چگونه سردرد می تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد؟

    کد خبر :727487

آیا هر سردردی می تواند نشانه تومور مغزی باشد؟ گاهی اوقات شما سردردی دارید که به نظر می رسد کمی دردناک تر از حد معمول و با سردرد تنشی معمولی یا میگرن متفاوت است. در این شرایط ممکن است از خود سوال کنید که آیا این نشانه‌ای از یک بیماری جدی است؟ حتی ممکن است به این فکر کنید که آیا تومور مغزی دارید یا خیر. لازم است به خاطر داشته باشید بیشتر این سردردها به دلیل تومورهای مغزی رخ نمی دهند. بیشتر تومورهای مغزی در واقع از جای دیگر از بدن شروع شده و به مغز گسترش می یابند. اینها به عنوان تومورهای متاستاتیک مغزی شناخته می شوند.

توموری که در مغز شکل می گیرد، تومور اولیه مغز نامیده می شود. بنابراین بیشتر سر دردها، باعث نگرانی نمی شوند. اما اگر تومور مغزی وجود داشته باشد، سر درد شایع ‌ترین علامت آن است. درک تفاوت بین سردرد معمولی و آنچه ممکن است تومور مغزی، باشد، می تواند آرامش خاطر شما را فراهم کند. با این حال بهتر است هر زمان که در مورد سردرد ها و علائم خود نگران شدید، به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، علائم دیگری وجود دارد که می تواند به شما و پزشک در تشخیص جدی بودن وضعیت شما کمک کنند.

علائم سردرد ناشی از تومور مغزی

 

در مراحل اولیه، تومور مغزی ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد. تنها زمانی که تومور به اندازه کافی بزرگ می شود و به مغز و اعصاب آن فشار می آورد، می تواند باعث سردرد شود. ماهیت سردرد ناشی از تومور مغزی، با تنش یا سردرد میگرنی متفاوت است. به عنوان مثال بیدار شدن از خواب با سردرد می تواند نشانه تومور مغزی باشد. البته به خاطر داشته باشید که سایر شرایط مانند انسداد خواب نیز، می تواند باعث سردرد های صبحگاهی شود. اما اگر شما به طور مکرر سردرد دارید و یا سردردها به شدت تغییر می کنند، به آن دقت و به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانگر وجود تومور مغزی باشد. سایر علائم سردرد مرتبط با تومور های مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سر دردهایی که شما را در شب بیدار می کند
سردرد هایی که هنگام تغییر موقعیت تغییر می کنند
سردرد هایی که به داروهای تسکین دهنده استاندارد مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن پاسخ نمی دهند
سردرد هایی که به مدت طولانی به طول می انجامند

از آنجا که سردردهای ناشی از تومور مغزی بسیار شدید هستند، گاهی اوقات آنها با میگرن اشتباه گرفته می شوند. با این حال حمله های میگرنی می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و حساسیت شدید به نور شود. سردردهای ناشی از تومور مغزی، معمولاً با علائم دیگری همراه هستند.

علائمی که همراه با سردرد های ناشی از تومور مغزی هستند

اگر سردرد تنها علامت شما است، احتمال ابتلا به تومور مغزی کاهش می یابد و ممکن است شما مشکلات سلامتی دیگری را داشته باشید. برخی از علائم متداول تومور مغزی عبارتند از:

کاهش وزن غیر قابل توجیه
بینایی بهتر، تاری دید یا از بین رفتن آن
احساس افزایش فشار در قسمت پشت سر
سرگیجه و از دست دادن تعادل
تشنج
ناتوانی ناگهانی در صحبت کردن
از دست دادن شنوایی
ضعیف و بی حسی در یک طرف بدن که به مرور بدتر می شود
خستگی و خشم غیر معمول

برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده سکته مغزی باشند. سکته مغزی ناشی از تومور مغزی نیست، بلکه سکته مغزی وقفه جریان خون به درون رگ های خونی مغز است. برای تشخیص این که آیا این علائم نشانه سکته مغزی هستند یا تومور مغزی، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر در قسمت های دیگر بدن دچار سرطان شده اید و سردردهای شدیدی را تجربه می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. سرطان ممکن است در مغز شما گسترش یافته باشد. ماهیت سردردهای شما به پزشک کمک می کند تا یک برنامه درمانی بهتری ارائه دهد. اگر سابقه ابتلا به سرطان دارید و سردرد طولانی مدت دارید، به پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. همچنین اگر سردرد شما بدون پاسخ به درمان های سنتی رو به وخامت دارد، نیز باید ارزیابی شود. کاهش وزن همراه با بی حسی عضلات و تغییرات حسی که همراه با سردرد هستند باید سریعا بررسی شوند.

درمان های تومور مغزی

درمان مناسب برای تومور مغزی، به اندازه، محل آن و همچنین نوع آن بستگی دارد. بیش از 120 نوع تومور مغزی و تومور سیستم عصبی وجود دارد. در صورت تشخیص سرطان مغز، اطلاعات سلامتی شما نیز در درمان شما موثر هستند.

درمان تومورهای مغزی شامل موارد زیر است:

جراحی برای برداشتن تومور: پیشرفت های جدید در فناوری و تکنیک های جراحی امکانات فراوانی را به جراحان می دهد. این روش از طریق برش های ریز و ابزارهای تخصصی به مغز می رسد و نیازی به برش بزرگ ندارند.

درمانهای رادیو اکتیو: درمانهای رادیواکتیو از پرتوهای اشعه ایکس یا سایر اشکال تشعشع برای از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومور بهره میبرد.

شیمی درمانی: شیمی درمانی به ویژه برای تومورهای مغزی می تواند چالش برانگیز باشد. به این دلیل که سد خونی مغزی وجود دارد که بافت مغز را از جریان خون محافظت می کند. محققان می توانند از سد خونی مغزی با خیال راحت برای از بین بردن تومور عبور کنند.

منبع:الو دکتر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید