استمرار فساد در هلال احمر علی رغم استقرار تیم مدیریتی جدید/ آیا تخلف میلیاردی در روزنامه شهروند، این روزنامه را در آستانه تعطیلی قرار می دهد؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷
    کد خبر :726617

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پس از عبور از روز و ماه های پر التهاب برآمده از فساد مالی و اداری برخی مدیران سابق، اکنون در حالی شرایط مدیریتی جدیدی را تجربه می کند که بررسی ها نشان می دهد هنوز بقایای فساد در این سازمان بزرگ دولتی بیداد می کند؛ وضعیتی عجیب و نگران کننده که رئیس فعلی سازمان نیز به آن معترف است، اما از قرار معلوم راه حلی برای عبور از آن در چنته ندارد.
به گزارش «بازتاب»، کریم همتی، رئیس جدید جمعیت هلال ‌احمر کشورمان اخیراً از مفقود شدن 7 الی 8 میلیارد تومان در روزنامه شهروند خبر داد و مدعی شد که تکلیف 7- 8 میلیارد تومان از پول‌هایی که در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ به روزنامه شهروند رفته معلوم نیست.

همتی در همین باره افزود: از پولی که برای خرید کاغذ رفته تا هزینه چاپ و… سندی برای آن وجود ندارد و این یکی از مشکلات ما در جمعیت است.

این اظهارت با واکنش های مختلف کاربران در شبکه های اجتماعی و خصوصا در بین برخی از خبرنگاران همراه بود به طوریکه برخی از آنها ضمن انتقاد از فرایند مبارزه با فساد در هلال احمر؛ از تعطیلی احتمالی روزنامه شهروند و بیکار شدن خبرنگاران گلایه کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر در سخنان اخیر خود ضمن اشاره به مشکلات مالی و پلاتکلیفی در وضعیت میلیاردها تومان پول تزریق شده به روزنامه شهروند همچنین اشاره کرد که این روزنامه باید در آینده نزدیک از حالت کاغذی به آنلاین تغییر وضعیت بدهد؛ سخنی که معنایی جز تعطیلی این روزنامه و احتمال زیاد بیکار شدن تعداد زیادی از خبرنگاران این رسانه نخواهد داشت.

همتی در همین باره گفت: ما انتظار داریم این روزنامه (شهروند) آنلاین شود. دوستان روابط عمومی پیگیر این موضوع باشند. پول کاغذ و هزینه چاپ و انتشار که به این روزنامه پرداخت می‌شود مبلغ زیادی است. با آنلاین شدن روزنامه ما به دوستانی هم که در شهروند هستند کمک می‌کنیم تا شرایطشان بهتر شود. دوست نداریم کسی که 11 سال با ما همکاری کرده بدون خداحافظی سیستم را‌ ترک کند.

سخنان کوتاهی که اخیراً رئیس جدید جمعیت هلال احمر کشورمان بیان کرده و اینجا به آن اشاره شد به ویژه در حوزه مسائل مالی حاوی ابهام و نگرانی های فراوانی است که بررسی و تمرکز بیشتر روی آن نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه به نظر ضروری است.

اینکه پس از هشت ماه گذشت زمان از بازداشت رئیس اسبق جمعیت هلال (علی اصغر پیوندی) به دلیل تخلفات مالی، هنوز بقایای تخلفات گذشته در این مجموعه باقی مانده است، موضوع نگران کننده و قابل تأملی است که چه بسا محدود به روزنامه شهروند نباشد و بتوان به سایر بخش ها نیز تسری داد.

اکنون و در تیرماه 1399 در حالی رئیس جدید جمعیت هلال احمر از بلاتکلیفی 7 الی 8 میلیارد تومان تنها در روزنامه شهروند سخن بر زبان می راند که خود او بیش از 3 ماه است سکاندار این مجموعه عریض و طویل شده است.

با این شرایط استمرار ابهام درباره مسائل مالی در هلال احمر تا این تاریخ گویای دشواری های فراوان برای مبارزه با فساد و ریشه کنی آن در هلال احمر است.

موضوع دیگری که در این باره وجود دارد، عدم قطع همکاری هلال احمر کشورمان با اسماعیل رمضانی مدیرکل روابط عمومی این جمعیت در دوران آقای پیوندی است؛ مدیر ارشدی که سال هاست روزنامه شهروند و روابط عمومی زیر نظر او اداره می شود و طبیعتاً اولین و مطمئن ترین فردی است که می تواند رئیس جدید هلال را از ابهامی که در مورد میلیاردها تومان پول تزریق شده به این روزنامه پیش آمده خارج کند، اما گویا نه آقای رمضانی قادر به رفع ابهام برای آقای رئیس است و نه آقای رئیس قادر به عزل آقای رمضانی!

مسئله نگران کننده تری که می توان به آن اشاره کرد، آن است که قطع به یقین مبالغ هنگفتی که آقای همتی به آن اشاره کرده است به جیب و حساب خبرنگاران روزنامه شهروند نرفته است، اما با این حال این خبرنگاران هستند که اولین و بزرگ ترین زیان دیدگان تصمیم به تعطیلی این روزنامه به واسطه فساد مالی رخ داده لقب خواهند گرفت.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید در ماه های آتی شرایط برای هلال احمر کشورمان در مسیر پرهیز از سیاسی کاری، مقابله با فساد و مدیریت منصفانه و مطلوب روزنامه شهروند چگونه پیش خواهد رفت؛ روندی که امیدواریم به بیکاری خبرنگاران این مجموعه منجر نشود و به جای آن مدیران و مسئولان اصلی تخلفات مالی رخ داده مجازات شوند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید