ترکیب کلاس مجازی و حضوری در ترم پاییز قطعی شد

    کد خبر :730317

وقتی در ابتدای ترم پرفراز و نشیب کرونایی، هنوز دانشجوها و اساتید مشغول دست و پنجه نرم کردن با کلاس های آموزشی مجازی بودند، زمزمه هایی از ادامه دار شدن این شرایط برای حداقل یک ترم آینده به گوش رسید.

انتشار اطلاعات و پیش بینی هایی از تداوم شیوع ویروس کرونا در کرونا و شدت گرفتن شیوع ویروس در فصل پاییز با شروع هوای سرد، این احتمال را تقویت کرد که ممکن است ترم پاییز ۹۹ هم به صورت مجازی برگزار شود یا شاید ترم پاییز ۹۹ از نیمه دوم به صورت مجازی درآید.

همچنان که محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای ترم این پیش بینی را مطرح کرد و از احتمال ادامه دار شدن تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه ‌ها و ارائه آموزش‌ های مجازی در ترم آینده خبر داد.

وی حتی پا از مقوله ضرورت آموزش مجازی در کرونا فراتر گذاشت و گفت که پذیرفتیم در پسا کرونا هم ارائه دروس به صورت ترکیب مجازی و حضوری باشد. ما در ترم‌ های بعد از این آموزش های مجازی دست بر نخواهیم داشت.

*ترکیب آموزش مجازی و حضوری، مدل آموزش ترم پاییز

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار فارس، گفت: زمان اعلامی برای بازگشایی دانشگاه ها همان ۱۵ شهریور ماه ۹۹ است.

وی تاکید کرد: البته همان طور که قبلا اعلام شده هر دانشگاه براساس امکانات و شرایط خود برنامه ریزی و فعالیت ها را آغاز می کند.

وی گفت: همچنین طبق آخرین اعلام هم محتمل ترین سناریو برای ترم بعد، برگزاری ترکیبی از کلاس های حضوری و مجازی است که در این مورد هم دانشگاه ها براساس امکانات و شرایط خود و نیازهای ضروری، حضور دانشجویان را برنامه ریزی خواهند کرد.

*گزینه پیاده سازی آموزش ترکیبی براساس محل سکونت

اما وقتی صحبت از آموزش ترکیبی می شود حتی برای همین روش هم مدل های مختلفی قابل تصور است.

در این باره نظر محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف را درباره روش پیاده سازی ترکیب آموزش مجازی و حضوری در ترم بعد پرسیده ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگار فارس، گفت: برگزاری کلاس ها به صورت ترکیبی یکی از طرح های مطرح شده است.

وی توضیح داد: به این معنی که دانشجویانی که نیاز به خوابگاه ندارند به صورت حضوری در دانشگاه و کلاس خود شرکت کنند و دانشجویان شهرستانی همزمان به صورت مجازی درس را دنبال کنند. این روش می تواند یکی از مدل های ترکیبی آموزش باشد. روی همه این موارد باید فکر شود تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

*گزینه پیاده سازی آموزش ترکیبی براساس محل مقطع تحصیلی

فتوحی گفت: همچنین طرح دیگر می‌تواند برنامه حضوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مجازی برای دانشجویان کارشناسی باشد.

به گفته وی، در این صورت هم بخشی از آموزش به صورت حضوری برگزار شده است و هم فعالیت ‌های پژوهشی دانشجویان و جلسات آنان با اساتید با بهره وری بیشتری ادامه خواهد داشت. روی همه این موارد باید فکر شود تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

*آموزش مجازی مبنای کار دانشگاه در ترم آینده

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران هم درباره برنامه ترم پاییز ۹۹ دانشگاه تهران به خبرنگار ما، گفت: مبنای آموزش ها در ترم آینده آموزش مجازی است و آموزش در برخی از دروس به صورت حضوری خواهد بود.

وی گفت: از همه اساتید خواستیم که محتوای درسی لازم را آماده کنند و ارائه دروس فقط از سامانه دانشگاه خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: در ترم تحصیلی جدید فقط برای برخی از دروس عملی کلاس حضوری برگزار می شود.

به گزارش مشرق، معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تفکیک مباحث آموزش حضوری و مجازی و تقویت آموزش‌ مجازی از الزامات آموزش ترکیبی ترم آینده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید