آمار دقیقی از سینماهای فعال و تعطیل در روزهای کرونایی هست؟

    کد خبر :730029

در سامانه «سمفا» علاوه بر آمار فروش فیلم‌های روی پرده، اسامی و تعداد سینماهای فعال در تهران و شهرستان‌ها به عنوان فروشندگان آنلاین ارائه شده که تا لحظه ارسال این گزارش کمتر از 200 سالن و سینمای فعال ثبت شده است.

اگرچه این آمار مرتب به‌روزرسانی می‌شود و در حال تغییر است، اما مشخص نیست که چند سالن یا سینمای کشور پس از بازگشایی سینماها هنوز فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند؛ نمونه آن سینما مرکزی است که مدیرانش چند روز قبل به ایسنا گفتند، «ما اصلا سینما را باز نکردیم تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود چون آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا هر روز بالاتر می‌رود و نگران این هستیم که یک نفر مبتلا وارد سینما شود و ۱۰ نفر دیگر هم مبتلا شوند.»

البته پس از روند صعودی مبتلایان به کرونا در هفته گذشته از تعطیلی برخی سینماها نیز خبررسانی شد. دو روز قبل و پس از تاکید سخنگوی دولت بر تعطیلی بعضی مشاغل در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اعلام کرد که سینماهای مشهد و البرز تعظیل شده‌اند، هرچند پیگیری ایسنا از پخش‌کننده بعضی فیلم‌ها و نیز سایت فروش بلیت فیلم‌ها نشان می‌دهد که سینماهای مشهد و کرج باز بوده و بلیت‌فروشی هم دارند.

اما به طور کلی، در حال حاضر بنابر اعلام اداره کل دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی بصری، استان‌های مختلف در سراسر ایران متناسب با گستردگی استان و شرایط فراهم شده در آن، دارای سینما و سالن‌های سینمای فعال هستند. در مجموعِ ۳۵۶ سینمای سراسر ایران، ۶۳۸ سالن فعال وجود دارد. در هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیش از ۲۰ سالن سینما، فعال است.

همچنین در مورد استان‌هایی مثل تهران این عدد به ۲۲۱ یا در خراسان رضوی به ۵۳ و در اصفهان به ۵۳ سالن می‌رسد و با توجه به سالن سینمایی که در اصفهان در دست بازسازی است انتظار می‌رود این عدد به زودی به ۵۴ برسد. در استان‌های فارس و آذربایجان شرقی نیز ۳۰ سالن از مخاطبان میزبانی می‌کنند. ضمن اینکه استان البرز هم ۲۳ و خوزستان ۲۱ سالن فعال دارند.

طبق اعلام شورای صنفی نمایش از ۲۵ تیر فیلم‌های جدیدی به اکران این سینماها می‌آیند که یکی از آن‌ها یعنی «پیشی‌میشی» به کارگردانی حسین قناعت انصراف داد و فیلم‌های دیگر هم معلوم نیست با توجه به افت مخاطب چه وضعیتی خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، از تاریخ چهارم تیرماه و چند روز پس از بازگشایی رسمی سینماها، دو فیلم جدید «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» روی پرده آمدند که برای حمایت از اکرانشان قرار بود تا سه هفته فیلم جدیدی اکران نشود. اما حالا که زمان اکران فیلم‌های جدید رسیده نگرانی‌هایی از ادامه افت مخاطب یا حتی تعطیلی دوباره سینماها وجود دارد چرا که با اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا تعداد مخاطبان سینماها طبق اعلام مدیرانشان و نیز آمارهای رسمی کم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید