امضای قرارداد داخلی‌سازی ۵۵ قطعه خودرو/ تولید خودرو پس از ۲ سال رشد منفی، امسال مثبت شد

    کد خبر :727324

حسین مدرس خیابانی در پایان چهارمین میز ساخت داخل خودرو و قطعات افزود: راه نجات کشور رونق تولید است و در حوزه تولیدنیز مهمترین نکته تعمیق و توسعه ساخت داخل و داخلی سازی برای قطع وابستگی بخش تولید و کاهش ارزبری است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال برای داخلی سازی 3.2 میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات وارداتی مورد نیاز حوزه صنعت، برنامه گسترده‌ای برای قطع وابستگی، خودکفایی و کاهش ارزبری دارد.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: این داخلی سازی در همه حوزه‌ها از جمله خودرو، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی، صنایع نساجی و دیگر صنایع وابسته خواهد بود.

به گزارش تسنیم، مدرس خیابانی گفت: البته این داخلی سازی مستلزم ارتباط و همکاری تنگاتنگ با مراکز علمی، دانشگاهی، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان و‌نهاد‌ها و دستگاه‌های پیشرو مانند وزارت دفاع و‌معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی اضافه کرد: نهضت ساخت داخل از سال گذشته توسط وزارت صمت کلید خورد و مجلس شورای اسلامی نیز در دوره جدید حتما به این حرکت کمک خواهد کرد.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: امسال عزم مجموعه حاکمیتی کشور برای قطع وابستگی و خودکفایی محکم‌تر است وان شاءالله بتوانیم با برگزاری همین میز‌های تخصصی ساخت داخل از طریق استان‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی در تمام نقاط کشور ساخت داخل را بصورت یک فرهنگ غالب ترویج بدهیم.

مدرس خیابانی گفت: تولیدی که روی پای خود باشد و به مواد و قطعات وارداتی اتکا نداشته باشد، قابل افتخار و مایه مباهات است.

وی اضافه کرد: اخیراً در ابلاغی از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خواستیم تا در ورودی تمامی شهرک‌های صنعتی یک نمایشگاه دائمی از دستاورد‌های ساخت داخل و همچنین نیازمندی‌های خود را برپا کنند تا مسیر همرسانی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها هموارتر شود.

سرپرست وزارت صمت افزود: هر چند خودروسازان خارجی پس از تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام کشورمان را ترک کرده اند، اما در سه ماهه اول امسال پس از دو سال رشد منفی تولید خودرو با بیش از 200 هزار دستگاه تولید سواری در کشور به رشد مثبت تبدیل شده و حدود 9 درصد رشد داشته است.

مدرس خیابانی اضافه کرد: باید با دستیابی به فناوری‌های نوین به سمت داخلی سازی حرکت کنیم.

مدرس خیابانی همچنین در چهارمین نشست میز ساخت داخل خودرو و قطعات گفت: با اقدامات انجام شده طی سه ماه گذشته 45 هزار خودرو با تامین قطعه از محل واردات تکمیل و تحویل مردم شده است، اما ضرورت اصلی این است که این اتفاق باید از محل تولیدات داخلی تامین شود.

وی افزود: در شرایط تحریم و محدودیت‌های آن توجه به ساخت داخل دارای اهمیت ویژه‌ای است و نمود عینی آن موجب تحقق استقلال صنعتی اقتصادی و سیاسی است.

داخلی سازی 55 قطعه صنعت خودرو

چهارمین میز تعمیق و توسعه ساخت داخل صنعت خودرو و قطعات برگزار و در آن قرارداد داخلی سازی 55 قطعه با 36 سازنده امضا شد.

داخلی سازی 55 قطعه صنعت خودرو در چهارمین میز ساخت داخل که با حضور حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدیران عامل دو خودرو سازی کشور و قطعه سازان برگزار شد شصت و شش میلیون و صد هزار یورو کاهش ارزبری در برخواهد داشت.

راهبرد توسعه ساخت داخل سال 99 وزارت صمت در گروه‌های کالایی مختلف 3 میلیارد و 200 میلیون دلار کاهش ارزبری در پی خواهد داشت که در نتیجه مدیریت واردات و سرمایه گذاری برای توسعه ساخت داخل محقق خواهد شد.

همزمان با امضای 8 قرارداد قطعه سازان با خودروسازان در محل وزارت صمت، قرارداد‌های دیگر نیز در محل دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا امضا شد.

تولید 40 قطعه ایران خودرو با فناوری پیشرفته به دست صنعتگران داخلی

قراردادی به ارزش بیش از شش هزار میلیارد ریال برای تولید قطعات پیشرفته محصولات ایران خودرو توسط سازندگان داخلی، با حضور سرپرست وزارت صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ساختمان وزارت صمت امضا شد.

امروز چهارشنبه قراردادی در قالب 24 پروژه عملیاتی برای تولید 40 قطعه از قطعات اصلی مورد نیاز محصولات تولید گروه صنعتی ایران خودرو، میان ساپکو و 20 قطعه‌ساز توانمند داخلی به امضا رسید.

با امضای این قرارداد، گام مهم دیگری در مسیر خودکفایی در تولید خودروی کشور برداشته شد که حکایت از اعتماد به صنعتگران داخلی برای رفع موانع تولید در شرایط حساس کنونی دارد.

شرکت ساپکو، طبق این قرارداد و در راستای اجرای طرح جهاد خودکفایی قطعات پیشرفته خودرو، داخلی سازی 40 قطعه به ارزش 608 میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داد تا با اجرای آن سالانه 40 میلیون یورو صرفه جویی ارزی نصیب صنعت و اقتصاد کشور شود.

پیش از این ایران خودرو در میز‌های اول تا سوم ساخت داخل وزات صمت، در قالب 45 پروژه برنامه عملیاتی بومی سازی 85 قطعه از قطعات با فناوری بالا را در دستور کار خود قرار داده بود. تاکنون از این تعداد، 24 پروژه قطعات باکاهش ارزبری 36 میلیون یورویی تحقق یافته است.

سرمایه‌گذاری از ملزومات تحقق اهداف این پروژه‌ها است و آن‌چه حاصل می‌شود، کاهش ارزبری و وابستگی و کسب دانش فنی بالا خواهد بود.

33 قرارداد سایپا با قطعه سازان داخلی به ارزش 48 میلیون یورو

گروه خودروسازی سایپا، 33 قرارداد همکاری دیگر با قطعه سازان داخلی به امضا رساند تا در مجموع این قرارداد‌ها، زمینه صرفه جویی ارزی 48 میلیون یورویی را در این مرحله فراهم آورد.

چهارمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با هدف افزایش داخلی سازی قطعات مورد نیاز، امروز چهارشنبه با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه و همزمان از طریق ویدئو کنفرانس در محل شرکت سایپا برگزار شد و طی آن شرکت‌های تامین کننده قطعات گروه خودروسازی سایپا با امضای 33 قرارداد با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان، گام مهمی در افزایش داخلی سازی محصولات این خودروساز برداشتند.

مجموعه قطعاتی که طی قرارداد‌های 33 گانه سایپا در میز چهارم با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش بنیان تامین خواهد شد در تولید محصولات این گروه خودروسازی از جمله کوییک، ساینا و شاهین استفاده خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا از اواخر سال 97 و با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین المللی، تلاش برای قطع وابستگی در تامین قطعات مورد نیاز را آغاز کرد و با اجرای پویش ملی داخلی سازی قطعات از اوایل سال 98 موفق شد میزان داخلی سازی محصولات خود را تا سطح قابل توجهی افزایش دهد.

گروه خودروسازی سایپا تاکنون با حضور در چهار میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو مجموعا 86 پروژه ساخت داخل را با قطعه سازان داخلی آغاز کرده است، از این تعداد، تاکنون 27 پروژه به تولید انبوه رسیده و 59 پروژه دیگر نیز در دست اقدام است؛ علاوه بر آن، گروه خودروسازی سایپا در اجرای پویش ملی بومی سازی قطعات، همکاری در 29 پروژه مشترک با وزارت دفاع برای تولید قطعاتی مانند ایموبلایزر، ECU و سنسور اکسیژن را آغاز کرده است.

اجرای 30 پروژه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان نیز از جمله اقدامات گروه خودروسازی سایپا در اجرای این پویش بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید