بدعهدی یکی دیگر از نماینده‌های انحصاری فروش خودروهای خارجی

    کد خبر :730579

طبق اظهارات آنان، در نتیجه اعتراض‌های صورت گرفته، وزارت صنعت موضوع را پیگیری کرده که براساس آن قرار شد اجرای تعهدات از سوی این شرکت آغاز شود اما گویا آنها قرارداد صلح‌نامه برای امضا در اختیار مشتریان قرار داده‌اند که براساس آن، حق هرگونه اعتراض را از آنها سلب می‌کند.

یکی از این مشتریان شرکت شهر خودرو ایرانیان فردا در این باره به ایسنا گفت: این شرکت از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ اقدام به پیش فروش خودرو کوپا T۲۱۰ در تیپ‌های رویال و فلکشیپ با مبالغ پیش پرداخت به ترتیب ۶۵ و ۷۵ میلیون تومان برای سال ۱۳۹۷ و ۱۶۰ تا ۱۹۵ میلیون تومان برای سال ۱۳۹۸ کرده است. این قراردادها با تعهد تحویل‌های مختلف که طولانی‌ترین آن ۱۸۰ روز کاری برای ثبت نامی‌های ۱۳۹۷ و ۲۱۰ روز کاری برای ثبت نامی‌های ۱۳۹۸ بود، بسته شده است.

وی افزود: اما پس از ۱۸۰ روز کاری به جای تکمیل‌وجه و تحویل خودرو که درآن زمان با مبلغی حدود ۶۵ میلیون تومان باید انجام می‌شد، به بهانه‌های مختلفی از جمله تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز و نرسیدن قطعات، نداشتن خودرو و ناقص بودن خودروهای تولید شده در کارخانه با وعده‌های واهی خریداران را به تحویل در هفته‌های بعدی امیدوار می‌کردند. این وعده‌ها و بدقولی‌ها تا اردیبهشت ماه سال گذشته نیز ادامه داشت.

این مشتری گفت: در اردیبهشت ماه شرکت ریگان اقدام به تکمیل وجه با مبلغ اعلامی حدود ۲۳۰ میلیون تومان به‌جای ۷۵ میلیون تومان کرد. این اقدام شرکت با اعتراض خریداران مواجه شد اما آنها با بهانه‌های مختلف و همچنین اخطار اینکه تعداد محدودی خودرو موجود است، برخی از خریداران را متقاعد به تکمیل وجه با وعده تحویل خودرو نیوفیس تا دو هفته پس از تکمیل‌وجه کرد.

او ادامه داد: تاکنون دوسال از زمان ثبت نام و یکسال‌ونیم از زمان تحویل ۱۸۰ روزه قراردادی و یک سال از زمان تکمیل وجه خارج از قرارداد برای برخی خریداران می‌گذرد اما همچنان خبری از تحویل خودرو نیست و در تمام طول این مدت شرکت شهر خودرو در حال پیش‌فروش خودرو کوپا و و از آن بدتر، فروش‌فوری تحویل روز این خودرو است. این در حالیست که ثبت‌نامی‌های سال ۱۳۹۸ هنوز حتی برای تکمیل وجه دعوت نشده و قیمت قطعی را پس از مراجعات متعدد آن‌ها، مبلغی در حدود ۳۹۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای نیوفیس اعلام کرده‌اند و می‌گویند که در صورت بالا رفتن قیمت ارز نیمایی، بازهم قیمت تمام شده بالا خواهد رفت.

این مشتری تصریح کرد: حتی در سال جاری نیز این پیش‌فروش‌ها به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان ادامه دارد و متاسفانه تعدادی از هموطنان که از بدعهدی‌های این دو شرکت بی‌اطلاع بودند اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. سوال ما اینجاست که آیا این دو شرکت در حالیکه در سال ۱۳۹۸ نسبت به تحویل خودروهای ثبت‌نامی ۱۳۹۷ ناتوان بودند، حق ثبت‌نام و پیش‌فروش مجدد در سال ۱۳۹۸ و حتی اوایل امسال را داشته‌اند؟

به گفته مشتری‌ها، در پی اعتراض مشتریان این دو شرکت در خردادماه، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) پس از پیگیری‌های انجام شده، اقدام به برقراری ارتباط با شرکت‌های ریگان خودرو و شهر خودرو ایرانیان فردا کرده و خواستار انجام تعهدات شدند.

به گفته آنان، در پی تماس‌های وزارت صمت، شرکت شهر خودرو ایرانیان فردا با صاحبان قراردادها تماس گرفته و خواستار آدرس به روز شده مشتریان از مرکز شماره‌گذاری و ارائه آن به شهر خودرو جهت پلاک کردن خودرو شد و مشتریان هم با گرفتن فرم آدرس به روز شده از مرکز شماره‌گذاری به شرکت شهر خودرو ایرانیان فردا مراجعه کردند. شرکت شهر خودرو نیز همزمان با ارائه فرم، آدرس را به روز کرد، اصل قرارداد را نیز گرفت و توافق نامه‌ای به صاحب قرارداد داد و به آنها گفت که آن را امضا کنند و تحویل دهند تا مدارک این افراد کامل شود. مراجعه کنندگان نیز این کارها را انجام دادند اما غافل از اینکه تحویل اصل قرارداد و مفاد این توافق‌نامه، آن‌ها را از تمامی حق و حقوق‌شان محروم خواهد کرد.
این کار درحالی انجام شد که همچنان خط تولید کار خانه تعطیل بوده و حتی خودروهایی که از پیش تولید و کسری قطعات داشتند، کامل نشده تا تحویل مشتری شود. جالبتر اینکه در حال حاضر شرکت شهر خودرو ایرانیان همچنان خودرو کوپا را توسط نمایندگی‌های شهر خودرو ایرانیان فردا و شرکت‌های دیگر پیش‌فروش و روزفروش می‌کند.

به گفته مشتریانی که اقدام به دریافت این فرم کرده‌اند، شرکت شهر خودرو با این کار اصل قرارداد را از مشتری گرفته و صلح‌نامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند که براساس آن مشتری را از تمامی حقوق خود اعم از سود مشارکت، جریمه تاخیر تحویل و امثال آن محروم کرده و آنها نیز حق هیچگونه اعتراض و شکایتی ندارند.

طبق ادعای این مشتریان، شرکت از آن‌ها آدرس به روز شده برای پلاک کردن خودروها خواسته و این درحالی است که شرکت به دلیل مشکلات زیست محیطی برای شماره‌گذاری خودروها ممنوعیت دارد. این موضوع را مشتریان از طریق پیگیری از سرشماره ۱۹۷ متوجه شده‌اند.

برای روشن شدن ماجرا، موضوع را از شرکت ریگان خودرو پیگیری کرد. یکی از مسئولان شرکت ریگان خودرو در پاسخ اعلام کرد که به دلیل تعدد موارد، موضوع از چند مسئول این شرکت پیگیری شود که تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی از سوی شرکت ریگان خودرو دریافت نشده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید