پیشتازی خیریه عترت بوتراب در خدمات رسانی به جامعه ایتام کشور

    کد خبر :729943

در دورانی که شرایط اقتصادی کشور به واسطه تحریم های ظالمانه آمریکا و نیز تورم لجام گسیخته پیش آمده دچار بحران شده و فشار اقتصادی برآمده از این وضعیت، قشر ضعیف و مستضعف را بیش از هر گروه دیگری با مشکل مواجه کرده است، هستند مجموعه های خیریه و نیک اندیشی که در پی کاهش آلام نیازمندان برآمده اند؛ مجموعه هایی چون خیریه عترت بوتراب که چند سالی هست در این حوزه فعال است.
به گزارش «بازتاب»، موسسه خیریه عترت بوتراب از جمله موسسه های بزرگ خیریه و فعال در سطح ملی است که ریشه تأسیس آن به سال 1392 و به شهرستان خوی باز می گردد؛ زمان و مکانی که به همت بزرگانی چون سید ناصر محمد سیدی، حجه الاسلام شاه چراغی، حجه الاسلام شکوری، دکتر محمد علی هادی و مرحوم رضا نیری هسته اولیه این موسسه ایجاد شد.
موفقیت ها و اثرگذاری های قابل تأمل این موسسه در سطح شهرستان خوی و پس از آن استان آذربایجان غربی خیلی زود زمینه های ملی شدن حوزه کاری خیریه را فراهم کرد و این مجموعه پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور، از سال 1394 در سطح ملی فعالیت های خود را گسترش داد.

در طول سال و ماه های گذشته این مجموعه موفق شده است در سطح 6 استان محروم کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه و هرمزگان فعالیت های نیکوکارانه خود را تعمیم داده و هزاران نفر از جامعه ایتام و زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش خدمات حامیانه خود در آورد.
سید ناصر محمد سیدی، موسس خیریه عترب بوتراب در نشست خبری این مجموعه که روز سه شنبه مورخ 17 تیرماه 1399 در دفتر مرکزی این مجموعه در تهران برگزار شد، توضیحاتی در مورد عملکرد گذشته، فعلی و آتی خیریه داد.

محمد سیدی در همین رابطه گفت: از دیرباز دغدغه تأسیس یک موسسه خیریه را در ذهن داشتم، اما همیشه با مطالعه و مشاهده دیگر مجموعه های خیریه که یا موفقیت چشمگیری نداشتند و یا به مرور ضعیف و درگیر حاشیه ها می شدند در ورود به این حوزه تردید داشتم.

وی ادامه داد: به هر صورت به اتفاق تنی چند از دوستان مطالعه و آسیب شناسی موسسه های خیریه ایران، کشورهای منطقه و جهان را در دستور خود قرار دادیم و توانستیم به یک الگوی منحصر بفرد دست پیدا کنیم؛ الگویی محاسن سایر موسسه های خیریه را در بردارد و از معایب آنها نیز تلاش کرده است رهایی یابد.

محمد سیدی در مورد علت گمنامی این موسسه گفت: ما می توانیم اکنون ادعا کنیم که بزرگ ترین موسسه خیریه کشور به لحاظ تعداد نیازمند تحت پوشش و اقدامات عمرانی هستیم اما تا کنون به واسطه اینکه علاقه نداشتیم زیاد در جامعه معرفی شویم و نیز احساس می کردیم هنوز به سطح قابل قبولی به لحاظ فعالیت ها نرسیده ایم، در این رابطه در رسانه ها و افکار عمومی فعالیت و معرفی خاصی نداشتیم. اما اکنون احساس می کنیم زمان معرفی موسسه ما به عنوان یک خیریه موفق و پیشرو فرا رسیده که هم می تواند الگوی سایر موسسه های مشابه باشد و هم می تواند دست یاری خود را به سمت سایر نهادها و مجموعه های دولتی و خصوصی دراز کند و از آنها در تحقق اهدف بلندی که مطرح است یاری بگیریم.

بنیانگذار موسسه خیریه عترت بوتراب با اشاره به اینکه اکنون این مجموعه در 6 استان محروم کشور 7500 ایتام و 4070 مادر سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد، افزود: ما در اساس نامه موسسه قید کرده ایم که فعالیت خود را در استان های محروم دنبال کنیم و لذا فعلاً وارد استان های برخورداری چون اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نخواهیم شد.

این فرد خیر ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و آذربایجان غربی اکنون استان هایی هستند که در آنها فعالیت داریم و امید داریم در آینده نزدیک دیگر استان های محروم کشور را نیز تحت پوشش خدمات حمایتی خود درآوریم.

وی در مورد جزئیات خدماتی که خیریه عترت بوتراب به نیازمندان ارائه می دهد نیز گفت: تمام هزینه های زندگی اعم تحصیل، درمان، خوراک، پوشاک و…7500 ایتام و 4070 مادردارای فرزند یتیم را بر عهده گرفته ایم و در این حوزه سعی کرده ایم با بهره گیری از تکنولوژی و مطالعات هوشمندانه ضمن نیاز سنجی دقیق بر اساس توانمندی های افراد تحت پوشش علاوه بر تأمین نیازها به توانمندسازی آنها اقدام کنیم.

محمد سیدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: اساس نامه موسسه را به گونه ای تنظیم کرده ایم که به موسسه ما اجازه ورود به فعالیت های اقتصادی را نمی دهد و این مهم را نیز برای این در اساس نامه دیده ایم که خدای ناکرده مجموعه ما وارد مقوله های مفسده برانگیز نشود، با این حال بنده شخصاً در خارج از ایران فعالیت های گسترده اقتصادی دارم و منابع مالی این موسسه از محل منابع مالی فعالیت های شخصی خودم و چند نفر از دوستان تأمین می شود. با این حال به دلیل برنامه هایی که برای گسترش مجموعه و حوزه کاری داریم، قاعدتاً نیازمند کمک های مجموعه ها و افراد خیر خواهیم بود که در این مسیر به ما ملحق شوند.

این نیکوکار اهل شهرستان خوی در بخش دیگری از سخنانش افزود: از جمله برنامه هایی که در سال های گذشته با کمک مجموعه هایی نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در پیش گرفتیم، این بود که میان موسسه های خیریه شبکه سازی و پیوند ایجاد کنیم تا از این محل بتوانیم به نوعی هم افزایی و همفکری دست یابیم که این مهم در حال اجراست و امیدواریم در آینده تکمیل تر شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تلاش هایی که موسسه خیریه عترت بوتراب در حوزه های عمرانی و ساخت مدارس و مساجد داشته است، افزود: مجموعه ما تلاش دارد خدمات خود را به محرومان و نیازمند در بالاترین سطح استانداردهای بین المللی ارائه کرده و ضمن اشتغالزایی و توانمندسازی محرومان در حد توان از مهاجرت این افراد به کلانشهرها جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید