اعلام شرایط اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا

    کد خبر :727513

دکتر پیمان عشقی در نشست بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی که امروز در بنیاد علم و فناوری مصطفی برگزارشد، با اشاره به فرایند اجرای پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کووید۱۹، افزود: یکی از چالش هایی که کشورها پس از شیوع کرونا ویروس با آن موجه بودند، کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون بود، این در حالی است که پایگاه های انتقال خون مانند بیمارستان ها نیست که احتمال انتقال این ویروس وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعد از خانه، پایگاه های انتقال خون امن ترین مکان برای مردم هست، اظهار کرد: بر اساس گزارش ها در کشوری مانند چین ۶۵ درصد از میزان مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش یافت از این رو هشدارهای جهانی در این زمینه به کشورها داده شد .

عشقی یادآور شد: بر اساس این هشدارها اعلام شد که با شیوع کرونا ویروس به دلیل متوقف شدن بیشتر جراحی ها، نیاز به خون کاهش یافت ولی با افت این اپیدمی ، با افزایش تقاضا برای دریافت خون مواجه خواهیم شد.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه ویروس کرونا پس از چین، در ایران شیوع یافت و از ایران به اروپا سرایت کرد، ادامه داد: برای درمان این بیماران روش درمانی پلاسما درمانی مطرح شد ولی این روش چالش هایی را به دنیال دارد. یکی از این چالش ها این است که فرد مبتلا شده و ۲۸ روز از بهبودی وی گذشته باشد. چنین فردی نیاز به انجام تست PCR ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده و فشار خون، امکان اهدا پلاسما را ندارند، یادآور شد: بر اساس پروتکل های استاندارد افراد تا سن ۶۰ سالگی امکان اهدا پلاسما را دارند و ما این سن را تا ۶۵ سال افرایش دادیم و بر این اساس برای دریافت پلاسمای خون افراد مبتلا، با حفظ محرمانگی اطلاعات آنها با ۱۰ هزار نفر تماس تلفنی داشتیم که از این میزان ۸۰ درصد آنها به تماس ما پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا،عشقی با بیان اینکه تاکنون ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ واحد پلاسما از مردم دریافت شده است، تاکید کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در کشور ما نیاز به ۱۰ برابر این میزان دریافت شده داریم.

رییس سازمان انتقال خون کمبود پلاسما را از چالش های مهم این روش درمانی دانست و یاداور شد: تیتر آنتی بادی ساخته شده در بدن به تدریج کاهش می یابد از این رو نیاز است افراد واجد شرایط اهدای پلاسما برای اهدا با مسوولان همکاری کنند.

وی با اشاره به ایمن بودن پلاسمای تزریقی به مبتلایان به برخی نتایج پلاسما درمانی در دنیا اشاره کرد و افزود: در اواسط ماه مه میلادی گزارشی از سوی محققان امریکایی منتشر شد که بر اساس آن ۵۰۰۰ مدرک برای ایمنی پلاسما گزارش شده است.

عشقی در پایان تاکید کرد: مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید