تاثیر کروناویروس بر عملکرد جنسی مردان

    کد خبر :730915

رضا مطیعی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا این ویروس به دستگاه تناسلی آقایان آسیب می‌رساند ،یا خیر ؟ گفت : هنوز مطالعات متخصصان و پزشکان در این باره بسیار کم است. ولی کووید ۱۹با ایجاد تب می‌تواند روند اسپرم سازی را مختل کند چون گرما بسیار برای بیضه‌ها مضر است.

وی افزود : البته این دوره گذرا است و پس از یک دوره دوماهه به حالت طبیعی باز می‌گردد ولی مطلب اصلی اینجا است که گیرنده های ACE که میزبان این ویروس در بدن انسان هستند مثل کلیه و ریه و …در بافت بیضه هم وجود دارند که یقینا آسیب مستقیم به بافت بیضه هم وجود دارد .

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این آسیب به‌صورت التهاب‌های بیضه تا ایجاد ناباروری محتمل است ،اضافه کرد: این را از این جهت می‌گویم که برای انواع دیگر ویروس کرونا این آسیب‌ها ذکر شده است .البته در آینده و با گذشت زمان اطلاعات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت این ویروس بر باروری آقایان بدست خواهد آمد .

مطیعی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا و داروهایی که طی درمان برای بیماران کرونایی استفاده می شود، بر روی کلیه و مجاری ادرار تاثیرات بدی بجا می گذارد یا خیر، هم گفت : از آنجا که کووید ۱۹ بسیار ناشناخته است اطلاعات ما هم درباره آن کم است اما با شناختی که از sars و mers داریم، نشان می‌دهد شش درصد بیماران sars و یک چهارم بیماران mers دچار آسیب کلیوی شدند .

وی اضافه کرد :در بررسی‌های متخصصان ، نارسایی حاد کلیوی در بعضی بیماران کووید تأیید شده است. این نارسایی کلیه در کووید ۱۹ به صورت ATN (آسیب توبول‌های کلیه) و سندرم نفروتیک است.

دکتر مطیعی گفت: نتایج این بررسی‌ها گیر افتادن ویروس‌های کووید در توبول‌های کلیه و آسیب به این توبول‌ها را علت می‌دانند ولی هنوز نیاز به مطالعات بیشتری است.اما اینکه داروها و مداخلات درمانی این نارسایی کلیوی را در این بیماران ایجاد کنند بسیار نامحتمل است و خود بیماری دلیل اصلی این آسیب است و همانطور که گفته شد بیشتر اوقات به صورت حاد بوده و با بهبودی بیمار برطرف می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید