الهام شعبانی از دلایل انصراف از اجرا در تئاترشهر گفت:

اجرای «به وقت تهران» با پروتکل‌های بهداشتی همخوان نبود/ خانه ما تئاتر است

    کد خبر :727225

الهام شعبانی با اشاره به انصراف از اجرای «به وقت تهران» در تئاترشهر، به ایلنا از دلایل این تصمیم گفت: یکی از دلایل انصرافم، شیوه اجرایی نمایش است که با شرایط شیوع کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی هم‌خوانی ندارد. تمام بازیگران در طول اجرا زیر یک حریر ۲۶۰ متری قرار دارند و میزانسن‌ها و حرکت و فرم‌ها طوری است که بازیگران زیر این حریر باهم در تماس‌اند.

شعبانی ادامه داد: درست است مجموعه تئاترشهر همه پروتکل‌های بهداشتی را برای اجرا رعایت می‌کند، اما این حریر مدام روی زمین قرار دارد و با صورت بازیگر در تماس است. از سویی گردوغباری که از تکان حریر در هوا می‌پیچد ممکن بود برای بازیگران یا تماشاگران مشکل‌ساز شود که استرس بزرگی برایم به همراه داشت.

این طراح لباس باسابقه با اشاره به جلساتی که در روزهای اخیر با طراحان صحنه و حرکت در این زمینه داشته است، گفت: به شیوه‌های دیگری هم در مورد اجرا فکر کردیم اما نشد. حتی فکر کردیم بازیگران در طول اجرا از ماسک استفاده کنند اما یک ساعت کار که بازیگران در آن درگیر حرکات بدنی هستند، تنفس بازیگر را دچار مشکل می‌کند.

شعبانی با تاکید بر اینکه روایت قصه در فرم دیگری امکان‌پذیر نبود، ادامه داد: تغییر شیوه اجرایی، کلیت کار را به‌هم می‌ریخت و ضروری بود نویسنده متن را از نو بازنویسی کند. از سوی دیگر، انقدر شیوه اجرایی برایمان لذت‌بخش بود و لحظه به لحظه با آن درگیر بودیم که دوست نداشتم آن را از دست بدهم. بنابراین در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این شیوه اجرایی در دوره کرونا جواب نمی‌دهد.

او با اشاره به اینکه بازیگران «به وقت تهران» این قصه‌ها را با اتودهای گوناگون و کار کارگاهی ۶ ماهه درآورده‌ند، گفت: قرار بود آذرماه این کار را در ایرانشهر به صحنه ببریم که بنا بر دلایلی امکان‌پذیر نشد؛ سپس قرار شد از ۱۹ فروردین آن را در تئاترشهر اجرا کنیم که به دلیل شیوع کرونا اجرا به تعویق افتاد و به مرداد یا شهریور موکول شد که متاسفانه به دلیل شرایط فعلی مجبور به انصراف شدیم.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: با اینکه حدود شش ماه برای این کار تمرین کرده بودیم، با تصمیم و هم‌فکری همه گروه از اجرا در این بازه زمانی انصراف دادیم. البته که انصراف از اجرا برای من که اولین تجربه کارگردانی‌ام را با «به وقت تهران» پیش‌رو داشتم، بسیار دردناک است.

شعبانی درباره آماده کردن تئاتری دیگر برای این بازه زمانی که در تئاترشهر نوبت اجرا دارد، خاطرنشان کرد: چون «به وقت تهران» اولین تجربه کارگردانی‌ام است و برای آن شش ماه با گروهم تمرین و آن را به صورت کارگاهی آماده کرده بودم، فکر می‌کنم اینکه بخواهم کار دیگری را یک‌ماهه آماده کنم دور از توان و تجربه من در کارگردانی است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم متنی جدید انتخاب کنیم باید تمام راه‌های وقت‌گیر شورای نظارت، مجوز و تائیدیه متن و… را طی کنیم که همین مساله زمانم را کم و کمتر می‌کرد. برای همین ترجیح دادم برای اولین کارم، تئاتری را به صحنه ببرم که برایش وقت گذاشته و با تمامی عواملم با دل و جان برایش کار کرده‌ام.

این بازیگر و طراح لباس تئاتر «به وقت تهران» را که نوشته‌ای از لیلی عاج است، داستانی اجتماعی از زندگی ۷ زن توصیف کرد که درگیر اتفاقات و معضلاتی اجتماعی می‌شوند و گفت: چند مورد از این داستان‌ها مستند است که خانم عاج با دخل و تصرفی اندک، آنها را به قصه تبدیل کرد.

شعبانی تصریح کرد: اگر راه دیگری پیش پایم قرار داشت، حتما روی صحنه می‌رفتیم؛ چون هم من دلم برای اجرا تنگ شده و هم بازیگرانم. شغل ما و خانه ما تئاتر است و واقعا غمگینم که چنین اتفاقی افتاد و اولین تئاترم با کرونا برخورد کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اکنون در حال مذاکره با مجموعه تئاترشهر هستیم تا فرصت اجرایمان را در صورت امکان، به زمان دیگری موکول کنیم که امیدوارم چنین فرصتی فراهم شود.

«به وقت تهران» که اولین تجربه کارگردانی الهام شعبانی محسوب می‌شود، قرار بود از ۱۹ فروردین در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود. نمایشی بر اساس متنی از لیلی عاج است که یلدا عباسی، سوده شرحی، مسیح کاظمی، غزاله جزایری، فرزانه سهیلی، سمیه برجی و بهاره مشیری در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل «به وقت تهران» عبارتند از: رها جهانشاهی (مجری طرح)، امیرحسین دوانی (طراح صحنه)، علی کوزه‌گر (طراح نور)، اشکان فرامرزی (آهنگساز)، علیرضا شریفی و محمدرضا شریفی (طراح حرکت)، مهران میرمیری (طرح صدا)، حمید ملاحسینی (برنامه‌ریز)، مهشید سلطانی (منشی صحنه)، حمیدرضا ژاله (مدیر صحنه)، همایون تمدن (عکاس)، سارا حدادی (مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی).

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید