حضور اختلافي «روح آيت‌الله» در انتخابات؟!

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۵۵

توصيه‌هاي نقل شده از آيت‌الله مرحوم ميان دو كانديدا در نوسان است و باعث اختلاف ميان آنان شده است.

سال‌هايي كه ‌آیت‌الله هاشمي رفسنجاني در قيد حيات بود، از او مدام خاطره‌هايي نقل مي‌شد كه جز خودش، باقي افراد حاضر در آن روايت فوت شده بودند و عملاً امكان راستي‌آزمايي آن خاطرات وجود نداشت. حالا كه او ديگر در اين دنيا حضور ندارد، خودش خاطره‌اي شده كه ديگران نقل مي‌كنند و امكان راستي‌آزمايي ادعاي مطرح شده هم وجود ندارد!
در فصل انتخابات آن هم از نوع رياست جمهوري‌اش اين خاطرات رنگ و بوي انتخاباتي و توصيه كانديداتوري گرفته است اما مشكل آنجاست كه توصيه‌هاي نقل شده از آيت‌الله مرحوم ميان دو كانديدا در نوسان است و باعث اختلاف ميان آنان شده است.
در بخش اول اين ماجرا، روزي كه محمد هاشمي، برادر هاشمي رفسنجاني براي نامزدي در انتخابات ثبت‌نام كرد، به صراحت گفت كه «تصميم جمعي خانواده هاشمي بود كه بيايم.» البته روشن نيست خانواده يكي از شهيرترين افراد سياسي ايران چرا بايد نظرشان مهم باشد، مگر آنكه نسبت‌هاي خانوادگي را دخيل در سياست بدانيم!
او در ادامه پاي هاشمي رفسنجاني را به اين كانديداتوري باز مي‌كند: «مرحوم هاشمي مكرراً در اين زمينه تأكيد داشتند كه لازم است بيش از يك نفر در صحنه حضور داشته باشند.»
برادر هاشمي رفسنجاني البته اشاره نمي‌كند كه منظور آيت‌الله از كانديداي دوم او باشد، اما از سخنانش برمي‌آيد كه برداشت او و خانواده هاشمي‌رفسنجاني اين بوده كه كانديداي دوم بايد او باشد. محمد هاشمي رنگ و بوي تكليف‌گرايي هم به ثبت‌نامش مي‌دهد، وقتي مي‌گويد: «همچنين با برخي افراد كه نمي‌توانم بگويم، مشورت كردم، به من تكليف شد كه ثبت‌نام كنم.»

در بخش دوم اين ماجرا، حسين مرعشي در مصاحبه‌اي وجود كانديداي پوششي در كنار حسن روحاني را از آخرين توصيه‌هاي مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مي‌داند. تا اينجاي سخنانش ميان او كه از قضا نسبت خانوادگي هم با هاشمي رفسنجاني دارد، با محمد هاشمي اختلافي نيست اما مرعشي مصداق ديگري براي اين توصيه مي‌يابد: «بايد گفت كه آيت‌الله هاشمي پيش از فوت خود از آقاي جهانگيري به عنوان چنين گزينه‌اي اسم مي‌بردند.»

معلوم نيست مصداق توصيه هاشمي رفسنجاني، برادرش محمد هاشمي است يا اسحاق جهانگيري اما در هر حال روشن است كه اراده‌اي وجود دارد تا از احترام به مرحوم هاشمی در راستاي هدفي سياسي استفاده كند. با اين حال، چون بستگان آيت‌الله از پيش با هم هماهنگ نكرده‌اند، به اختلاف رسيده‌اند.
در هر صورت بعد از فوت هاشمي رفسنجاني، فضاي عاطفي مورد انتظار اصلاح‌طلبان و كارگزاران ايجاد نشد و آنها كه خود آيت‌الله را ديگر نداشتند، از تحريك احساسات توده‌ها هم نتوانستند بهره‌اي ببرند و فضا خيلي زود عادي شد. حال بعيد است اين مدل سوءاستفاده از درگذشت افراد سياسي، آن هم با چنين اختلافي بتواند نقشي مثبت برايشان ايفا كند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید