نشست مجازی روند آستانه/ روحانی:‌ فشارهای آمریکا خللی در اراده کشورهای دوست سوریه ایجاد نمی‌کند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ ۱۶:۲۲
    کد خبر :727156

سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز چهارشنبه در اجلاس فوق العاده سران روند آستانه که به صورت مجازی و با حضور سران سه کشور روسیه و ترکیه برگزار می‌شود، آغاز شد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: تحولات زیادی در سوریه رخ داده است و تصمیم گرفتیم اجلاس سران سه کشور به صورت مجازی برگزار شود انشاالله در اولین فرصت ممکن جلسه حضوری را به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می کنیم.

رئیس‌جمهور گفت:مایلم در آغاز به اصول تغییرناپذیر در موضوع سوریه یعنی حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم که این کشور از طریق گفتگوهای سوری سوری و بدون مداخله خارجی است تاکید کنم.

روحانی تصریح کرد: فشارهای نامشروع رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مطمئن باشد آنچه از طریق فشار نظامی و کمک به گروههای تروریستی به دست نیاورده، نمی‌تواند از ابزار فشار و مجازات مردم سوریه به دست بیاورد.

به گزارش تسنیم،وی گفت: تنها راه حل بحران سوریه سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت. همچنین لازم می‌دانم از تمام شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه سردار سلیمانی یاد کنم. مبارزه با تروریست تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی منطقه ادامه خواهد داشت. ضروری است هرچه سریعتر نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه و کل منطقه خارج شوند و حاکمیت سوریه در کل این کشور گسترده شود.

متن کامل سخنان روحانی به شرح زیر است:

از دیدار شما دوستان عزیزم بسیار خرسندم. شرایط امروز به گونه ای است که ناچاریم از طریق ویدئو کنفرانس باهم گفت و گو داشته باشیم. شیوع ویروس کرونا منجر به تاخیر در برگزاری اجلاس سران سه کشور شد، در این مدت تحولات زیادی در صحنه سوریه رخ داده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم اجلاس سران سه کشور را به صورت مجازی برگزار کنیم و امیدواریم در اولین فرصت ممکن جلسه حضوری را به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.
جمهوری اسلامی ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصا سوریه تاکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد و اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد.

در شرایط شیوع کرونا، رژیم آمریکا تحریم‌های غیرانسانی سزار را به سوریه تحمیل کرده که نوعی تروریسم اقتصادی است. جمهوری اسلامی ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصا سوریه تاکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد و اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد.

‌آمریکا مطمئن باشد ‌آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروه‌های تروریستی به دست نیاورده، نمی‌تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی با مجازات مردم سوریه به دست بیاورد. امروز با گذشت بیش از 9 سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه حل بحران سوریه سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از گفت‌وگوهای سوری – سوری در چهارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجمموعه‌های ذیل آنها در تمام منطقه از جمله سوریه تاکید می‌کنیم. امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این راه صورت گرفته است. در اینجا لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه در راس آنها شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» یاد کنم.

آمریکا کشوری است که ادعای مبارزه با تروریسم را داشت و قهرمان این مبارزه در منطقه و همراهانش را به شهادت رساند و این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در زمینه تروریسم است. مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی از منطقه ادامه خواهد داشت، در این راه نباید امنیت جان نظامیان به خطر بیافتد و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

در حالی که سخن از مبارزه با تروریست بیان می شود، اما احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه نیز اصلی خدشه ناپذیر است؛ سوریه‌ای متحد و مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی رنج مردم خواهد شد بلکه به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید