. آب شیرین و برق کمترین سهمیه مردم در این منطقه است و لازم است که به اوضاع آنها سروسامان داده شود.

مواجهه با اتفاقات عجیب در تولید مستند

حیدریان همچنین به این موضوع اشاره کرد که با شناخت در زمینه ساخت انیمیشن تلاش کرده تا با استفاده از جلوه‌های ویژه انیمیشن، کاربردهای تکنیکال را در خدمت فیلم قرار دهد و «تنگه هرمز» به لحاظ بصری چشم نواز باشد.

وی در پایان درباره مراحل تولید این اثر نیز گفت: پس از یک سال و نیم تحقیق و گفتگوهایی که با مسئولان شرکت نفت و سکوهای نفتی داشتم، همواره با اتفاقات عجیبی از نزدیک روبرو شدم و تصویربرداری این مستند نیز در جزیره هرمز، قشم و ابوموسی به دلیل شرایط جوی ناپایدار، حدود ۴۵ روز طول کشید.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از تهیه کننده، پژوهشگر و کارگردان: شهرام حیدریان، تصویربرداران: فرزین شادمهر، محمد ارفعیان، تدوین: مژده قاجاریه، نویسنده و گوینده گفتارمتن: شهرام حیدریان، امور صدا: آرش قاسمی، مدیر تولید: فرزانه بابایی، انیمیشن و جلوه های ویژه: ارشاد رهبر صبح خیز، عبدالرحمن محمدی، مدلسازی سه بعدی: شهاب حیدریان، ترجمه متن: پویا عباسیان، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«تنگه هرمز» شنبه ۹ اردیبهشت ساعت ۲۱ برای اولین بار در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۹:۳۰ و جمعه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۹ بازپخش می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید