اجرای سنجش کلاس اولی‌ها در ۲۲۰۰ پایگاه در سراسر کشور

    کد خبر :728284

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی مورد سنجش قرار خواهند گرفت، اظهارکرد: با توجه به شرایط کرونا برنامه سنجش با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه توسط ۲۰ هزار نیروی متخصص اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت نوآموزان اصل اساسی در طرح سنجش سال جاری است افزود: رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه ها، افزایش ۲۰۰ پایگاه در سطح کشور، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه از ۴۰‌ نفر به ۲۰ نفر، افزایش ساعت کار پایگاه ها از ۴ ساعت به ۵ ساعت، افزایش زمان ‌سنجش ‌از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه، راه اندازی شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی، دو برابر کردن ابزارهای آزماینده تحصیلی و اجرای سنجش پیش دبستانی ها از مهر ماه از جمله مواردی است که برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاه ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس،معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵ ، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت و عدالت تاکید شده است و اجرای این طرح راهی برای کنترل افت تحصیلی و ارتقای کیفیت است.

معاون‌وزیر با بیان اینکه در این طرح گروه های هفتگانه دارای نیاز ویژه شناسایی می شوند اظهار داشت: در این طرح نوآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی حرکتی،‌طیف اتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری شناسایی شده و در مدارس استثنایی و تلفیقی جایدهی می شوند.

وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها، شناسایی میزان شیوع اختلالات، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، شناسایی و تشخیص به موقع و حایدهی مناسب دانش آموزان در مدارس از اهداف طرح سنجش می باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی درست، پوشش حداکثری و مداخله بهنگام و استاندارد منجر به آموزش و پرورش با کیفیت می شود افزود: برای تحقق این هدف اولین گام شناسایی به موقع است که برنامه سنجش چنین رسالتی را بر دوش دارد.

وی افزود: برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته ۹۷.۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

حسینی ادامه داد : از سال ۱۳۹۴ نوآموزان پیش دبستانی نیز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و پوشش این نوآموزان از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد در سال گذشته رسید.

وی تصریح کرد: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۵۵ درصدی پیش دبستانی ها هدف‌گذاری شده است.

حسینی به بیان آماری از طرح سنجش در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس نتایج سال گذشته طرح سنجش ۶۰۲ دانش آموزان بدو ورود چپ دست هستند، ۵.۲ آنان دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند، ۳.۴ این نوآموزان دارای پدر بی سواد و ۴.۴ آنان نیز دارای پدر بی سواد هستند.

وی افزود: ۵.۵ درصد نوآموزان دارای چاقی شدید و ۱.۴ دارای لاغری شدید هستند و ۲۲ درصد والدین دانش آموزان نیز دارای نسبت خویشاوندی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره پیش دبستانی در استثنایی اجباری و زود هنگام است اظهار داشت: هم اکنون ۶۳۷‌ کودک زیر ۴ سال تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه بسته مداخلات بهنگام طلایی در راستای مداخلات موثر و به موقع تدوین شده است اظهار داشت: ‌در راستای شناسایی به موقع و از طریق مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی افزایش ۸ درصدی پوشش پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مراحل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: پس از سنجش نوآموزان در پایگاه های اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع داده میشود.

وی افزود: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته ۱۰.۹ نوآموزان بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی به پاییگاه های سنجش هوش داده شده اند. همچنین ۲.۱ نوآموزان دارای آسیب شنوایی ، ۵.۷‌ دارای آسیب بینایی و ۷۰ هزار نیز دیر آموز هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس نتایج طرح سنجش در سال گذشته ده هزار از دانش آموزان نیاز به حضور در مدارس خاص استثنایی داشتند.

حسینی گفت: تاکنون ۸۰‌میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و ضدعفونی کردن پایگاه های سنجش اختصاص یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید