مسئولیت خسارت وارده به مشتریان کارگزاری آگاه با کیست؟/ چرا سود کارگزاری ها صرف تقویت زیرساخت ها نمی شود؟

    کد خبر :726084

هفته گذشته و در پی اشکال زیرساختی به وجود آمده برای کارگزاری آگاه، تعداد قابل توجهی از سهامداران که مشتری این کارگزاری بودند، موفق به داد و ستد در بازار روز چهارشنبه نشده و از خرید عرضه اولیه نیز محروم شدند؛ استمرار این اشکال زیرساختی به هفته جاری و تعمیم آن به چند کارگزاری دیگر، این سئوال را به وجود آورده که اساساً مسئولیت خسارت تحمیلی به مشتریان از محل این اشکال با چه کسانی است؟

به گزارش «بازتاب»، یکی از مهمترین مسائل برای کارگزاریها جلب اعتماد و کسب رضایت مشتریان است تا از این طریق سهم بیشتری در بازار به خود اختصاص دهند؛ مسئله ای که با بروز اشکالات زیرساختی نظیر آنچه در هفته گذشته برای یکی از کارگزاری ها رخ داد می تواند به از دست رفتن بخش قابل از توجهی از اعتماد عمومی منجر شود.

با اینکه کارگزاری های بازار سرمایه از روش ها و ابزارهای مختلفی برای جلب اعتماد مشتریان استفاده می کنند، گاهی اوقات ضعف تکنولوژی و مشکلات نرم افزار نویسی سبب می شود تا برخی نواقص گریبان کارگزاری ها را بگیرد و سهامداران را در خرید و فروش با مشکل جدی رو به رو کند.

در همین رابطه چهارشنبه هفته گذشته مورخ 4 تیرماه، مشتریان کارگزاری آگاه به دلیل آنچه که مسئولان این کارگزای اختلال در زیرساخت های سامانه آنلاین اعلام کردند، موفق به داد و ستد در بازار سرمایه نشدند، و حتی از خرید عرضه اولیه این روز نیز محروم شدند.

رویه ای که به صورت مشخص روز چهارشنبه برای کارگزاری آگاه رخ داد، درکاهش تعداد شرکت کنندگان خرید عرضه اولیه این روز اثر خود را به صورت محسوس باقی گذاشت.

 

در حالی که در عرضه اولیه پیشین یعنی عرضه اولیه آریا در تاریخ هفتم خرداد 3 میلیون و 350 هزار نفر شرکت کردند، در عرضه اولیه وپویا در تاریخ چهارم تیرماه دو میلیون 579 هزار نفر موفق به خرید عرضه اولیه شدند.

این رویه نشان داد که اختلالات زیر ساختی روز چهارشنبه کارگزاری آگاه به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگزاری های بورسی کشور تا چه میزان می تواند در کاهش میزان خریداران عرضه اولیه موثر باشد.

اشکال مورد اشاره البته به روز چهارشنبه محدود نماند و روز شنبه مورخ 7 تیرماه نیز بسیاری از مشتریان این کارگزاری از عدم امکان ورود به سامانه و عدم امکان خرید و فروش گلایه مند بودند؛ مجموعه اتفاق های سریالی و مستمری که از قرار معلوم دامن برخی کارگزاری های دیگر نظیر مفید را نیز در روز چهارشنبه گرفت و مشتریان این کارگزاری نیز در همین رابطه با مشکلاتی رو به رو بودند.

در همین رابطه یکی از مشتریان کارگزاری مفید به بازتاب گفت: کارگزاری مفید در بسیاری مواقع با مشکل هنگ شدن رو به رو است. از این گذشته اتفاق افتاده که ساعت 8 و 30 دقیقه تا 8 و 35 که در واقع حساس ترین لحظات ثبت سفارش است سایت از دسترس خارج شود و یا کاربران با خطاهای مختلف سیستمی مواجه شوند.

وی افزود: بعضا پیش می آید که ما ساعت 8 و 30 سفارش خود را ثبت می کنیم ولی سفارش با 10 الی 15 دقیقه تاخیر در سیستم معاملات ثبت می شود. گاهی زمانی ثبت سفارش می دهیم که سهم مد نظر منفی 5 است اما در هنگام صف خرید سفارش ثبت می شود.

این مشتری کارگزاری مفید افزود: در این شرایط اگر کارگزاری پیامی مبنی بر بروز مشکل از هسته به کاربر بفرستد تخلف اتفاق افتاده و از همین رو امکان اطلاع رسانی به موقع در این رابطه وجود ندارد.

 

این شرایط غیر قابل قبول که مستند به ادعای مدیران ارشد کارگزاری آگاه و مفید برآمده از ضعف و اشکال در زیرساخت ها و سخت افزارها است، در حالی مشاهده می شود که در ماه های اخیر حجم قابل توجهی از شهروندان به سمت بازار سرمایه سوق داده شده اند و عضویت آنها در کارگزاری ها زمینه افزایش سودآوری کارگزاری ها را فراهم کرده است.

با توجه به اینکه علی رغم افزایش جمعیت مشتریان کارگزاری ها، هنوز مسئولان ارشد بازار سرمایه تصمیمی مبنی بر کاهش نرخ کارمزد دریافتی توسط کارگزاری ها اخذ نکرده اند، پرسش مهمی که اینجا مطرح می شود آن است که چرا کارگزاری هایی چون کارگزاری آگاه از محل درآمدهای حاصل از کارمزد خرید و فروش سهام مشتریان، اقدام جدی و موثری برای رفع مشکلات زیرساختی خود نمی کنند؟

مهم تر از سئوال مطرح شده، این سئوال است که به صورت مشخص مسئول خسارت سنگین مشتریان کارگزاری آگاه که در روز چهارشنبه هفته گذشته موفق به خرید عرضه اولیه نشدند و از خرید و فروش سایر سهام نیز محروم شدند، با کیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید